17 C
Craiova
miercuri, 24 aprilie, 2024
Știri de ultima orăLocalTe programezi în zece zile sau expiră trimiterea

Te programezi în zece zile sau expiră trimiterea

De la data emiterii biletului de trimitere pentru analizele decontate de CAS, asiguratul mai are doar zece zile la dispoziţie să obţină o programare la un laborator medical. Până acum, valabilitatea unei trimiteri de la medicul specialist sau de familie era de 30 de zile calendaristice.  

Din acest an, persoanele asigurate care trebuie să-şi facă analize medicale sunt obligate să obţină programarea la un laborator care are contract cu Casa de Asigurări de Sănătate (CAS) în termen de zece zile de la data emiterii biletului de trimitere, în caz contrar acesta pierzându-şi valabilitatea. Noua prevedere apare în Ordinul nr. 951 din 22 decembrie 2011 pentru modificarea Ordinului ministrului sănătăţii şi al preşedintelui Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate nr. 868/542/2011 privind aprobarea modelului unic al biletului de trimitere pentru investigaţii paraclinice utilizat în sistemul asigurărilor sociale de sănătate şi a instrucţiunilor privind utilizarea şi modul de completare al acestuia, intrat în vigoare de la 1 ianuarie 2012. „În primele zece zile calendaristice de la emiterea biletului de trimitere pentru investigaţii medicale paraclinice, asiguratul are obligaţia de a se programa şi de a accepta programarea la unul dintre furnizori, în caz contrar biletul de trimitere îşi pierde valabilitatea“, se precizează în respectivul act normativ.
Acest ordin pare mai mult în defavoarea asiguratului, în condiţiile în care o programare la un laborator de analize pentru investigaţii decontate de CAS se obţine foarte greu, motivul invocat de majoritatea furnizorilor de servicii medicale fiind plafonul insuficient. Acest termen de zece zile este considerat de Mirela Profir, preşedintele Societăţii de Medicină de Familie Dolj, prea scurt pentru asigurat, care va fi pus şi mai mult pe drumuri în cazul în care nu reuşeşte să se programeze. „Înainte nu exista nici o obligaţie de programare într-un anumit termen. Trimiterea era valabilă 30 de zile de la data emiterii, iar omul avea timp să-şi facă programare. Acest ordin nu face decât să încurce asiguratul, în condiţiile în care plafoanele pentru analize sunt mici, se termină repede şi o programare se obţine greu. Dacă nu te încadrezi în aceste zece zile, te programezi şi mai vii o dată la medic pentru trimitere şi tot aşa până când omul se satură de alergat şi preferă să plătească analizele. În loc să se simplifice lucrurile, parcă mai rău se complică“, susţine dr. Mirela Profir. „De obicei, când dăm un bilet de trimitere, nu prescriem o singură analiză, ci şapte, opt sau zece, dar sunt şi cazuri când solicităm şi 15 analize, dacă este o situaţie mai deosebită. De aceea sunt laboratoare unde nu se fac mai mult de 20-30 de programări pe lună“, a adăugat aceasta.

Fiecare laborator are metoda lui

Noul ordin al ministrului sănătăţii nu era însă cunoscut de toate laboratoarele de analize medicale din Craiova, dar acestea nici nu prea se lovesc de prevederile lui. La un laborator contează doar ca trimiterea să fie în termen, pentru asigurat principala problemă rămânând obţinerea programării. Iar pentru asta fiecare laborator are metoda lui de programare. La Synevo, spre exemplu, programările se fac telefonic, în prima zi a fiecărei luni, la Renamed – pe data de 15 a lunii în curs, pentru luna viitoare, de regulă tot prin telefon, în timp ce la Policlinica Vlăescu s-a renunţat la programarea telefonică şi se merge pe cea făcută direct la sediu. „Am avut cazuri când analizele prescrise de medicul de familie nu se puteau compensa pentru că ele trebuia date de un medic specialist. La telefon, omul nu ştie acest lucru, iar când se prezintă pentru analize se poate trezi că nu pot fi decontate şi a făcut drumul degeaba. Aşa vedem trimiterea şi ştim precis“, susţine Mirela Andrei, asistentă la Policlinica Vlăescu. La toate cele trei laboratoare, plafoanele lunare au ajuns cam pentru 100-120 de persoane asigurate, dar au existat şi cazuri când numărul celor care au beneficiat de analize gratuite a fost mult mai mare.
„De regulă se face o estimare pe fiecare lună, se preconizează un număr de analize şi ne încadrăm în el. Dacă primim plafon mai mic, nu avem ce face, rezolvăm toate programările. Am mai făcut şi liste de rezervă, iar dacă ne-au mai rămas bani persoanele de pe listă au fost chemate la analize“, susţine şi Cristina Stăncescu, asistentă la Synevo. Faptul că o trimitere expiră nu este considerat de laboratoare chiar o problemă, „pentru că asiguratul se poate duce la medic, iar acesta o poate prelungi, trecând altă dată şi punând parafa“. În plus, dacă în subsolul trimiterii nu este specificată valabilitatea de zece zile, laboratoarele iau în calcul tot vechea normă privind valabilitatea, cea de 30 de zile.  

Programările nu pot fi controlate de CAS

Faptul că fiecare laborator are propria metodă de programare a asiguraţilor pentru investigaţiile medicale gratuite nu este o problemă pentru Casa de Asigurări de Sănătate. Acesta nu poate controla modul de programare, ci doar modul de respectare al contractului. „Laboratoarele au propriul regulament de ordine interioară, noi nu le putem impune modalitatea în care fac programările pentru analize. Putem să-i controlăm, însă numai în baza unei sesizări, şi doar dacă s-au efectuat serviciile conform contractului, dacă trimiterea este valabilă, dacă analizele s-au făcut cu trimitere sau fără, ori dacă mai au sau nu plafon“, susţine Daniela Gheorghe, purtătorul de cuvânt al CAS Dolj.
În acest nou ordin al ministrului sănătăţii mai există o precizare pe care laboratoarele de analize medicale o consideră inutilă, „pentră că, oricum, aşa se proceda“. „În situaţia în care, din motive obiective, investigaţiile nu au putut fi efectuate la momentul prezentării asiguratului, furnizorul de servicii medicale paraclinice are obligaţia de a-l programa, consemnând pe verso exemplarului de bilet de trimitere data prezentării şi data programării, semnătura şi ştampila furnizorului. Dacă asiguratul refuză programarea, furnizorul va restitui asiguratului ambele exemplare ale biletului de trimitere pentru ca acesta să se poată prezenta la alt furnizor de investigaţii medicale paraclinice“, este paragraful din actul normativ nebăgat în seamă de laboratoare. 
„Dacă o persoană s-a programat, ea rămâne în baza noastră de date, are locul asigurat şi va face analizele medicale. Dacă nu ea, orice alt membru al familiei, dacă are trimitere. Dar nu au fost cazuri în care asiguratul să refuze programarea sau să nu se facă investigaţiile pentru care era programat“, a precizat Anca Voinea, angajat la SC Renamed SRL. Singurele situaţii când nu s-ar putea face o investigaţie programată ar fi în cazul celor care, la data programării, s-ar afla sub tratament antibiotic. „Pentru că analizele ar avea de suferit, persoana respectivă este automat reprogramată în altă zi“, susţin medicii de la laborator.  
Prin noul ordin, asiguratul mai este obligat ca „la momentul prezentării la furnizorul de investigații paraclinice din ambulatoriu pentru efectuarea investigațiilor să declare pe propria răspundere pe verso celor două exemplare ale biletului de trimitere că a fost sau nu internat pe perioada de la data eliberării biletului de trimitere până la data efectuării investigațiilor“. 

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS