12.3 C
Craiova
joi, 25 aprilie, 2024
Știri de ultima orăLocalCaptivi între firele furnizorului de energie electrică

Captivi între firele furnizorului de energie electrică

Consumatorii casnici își pot schimba furnizorul de energie electrică… doar pe hârtie

Teoretic, piaţa energiei electrice s-a liberalizat din 2007. În 2009, Autoritatea Naţională de Reglementare în domeniul Energiei (ANRE) a aprobat Ordinul nr. 88 care stabileşte metodologia prin care un consumator de energie poate să îşi schimbe furnizorul de electricitate. Practic, doar firmele – consumatorii industriali – pot să îşi schimbe mai uşor furnizorul de electricitate, în timp ce pentru consumatorii casnici este aproape imposibil să poată opta pentru alt furnizor în afara celui de acum. Pe piaţa energiei există monopoluri reglementate pe care ANRE le consideră „monopoluri naturale“. Adică, statul a stabilit aşa-numiţii furnizori impliciţi, în număr de şapte pe toată ţara. Fiecare dintre ei acţionează pe o anumită zonă, pe care o domină. În zona de sud a ţării, furnizorul de energie implicit este CEZ, compania deţinând supremaţia pe segmentul consumatorilor casnici. În zona concurenţială (la firme) sunt deja mai mulţi furnizori prezenţi, iar cererea din partea companiilor pentru înlocuirea celor care furnizează curent electric este mai mare.
Dar cum ar putea o persoană care locuieşte la bloc să încheie un contract cu altă firmă care să-i livreze energia, când reţeaua de distribuţie este una singură pentru toţi locatarii? Sau cât de mult poate scădea tarifele alt furnizor care trebuie să încheie un contract de distribuţie tot cu actualul furnizor. GdS explică aceste aspecte în cele ce urmează. 

Ce spune legea

Din punct de vedere al legislaţiei, lucrurile sunt clare. În primul rând, după ce contactaţi alt furnizor de energie, trebuie să îl anunţaţi pe cel actual. Potrivit Ordinului preşedintelui ANRE nr. 88/2009 „pentru schimbarea furnizorului, consumatorul de energie electrică este obligat să notifice furnizorului actual încetarea contractului de furnizare cu 30 de zile înainte“. La o solicitare de asigurare a furnizării, firma furnizoare trebuie să pună la dispoziţia solicitantului o ofertă de preţ, care trebuie să conţină intervalul de timp pentru care furnizează energia şi eventuale condiţii speciale de furnizare. Dar pentru a putea schimba furnizorul, consumatorul trebuie să achite integral, cu cel puţin 20 de zile înainte de data propusă pentru schimbarea acestuia atât facturile curente, cât şi eventualele penalităţi ce au decurs din facturi neachitate la termen. În caz contrar, legea spune că nu poate fi schimbat furnizorul de electricitate. Totuşi, există cazuri în care noua companie cu care doriţi să încheiaţi contractul doreşte să preia plata facturilor restante. „Furnizorul nou poate prelua, cu acordul furnizorului actual, parţial sau integral, debitele consumatorului către furnizorul actual, astfel încât, prin convenţie tipărită, părţile să convină asupra stingerii datoriilor şi continuării derulării procesului de schimbare“, informează CEZ România, compania care livrează energie electrică în zona Olteniei.

Furnizorii confirmă: nu e rentabil să ia consumatori casnici

GdS a contactat alt furnizor de energie, din lista celor autorizaţi de ANRE să presteze astfel de servicii pe piaţa românească. Firma Elcomex EN confirmă faptul că este greu ca un consumator casnic să schimbe furnizorul de energie, dar acest aspect este privit prin prisma lipsei de rentabilitate pentru firma care ar livra electricitate unui consumator casnic. „Schimbarea furnizorului este nerentabilă pentru un consumator având un consum foarte mic, deoarece tarifele reglementate la joasă tensiune sunt mai mici decât preţurile actuale de pe piaţa concurenţială“, au precizat reprezentanţii Elcomex EN. Şi compania CEZ confirmă faptul că cererea de schimbare a furnizorului vine foarte greu din partea oamenilor simpli. Pentru consumatorii casnici, energia are preţuri reglementate de stat, prin ANRE, la tarife bine stabilite care diferă doar în funcţie de consumul zilnic sau lunar. Pe când, pe piaţa concurenţială, tarifele sunt mai mari. „Din partea clienţilor casnici nu am primit multe solicitări, dar situaţia în cazul lor este diferită. Preţurile cu care furnizorii pot achiziţiona energia electrică sunt considerabil mai mari decât cele din piaţa reglementată, iar ofertele pe care le pot face în aceste condiţii clienţilor casnici nu sunt suficient de atractive pentru a încuraja schimbarea furnizorului implicit“, au declarat pentru GdS reprezentanţii CEZ România.

Firmele cer adesea alt furnizor de electricitate

În timp ce pe piaţa reglementată nu prea este loc de schimbare, pe piaţa concurenţială tarifele la energia electrică diferă. La fel şi furnizorii. ANRE are o listă de şapte furnizori impliciţi care şi-au împărţit ţara, dar există şi 39 de furnizori concurenţiali, în special pentru firme. Mulţi dintre ei au o cotă de piaţă sub 1%. De altfel, agenţii economici solicită adesea schimbarea furnizorului de electricitate, motivul principal fiind acela că firmele doresc să-şi negocieze tarife mai bune pentru afacerile lor. Procedura de înlocuite a firmei de electricitate este similară pentru agenţii economici. Datele de la CEZ arată că, în medie, 20% dintre firme cer schimbarea furnizorului de electricitate. CEZ România susţine că procentul este mai mare în rândul companiilor industriale, mari consumatoare de energie.

Ce-i trebuie unui client ca să schimbe furnizorul de energie*:
-consumatorul trebuie să aibă contor cu curbă de sarcină şi Aviz Tehnic de Racordare Actualizat;
-să notifice furnizorul şi operatorul de distribuţie cu privire la intenţia de reziliere a contractului, cu cel puţin 30 de zile înainte (conform Ordinului ANRE nr. 88/2009);
-să achite la zi toate facturile către furnizorul actual;
-să încheie un nou contract de furnizare cu noul furnizor, care va întocmi la rândul lui şi contractul de distribuţie.
*Date furnizate de Elcomex EN SRL

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS