8.9 C
Craiova
sâmbătă, 20 aprilie, 2024
Știri de ultima orăLocalOlimpicii, la Parlamentul European

Olimpicii, la Parlamentul European

Elevi din Dolj, Olt, Gorj, Mehedinţi şi Vâlcea, cu rezultate la olimpiadele naţionale, au fost invitaţi la Parlamentul European pentru a cunoaşte activitatea acestei instituţii, dar şi programele finanţate de Uniunea Europeană, pe care le pot utiliza în pregătirea lor profesională în perioada 2014-2020. Invitaţia a fost făcută de eurodeputatul Marian Jean Marinescu.

Ce decizii ia Parlamentul European de la Bruxelles şi ce efecte au în diverse domenii de activitate ale statelor membre a reprezentat primul obiectiv al eurodeputatului Marian Jean Marinescu, care a ales să le arate tinerilor ce înseamnă Uniunea Europeană, mai ales în această perioadă în care locurile de muncă sunt o problemă în multe state membre. „Întotdeauna am considerat că trebuie să vadă activitatea Parlamentului nu numai cei din politică, ci şi din diferite categorii profesionale şi sociale. Primul grup adus aici în 2007 a fost format din olimpici, chiar din clase mai mici. De data aceasta am zis că discutăm foarte mult despre tineret, despre evoluţia tinerilor în viaţă, despre lipsa locurilor de muncă pentru ei. Să primească informaţii despre garanţia pentru tineri. Ce face Parlamentul European pentru tinerii care ies din şcoală care trebuie să-şi găsească loc de muncă şi să se descurce în viaţă“, a precizat Marian Jean Marinescu. Pentru a atinge aceste puncte, olimpicii au participat la o întâlnire cu Mariana Cosac, funcţionar la Parlamentul European, care a prezentat olimpicilor instituţiile europene, grupurile de parlamentari şi domeniile pentru care se face legislaţie, explicând că educaţia, sănătatea şi salarizarea din fiecare stat nu intră în atribuţiile parlamentarilor.  

Cum poţi fi activ la Parlamentul European?

În dezbaterea privind efectele deciziilor Parlamentului European, olimpicii din Oltenia au fost interesaţi despre cum pot interveni în deciziile pe care le iau atât aleşii locali, cât şi europeni. La acest punct, eurodeputatul Marian Jean Marinescu i-a învăţat pe tineri cum pot fi activi în parlament, chiar de acasă.
„Parlamentul European este instituţia cea mai transparentă. Se poate vedea tot ce se întâmplă. De la propunerile legislative până la iniţiative, rezultatele votului, activitatea unui parlamentar, rapoartele. Dacă te interesează un subiect, pe lângă faptul că poţi vedea dezbaterile pe buget, transport şi poţi vedea ce opinie a avut fiecare parlamentar, poţi vedea activitatea în plen. De fiecare dată se transmite în direct. Pe lângă aceste lucruri, poţi transmite un e-mail unui deputat cu o opinie pe un anumit subiect. Se poate interveni în procesul de decizie din Parlamentul European“, a spus Marian Jean Marinescu. Potrivit eurodeputatului din grupul popularilor, la acest moment cei mai activi sunt reprezentanţii ONG-urilor din domeniul mediului, care transmit 500 de e-mail-uri despre regulamentul câinilor maidanezi din Craiova sau despre cianurile de la Roşia Montană, dar ar fi nevoie de implicare şi pe alte domenii.

Învăţământul profesional,
într-un nou proiect

Una dintre preocupările curente ale Uniunii Europene o reprezintă locurile de muncă ale tinerilor, care au devenit o problemă în tot mai multe state. Pe acest subiect tinerii au purtat discuţii cu europarlamentari din mai multe ţări într-un seminar ce a avut ca temă „Viitorul tinerilor în UE: educaţie şi oportunităţi pe piaţa muncii“. Cu acest prilej, s-au prezentat programele educaţionale pe care tinerii le pot folosi pentru stagii de pregătire pe diverse domenii în statele membre ale Uniunii Europene. „Sunt bani pentru a asigura mobilităţi tinerilor până la un an, problema este să încercaţi să le folosiţi“, le-a spus Heinz Becker olimpicilor.
Pentru pregătirea tinerilor România a intrat într-un proiect cu Bavaria, în încercarea de a găsi soluţii în special pentru învăţământul profesional. „Avem un grup de 20 de tineri care iau o bursă de la Guvernul Bavariei timp de două luni, după care se pot decide să rămână în Germania să facă şcoală în sistemul dual vocaţional, care înseamnă studii şi practică direct într-o meserie. Visul meu, dacă se va împlini, este ca încet-încet să facem o colaborare cu Bavaria, în care un pas ar fi ca ultimul an dintr-un liceu industrial din România să fie considerat primul an de învăţământ dual în Germania şi apoi să continue acolo. Noi am lăsat baltă învăţământul profesional şi vocaţionalul în general şi avem mari probleme în această direcţie. Eu am fost în Germania şi am văzut cum se face acolo. Şi studenţii muncesc într-o meserie şi când termină studiile superioare sunt ingineri, dar şi tâmplari. S-ar putea spune că proiectul ar deveni practic într-un an. Mai trebuie să găsesc şi acasă un partener care vrea să facă acest lucru în România. În Germania, am găsit interesată o asociaţie de afaceri care printre parteneri are şi BMW-ul şi alţi mari producători“, a spus eurodeputatul Marian Jean Marinescu.
 
O lecţie importantă pentru tineri

Programul destinat tinerilor olimpici a cuprins nu numai dezbateri, ci şi momente care au presupus interacţiunea directă cu Belgia. Cei 28 de olimpici au vizitat atât centrul oraşului Bruxelles, cât şi oraşul Bruges, numit şi Veneţia Nordului. De altfel, dezbaterile au adus informaţii pe care tinerii le căutau. „Am fost direct interesată de programul Erasmus. Eu sunt studentă acum şi de la facultate am primit informaţia că s-au blocat fondurile. A fost important să aflu de la sursă că nu va fi aşa, ci chiar vom avea mai mulţi bani la dispoziţie, pentru că vreau să aplic chiar în anul universitar care stă să înceapă“, a precizat Denisa Cârstea. Pentru alt participant la această vizită, informaţiile au adus un plus pentru cariera sa. „Personal, de mult timp am luat în considerare ideea de a lucra la Parlamentul European. Această vizită m-a ajutat foarte mult să văd cum funcţionează instituţia şi să-mi fac o perspectivă“, a precizat Elisabeta Militaru, elevă la Colegiul Naţional „Carol I“. Elevii au fost impresionaţi şi de arhitectura din Bruxelles şi Bruges şi au luat în calcul ideea de a se întoarce în acele locuri măcar în calitate de turişti.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS