6.2 C
Craiova
sâmbătă, 20 aprilie, 2024
Știri de ultima orăLocalDoljTransportul doljean, miză de război

Transportul doljean, miză de război

Delegarea serviciului de transport judeţean către firmele care au câştigat licitaţiile pe traseele din Dolj a provocat un adevărat conflict între unii aleşi judeţeni şi transportatori. Operatorii ameninţă că vor ataca în instanţă contractul de delegare a gestiunii dacă acesta nu va fi modificat.

 

Şedinţa de ieri a Consiliului Judeţean Dolj a fost scena unor disensiuni între partea pedelistă a legislativului, specialiştii CJ şi operatorii de transport prezenţi la şedinţă. Miza bătăliei mocnite dintre părţi este contractul de delegare a gestiunii Serviciului de transport public judeţean de persoane, contract atacat ieri atât de consilieri, cât şi de transportatori şi care asigură veniturile operatorilor. Pe de o parte, pedeliştii au susţinut că documentul propus ieri pentru aprobare nu a fost îndelung chibzuit, că nu are la bază un studiu de flux şi, mai ales, că nu există anexată o listă de tarife pentru fiecare traseu deşi aceasta este obligatorie, iar preţurile sunt deja practicate de transportatori. „Consiliul trebuia să comande un studiu privind fluxurile de călători pentru că acesta determina programul şi capacităţile de transport, iar studiul dădea posibilitatea ca transportatorii să documenteze foarte bine preţurile. Altă problemă este redevenţa, care a fost stabilită la 1.000 de lei pe traseu, dar trebuie să fie variabilă pentru că unele trasee sunt rentabile, altele nu. Nu putem să le cerem tuturor la fel“, a spus pedelistul Constantin Dascălu. Punctul de vedere prezentat de Dascălu a fost susţinut şi de Radu Berceanu, acesta fiind de părere că „autoritatea trebuie să vadă o calculaţie de preţ, pe care fiecare transportator şi-a făcut-o. Autorităţile trebuie să facă o verificare şi să stabilească faptul că e justificat acel preţ“.

 

Transportatorii, acuzaţi că practică tarife nejustificate

 

Reproşurile formulate de PD-L nu au rămas fără ecou din partea celor care au întocmit contractul. Petre Stoica, şeful Autorităţii Judeţene de Transport, care funcţionează în subordinea Direcţiei Tehnice a CJ Dolj, a declarat că transportatorii au refuzat să vină cu preţurile şi justificarea lor, deşi le practică de foarte multă vreme. „Unii transportatori nu ştiu cum au calculat aceste preţuri, care nu se justifică, dar pe care le practică de doi ani“, a spus Petre Stoica. Funcţionarul a fost contrazis însă de secretarul judeţului Gheorghe Barbărasă, care a declarat că autorităţile nu sunt la cheremul transportatorilor. „Domnul Stoica a justificat că nu au venit transportatorii să depună nu ştiu ce documente. N-o să stăm după ei, e obligaţia CJ, cu consultarea transportatorilor, să stabilească aceste lucruri. Ei sunt obligaţi să se încadreze în ce hotărâţi dumneavoastră, consilierii. Cine nu acceptă asta se dă la o parte şi lasă pe altul“, a spus Barbărasă. Nici preşedintele CJ, Ion Prioteasa, nu a stat deoparte şi a propus amânarea proiectului până la şedinţa de luna viitoare.

 

Petrescu: Nu vrem să intervenim în stabilirea preţului

 

Partea operatorilor de transport a fost ţinută în toată această poveste de consilierul PSD Petre Petrescu, potrivit căruia CJ Dolj nu trebuie să impună transportatorilor nimic, ci doar să acţioneze pentru îmbunătăţirea activităţii operatorilor. „Noi, consiliul judeţean, nu vrem să intervenim în stabilirea autoritară şi dictatorială a preţurilor. Piaţa le-a format. Aş aproba acest contract, pentru că eu cred că ne-am pripit cu amânarea şi aş lăsa să funcţioneze o perioadă aceste preţuri. Vă reamintesc faptul că dreptul de a face transport judeţean a fost câştigat de transportatori prin licitaţie publică“, a spus Petre Petrescu. În cele din urmă, proiectul privind aprobarea contractului-cadru de delegare a gestiunii serviciului de transport a fost amânat de consilieri.

 

Operatorii ameninţă cu judecata

 

Dat fiind faptul că operatorilor nu li s-a dat cuvântul în plenul şedinţei CJ, cei prezenţi au dat declaraţii pe hol, la finalul şedinţei. Aceştia au ameninţat că vor duce contractul de delegare a serviciului de transport judeţean direct în instanţă, fără să îl semneze, dat fiind faptul că acesta nu respectă prevederile legale. Problema operatorilor e legată în principal de durata contractului, de numai trei ani, în condiţiile în care amortizarea maşinilor cumpărate special pentru a face faţă licitaţiilor se realizează într-o perioadă mai lungă, de cinci-şase ani. Potrivit acestora, principalul factor în calcularea preţului este amortismentul, motiv pentru care operatorii se învârt într-un cerc vicios. „Bat cu toţii câmpii! Legea spune că acest contract se face pe perioada medie de amortizare a tuturor mijloacelor de transport, dar nu mai mult de şase ani, şi ei motivează că au fost nevoiţi să facă actul pe trei ani pentru că legea mai prevede că Programul de transport se aprobă o dată la patru ani. Am cerut o întâlnire la care să participe şi Finanţele Publice, ca să ni se permită o amortizare accelerată, adică să nu plătim impozit pe profit pe şase ani, ci pe trei, dar nu s-a putut nici aşa. Ei vin să stabilească preţul, dar nu vorbesc şi de subvenţia prevăzută de lege. Ne vom duce direct în instanţă cu acest contract şi nu îl vom semna. Nici un transportator nu a prezentat vreun preţ şi, dacă rămâne contractul pe trei ani, vom fi nevoiţi să mărim tarifele. Aşa dăm tot în consumatori, cei care călătoresc“, a spus Gheorghe Neagra, preşedintele Asociaţiei Transportatorilor Rutieri, filiala Dolj.

Concluzia pe care o tragem este însă aceea că, de la apariţia legii care transferă responsabilitatea gestionării serviciului judeţean de transport la consiliul judeţean, în aprilie 1997, tarifele practicate de transportatori pentru miile de doljeni care călătoresc zilnic din judeţ la Craiova sau invers nu au mai fost verificate.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS