10.6 C
Craiova
marți, 23 aprilie, 2024
Știri de ultima orăLocalModelele de subiecte pentru evaluarea naţională, la dispoziţia elevilor

Modelele de subiecte pentru evaluarea naţională, la dispoziţia elevilor

Ministerul Educaţiei a publicat modelele de subiecte pentru evaluarea naţională la clasa a VIII-a. Clasicele comentarii vor fi înlocuite cu testări de tip internaţional.

Ministerul Educaţiei a publicat luni, pe site-ul http://subiecte2010.edu.ro/, modelele de subiecte pentru evaluarea naţională pe care elevii clasei a VIII-a o vor susţine în anul şcolar 2009-2010, conform metodologiei de organizare şi desfăşurare a acestui examen. Modelele conţin structura subiectelor şi a baremelor de evaluare şi notare corespunzătoare pentru disciplinele: Limba şi literatura română, Limba maternă şi matematică. Astfel, evaluarea elevilor din clasa a VIII-a se va face după modelul testelor internaţionale şi va avea loc în perioada 4 – 12 mai 2010, iar simularea, în perioada februarie-martie. Elevii din clasa a VIII-a vor susţine prima probă pe 4 mai 2010, la Limba şi literatura română (proba scrisă). Pe 6 mai 2010 este programată proba la Limba şi literatura maternă, iar pe 12 mai 2010, matematica, ambele fiind scrise. Perioada specială de evaluare va începe pe 25 mai 2010, cu proba scrisă la Limba şi literatura română, urmată de Limba şi literatura maternă, pe 27 mai 2010, şi de matematică, pe 2 iunie 2010.

Câteva modele de subiecte

Subiectele pentru evaluarea naţională sunt elaborate de Centrul Naţional pentru Curriculum şi Evaluare în Învăţământul Preuniversitar. Începând cu această promoţie, elevii vor fi evaluaţi prin noul test naţional doar la Limba română şi matematică, spre deosebire de anii trecuţi, când aveau şi o a treia probă la alegere, istoria sau geografia. Aceste examene, care, potrivit ministerului, sunt făcute pe modelul testărilor internaţionale PISA, păstrează, de asemenea, modelul tezelor unice, cu excepţia faptului că nu mai există subiectul clasic de literatură, în care elevii claselor a VIII-a trebuia să facă unele comentarii despre momentele subiectului, despre diferite specii literare studiate sau cunoscutele caracterizări de personaj. Într-un prim subiect, elevii vor avea de analizat două texte, modelul transmis de minister cuprinzând o poezie de Topârceanu şi un text de tip reportaj despre cicloturism. Cerinţele pentru cele două texte sunt stabilirea funcţiilor sintactice ale unor cuvinte, despărţirea în silabe, dar şi analize literare, în cazul fragmentului liric. Ministerul Educaţiei propune elevilor un text cules de Petre Ispirescu – „Broasca cea fermecată“, iar ca şi cerinţe am putea menţiona: găsirea unor sinonime pentru sensul din text al unor cuvinte, explicarea utilizării semnului exclamării într-o anumită structură, explicarea în maximum cinci rânduri a semnificaţiei unor cuvinte sau expresii, dar şi prezentarea rezumatului textului citat respectând regulile de alcătuire a unui asemenea tip de compunere. Câmpul lexical al cuvântului „iarnă“ din poezia „Noapte de iarnă“, de George Topârceanu, şi o compunere despre dificultăţile mersului cu bicicleta prin Delta Dunării, pornind de la un text din revista Terra Magazin, sunt incluse în modelul de subiecte pentru examenul care înlocuieşte tezele unice.                                          
La matematică, elevii trebuie să spună care este rezultatul operaţiei 64 : 8 + 8, lungimea razei unui cerc cu diametrul de 4 cm sau să calculeze aria unei piramide, dar şi probleme de tipul: „Într-o urnă sunt 11 bile negre şi 18 bile albe. Se extrage o bilă. Probabilitatea ca bila extrasă să fie neagră este de…;  Într-o bibliotecă, pe un raft se află 24 de cărţi, iar pe alt raft se află de două ori mai multe cărţi. Câte cărţi se află, în total, pe cele două rafturi?; Într-o pungă sunt bomboane. Dacă bomboanele se împart în mod egal unui grup de patru copii, atunci rămân în pungă trei bomboane. Dacă bomboanele se împart în mod egal unui grup de şapte copii, atunci rămân în pungă şase bomboane. Verificaţi dacă în pungă pot fi 55 de bomboane“.
Pentru admiterea elevilor la liceu, în calculul mediei se va ţine cont 50 la sută de rezultatele din clasele V-VIII, 25 la sută de rezultatul la teza cu subiect unic din clasa a VII-a şi 25 la sută de rezultatul la evaluarea de la sfârşitul clasei a VIII-a.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS

2 COMENTARII