8 C
Craiova
vineri, 19 aprilie, 2024
Știri de ultima orăLocalFemeia, mai bine reprezentată în societate

Femeia, mai bine reprezentată în societate

Imaginea femeii în mass-media este destul de contrastantă. Deşi reprezentantele sexului frumos sunt tot mai prezente în dezbaterile televizate, pe teme la ordinea zilei, imaginile în care femeia este prezentată în ipostaze fierbinţi abundă în paginile tabloidelor sau în cadrul emisiunilor de divertisment. Dincolo de toate acestea, ultimii ani au marcat o uşoară schimbare de mentalitate a jurnaliştilor, precum şi o continuă scădere a prezenţei stereotipurilor în mass-media. Cel puţin acestea sunt concluziile unei cercetări realizate de echipa ALTFEM, care în urmă cu doi ani a început să analizeze modul în care este reflectată imaginea femeilor şi bărbaţilor. Cercetarea echipei a vizat urmărirea rolurilor sociale şi profesionale care-i unesc sau diferenţiază pe bărbaţi de femei, dar şi care sunt stereotipurile ce construiesc sau erodează cele două genuri, conform unei metodologii utilizate pentru prima dată în 2011.

Concluziile studiului

S-a constatat o scădere a enunțurilor stereotipe și a aluziilor sexuale în emisiunile TV, a prezenței lor în agenda presei scrise şi creșterea prezenței femeilor în platourile TV. Echipa ALTFEM observă menținerea stereotipurilor și a ponderilor de reprezentare din publicitate. De asemenea, încă se regăseşte un număr deloc de neglijat de articole şi reportaje care dezbracă figura feminină mondenă din România. Totuşi, în ceea ce priveşte prezenţa acestora în presa scrisă generalistă, ponderea a scăzut cu 5% faţă de anul 2011, de la 22% la 17,7%, iar în presa tabloidă cu circa 3%, de la 37% la 34%.
De asemenea, analiza media arată că, deşi prezenţa femeilor în emisiunile de tip talk-show a fost în 2013 de 26%, faţă de 12% în anul 2011, frecvenţa prezenţei bărbaţilor în astfel de programe rămâne mai mare. În cercetare se arată că bărbaţii prezenţi în emisiunile TV au abordat cu precădere aspecte legate de sfera profesională – 43%, iar în cazul femeilor, incidenţa discuţiilor şi aspectelor legate de viaţa personală a depăşit pragul de 50%.
În schimb, emisiunile de divertisment sunt axate, în continuare, pe expunerea vieţii personale a unor personaje din lumea mondenă. Spre deosebire de anul 2011, studiul scoate în evidenţă faptul că în cadrul acestui gen de emisiuni a crescut numărul materialelor în care sunt prezentate femei din peisajul monden în ipostaze care scot în evidenţă calităţi fizice sau erotice.
Realizatorii studiului media au mai arătat că există un decalaj semnificativ de reprezentare a femeilor în domenii profesionale precum administraţia publică, sistemul sanitar sau politica. În publicaţiile generaliste, aproximativ 33% dintre femeile menţionate au fost prezentate în calitate de expert, în schimb, în presa tabloidă, peste 65% dintre experţii citaţi de jurnalişti au fost femei. Studiul concluzionează că jurnaliştii au încadrat bărbaţii mai des în categoria de expert (65%) decât femeile (35).

Publicitate clasică

În ceea ce priveşte publicitatea, femeile sunt mai prezente decât bărbaţii. În acest caz predomină scenariile domestice şi reproduceri ale mediului familial în care rolurile domestice şi de îngrijire sunt, de regulă, alocate personajelor feminine, iar bărbaţii sunt, cel mai adesea, prezentaţi în ipostaze pasive, dar cu rol de partener sau de soţ, respectiv tată.
Analiza, prezentată de Mircea Toma, preşedintele ActiveWatch – Agenţia de Monitorizare a Presei, Ionuţ Codreanu – ActiveWatch şi Irina Sorescu – preşedinte executiv al Centrului Parteneriat pentru Egalitate, a fost realizată în perioada februarie-mai şi a cuprins analiza celor mai urmărite emisiuni de divertisment şi de dezbateri difuzate de posturile Antena 1, Antena 3, Realitatea TV, Prima TV, Pro TV şi TVR 1 şi a publicaţiilor Adevărul, Click, Libertatea şi Jurnalul Naţional.
În presa scrisă au fost analizate aproape 6.900 de articole, iar în cazul posturilor de televiziune – 141 de emisiuni. În cazul publicităţii TV au fost identificate peste 380 de spoturi unice.
Lansarea cercetării media „Imaginea femeii în societatea românească“ face parte din campania ALTFEM, realizată de TBWA/Bucureşti, ActiveWatch şi Centrul Parteneriat pentru Egalitate.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS