27.3 C
Craiova
marți, 16 aprilie, 2024

Zbor mortal

Un avion IAR 99 Şoim s-a prăbuşit ieri-dimineaţă lângă Craiova, accidentul aviatic soldându-se cu un mort şi un rănit, din rândul echipajului aeronavei

O aeronavă militară cu dublă comandă, de tip IAR 99 Şoim, s-a prăbuşit ieri-dimineaţă, la ora 10.36, nu departe de Aeroportul din Craiova. Pilotul a decedat la impactul cu solul, iar copilotul a fost rănit, dar a reuşit să scape cu viaţă.

Ambii piloţi s-au catapultat

Aeronava aparţinea Centrului de Cercetări şi Încercări în Zbor Craiova şi efectuase în dimineaţa de ieri alte două zboruri de antrenament. La al treilea zbor, locul din faţă în cockpit era ocupat de comandorul Aurelian Cojocaru, de 48 de ani. Căsătorit cu Andrada Cojocaru (redactor la Radio Oltenia Craiova), cu care avea şi un copil, comandorul Cojocaru era cunoscut drept unul dintre cei mai buni piloţi de vânătoare craioveni. De fapt, era şeful Secţiei Piloţi de Încercare, Navigaţie şi Meteorologie, având circa 900 de ore de zbor pe acest tip de aeronavă.
Pe locul din spate din cabină a urcat locotenent-comandorul Mihail-Relu Ioana. La rândul său căsătorit şi cu un copil, Ioana nu era un novice. În ciuda celor 35 de ani ai săi, a ajuns instructor şi pilot de încercare, având peste 700 de ore de zbor pe acest tip de aparat.
Avionul IAR 99 Şoim, care efectua un zbor de antrenament, abia a apucat să decoleze. La nici 500 de metri de pista aeroportului, pe o mirişte dintre aeroport şi comuna Gherceşti, aeronava s-a prăbuşit într-o mare de flăcări, din cauza cherosenului care s-a aprins.
Ambii piloţi au acţionat maneta de catapultare, încercând să-şi salveze viaţa. Locotenent-comandorul Ioana a fost mai rapid, poate doar cu câteva zecimi de secundă. Scaunul său a apucat să se ridice, însă nu foarte mult, şi nici paraşuta nu a reuşit să atenueze impactul cu solul. Copilotul a căzut direct pe câmpul în flăcări, alegându-se cu arsuri şi fracturi la nivelul membrelor.
Comandorul Cojocaru se pare că s-a ejectat prea târziu. Anchetatorii bănuiesc că el a încercat mai întâi să pună avionul pe o traiectorie sigură, care să-l depărteze de casele din apropiere, apoi a tras de maneta de ejectare. Paraşuta a apucat doar să iasă din locaş, dar nu şi să se deschidă şi nici scaunul să se depărteze de aeronavă. Pilotul a decedat la impactul cu solul, în scaunul care ar fi trebuit să-i salveze viaţa.

Toate avioanele similare, consemnate la sol

Trei maşini de intervenţie ale pompierilor de la ISU Dolj, plus încă una a Aeroportului din Craiova s-au deplasat la faţa locului pentru a stinge incendiul izbucnit în urma prăbuşirii avionului. Focul acoperea iniţial câteva sute de metri pătraţi, cam aceeaşi suprafaţă în care se puteau vedea şi rămăşiţele avionului, dar flăcările s-au extins, cuprinzând aproape un hectar de vegetaţie uscată. Pompierii au reuşit însă să-l stingă fără mari probleme.
În acelaşi timp, două ambulanţe SMURD au venit să acorde îngrijiri medicale victimelor. Doar unul dintre piloţi, însă, – Mihail-Relu Ioana – scăpase cu viaţă, fiind preluat de un echipaj medical şi transportat pentru îngrijiri de specialitate la Spitalul de Urgenţă Craiova. Pentru colegul său – Aurelian Cojocaru – nu s-a mai putut face nimic. Corpul lui neînsufleţit a fost dus la morgă în vederea efectuării necropsiei.
Ministerul Apărării Naţionale (MApN) a trimis la faţa locului o comisie care să cerceteze împrejurările producerii accidentului. Totodată, MApN a dispus oprirea de la zbor a tuturor avioanelor de acest tip „până la obţinerea unor date preliminare care să elucideze cauzele producerii accidentului“, informează un comunicat al ministerului.
Zona în care s-au răspândit rămăşiţele avionului a fost împrejmuită de subofiţeri ai Inspectoratului de Jandarmi Judeţean Dolj, pentru a asigura conservarea probelor. Jandarmii vor rămâne acolo până la finalizarea anchetei.

Ipoteza: incendiu în aer

Cercetările sunt, însă, conduse de un colectiv de procurori ai Parchetului Militar Timişoara – locaţia Craiova, care au investigat cu mare atenţie, ieri, zona în care s-a prăbuşit avionul. După consultarea cu criminaliştii poliţiei doljene, care le asigură sprijinul tehnic de specialitate, anchetatorii au emis ipoteza că aeronava a luat foc în aer, înainte de impactul cu solul. În acest sens, ei se bazează pe faptul că zona incendiată de cherosenul în flăcări începe cu mult înainte de locul impactului, ceea ce ar putea însemna că acest combustibil s-a scurs din aeronavă înainte ca aceasta să se zdrobească de sol. Procurorii vor avea însă o primă imagine a acestui accident abia după ce îl vor audia pe pilotul supravieţuitor, iar asta o vor face doar în momentul în care starea de sănătate îi va permite acestuia să dea o declaraţie despre cele întâmplate. Varianta unui incendiu urmat chiar de o explozie în aer li se pare şi altora aproape de adevăr.
Pentru elucidarea cauzelor prăbuşirii avionului sunt esenţiale şi datele conţinute de cutia neagră a aparatului, care a fost recuperată de la locul accidentului.
„Avionul este prototipul Şoimului. Primul zbor l-a efectuat pe 20 mai 1997. Aparatul nu avea nici o problemă. Nu au fost probleme de motor. Tocmai ce fusese raportat că era OK. Decolase, se escamotase şi trenul de aterizare. Era un avion bine dotat şi întreţinut. Piloţii făceau antrenamente de acrobaţie pentru că se pregăteau pentru un spectacol demonstrativ la Belgrad, în perioada 2-6 septembrie, unde fuseseră invitaţi de Forţele Armate. Avionul nu a căzut, probabil a explodat“, este de părere Victor Peţa, liderul sindicatului Avioane Craiova.

Prognostic favorabil în cazul supravieţuitorului

Pilotul care a supravieţuit accidentului aviatic de la marginea Craiovei a fost transportat cu o ambulanţă SMURD la Spitalul Clinic Judeţean de Urgenţă (SCJU) din Bănie. Mihail Relu Ioana a ajuns la spital în jurul orei 11.00 şi a fost luat în primire de medicii din Unitatea de Primiri Urgenţe. Pilotul prezenta arsuri, traumatisme şi fracturi multiple, iar investigaţiile la care a fost supus au durat aproape trei ore, timp în care bărbatul a primit îngrijirile medicale de rigoare.
Doctorii susţin că Relu Ioana a fost conştient în momentul în care a fost adus la spital, iar evoluţia stării sale este favorabilă, în ciuda numeroaselor traumatisme şi fracturi suferite. „Pacientul de 35 de ani a fost catapultat din avion, iar din această proiectare a suferit un politraumatism, traumatism cranio-facial de intensitate medie, multiple fracturi la nivelul membrelor inferioare, cu sângerare semnificativă şi un traumatism toracic cu două fracturi costale. El prezintă şi arsuri de gradele II şi III, A şi B, pe aproximativ 18 la sută din suprafaţa corporală, pe membrul superior şi pe flancul drept. În momentul prezentării, pacientul era conştient, stabil hemodinamic, cu evoluţie favorabilă“, a precizat dr. Liliana Dăbuleanu, în calitate de reprezentant al SCJU Craiova.
Aceasta a mai menţionat că investigaţiile medicale complexe la care a fost supus pilotul au relevat fracturile şi traumatismele enumerate, dar că prognosticul medicilor în cazul său este favorabil. „S-au făcut investigaţiile computer tomograf şi radiologice şi s-au consemnat fracturile care sunt predominante. Prognosticul este însă favorabil, dar recuperarea probabil va dura, din cauza focarelor multiple de fractură“, a precizat dr. Liliana Dăbuleanu, care a adăugat că eventuala decizie privind transportarea pilotului la un spital din Bucureşti aparţine Ministerului de Interne.

Marian Apipie

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS