11.4 C
Craiova
miercuri, 24 aprilie, 2024
Știri de ultima orăLocalCriza loveşte 40 la sută dintre orăşeni

Criza loveşte 40 la sută dintre orăşeni

Un studiu efectuat de o companie de cercetare de piaţă arată că locuitorii marilor oraşe sunt din ce în ce mai afectaţi de criză. În timp ce aproape 40% dintre respondenţi sunt afectaţi în mare măsură şi foarte mare măsură, 71,2% dintre oamenii chestionaţi şi-au schimbat comportamentul de consum, ei cumpărând produse mai ieftine sau mai puţine. Doar 12,3% dintre români nu sunt deloc afectaţi de criză.

Un studiu de piaţă realizat recent de MEDNET Marketing Research Center în cele mai mari oraşe din ţară, printre care şi Craiova, relevă faptul că românii se declară din ce în ce mai afectaţi de criză. Potrivit studiului, 17,1% dintre oamenii intervievaţi au afirmat că sunt afectaţi de criză într-o foarte mare măsură, iar 19,3% – în mare măsură, ceea ce înseamnă că 36,4% dintre cei chestionaţi au avut în acest an probleme mari pricinuite de condiţiile economico-sociale existente. Doar 12,3% dintre cei chestionaţi se declară neafectaţi deloc de criză. Comparativ cu luna februarie a anului 2009, când a fost realizat alt studiu de piaţă de către MEDNET Marketing Research Center, procentul celor care se declară afectaţi în foarte mare şi mare măsură de criză este în creştere (de la 28,6% în februarie 2009, la 36,4% în noiembrie 2009), în timp ce procentul celor care sunt afectaţi în mică măsură sau deloc este în scădere (de la 38,7% la 26,6%).

Salarii tăiate, locuri de muncă dispărute

Cei mai mulţi dintre orăşeni suferă pentru că li s-au redus salariile, în timp ce alţii sunt afectaţi de criză pentru că şi-au pierdut locul de muncă sau au pe cineva în familie care a rămas fără serviciu. O bună parte dintre orăşeni se declară afectaţi de criză pentru că le-au crescut ratele bancare. „Efectele pe care criza economică le-a avut asupra familiilor respondenţilor se referă la: pierderea locului de muncă de către el sau de un membru al familiei (22,4%), reducerea salariului sau a câştigurilor salariale ale acestuia sau ale unui membru al familiei (43,9%), pierderea sau diminuarea beneficiilor extrasalariale (20,7%), precum şi creşterea ratelor din cauza devalorizării leului (22,8%)“, arată realizatorii studiului. Oamenii chestionaţi de MEDNET au invocat, printre motivele pentru care sunt loviţi grav de criză, şi creşterea preţurilor, închiderea firmelor sau lipsa comenzilor pentru societăţile la care lucrează, devalorizarea leului, întârzierea salariilor, pensiile prea mici comparativ cu cheltuielile. „Aceste efecte sunt ca urmare a restrângerii activităţii multor agenţi economici şi intrarea în insolvenţă a altora, ceea ce presupune un plan de restructurare a activităţii ce duce tot la reducerea numărului de personal. Numai adoptarea unor măsuri anticriză exigente şi cu aplicare imediată ar putea să mai reducă efectele crizei“, a spus Gheorghe Lăpădat, analist economic. Printre măsurile rapide anticriză propuse de acesta se numără încetarea activităţii marilor datornici care produc în continuare pagube statului. Surse din piaţă, care doresc să-şi păstreze anonimatul, spun că oamenii de rând sunt afectaţi de criză şi din cauză că unii bugetari au venituri prea mari, invers proporţionale cu eficienţa lor: „Este justificată menţinerea reducerii salariilor bugetarilor, dacă nu sunt eficienţi. Aş exemplifica cu salariile mari ale celor care lucrează la organismele intermediare de absorbţie a fondurilor europene, plătite de la buget, dar care nu se justifică în comparaţie cu fondurile atrase“.

Impactul crizei asupra consumului

71,2% dintre respondenţi şi-au schimbat comportamentul de consum, în sensul că au cumpărat mai puţine produse anul acesta, alţii au achiziţionat cantităţi mai mici din aceleaşi categorii de produse ca de obicei, iar alţii s-au aprovizionat cu produse mai puţine şi mai ieftine. Rezultatele studiului de piaţă realizat de MEDNET pot fi o bază de cercetare pentru companii, deoarece arată ce doresc clienţii pe piaţă. Preşedintele filialei doljene a patronatului UGIR 1903, Virgil Boboc, a declarat, pentru GdS, că este un comportament de consum „absolut normal pentru perioada de criză“ şi că firmele ar trebui să îşi adapteze ofertele de produse la cerere, la dorinţele consumatorilor. „Firmele trebuie să reducă preţurile produselor pentru a se apleca la dorinţele consumatorilor sau să creeze produse de aceeaşi calitate la preţuri tot mai mici. Este o problemă de marketing acum atragerea clienţilor. Plecând de la definiţia clasică a termenului, firmele trebuie să se ocupe cu identificarea dorinţelor clienţilor şi să le satisfacă aceste dorinţe“, a spus Virgil Boboc.
Totuşi, 28,8% dintre respondenţi nu şi-au modificat comportamentul de consum, arată studiul. „Cei care nu şi-au schimbat comportamentul de consum ca efect al crizei sunt cei care se declară ca fiind afectaţi într-o foarte mică măsură sau chiar deloc de criză, tineri, fără copii, care au venituri peste 3.000 de lei pe familie şi au studii superioare“, arată reprezentanţii MEDNET Marketing Research Center.  

Studiul, realizat în marile oraşe

Studiul a fost realizat pe un eşantion reprezentativ pentru Bucureşti şi oraşele cu peste 100.000 de locuitori, în perioada 16-23 noiembrie 2009. Au fost intervievate telefonic 854 de persoane cu vârste cuprinse între 18 şi 65 de ani. Marja de eroare a studiului este de ±3,35%.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS

9 COMENTARII