14.5 C
Craiova
joi, 28 martie, 2024
Știri de ultima orăLocalAMP demască poveştile de presă

AMP demască poveştile de presă

„Nu mai crede în poveşti“. Sub acest slogan, Agenţia de Monitorizare a Presei (AMP) a organizat marţi, la Colegiul „Elena Cuza“ din Craiova, un seminar în cadrul campaniei naţionale prin care încearcă să atragă atenţia consumatorilor de mass-media asupra dreptului pe care îl au la liberă şi corectă informare. „Există situaţii în care o ştire este prezentată în feluri diferite de instituţii de media diferite. Asta denotă faptul că respectivele instituţii au un anumit interes în a prezenta acea variantă de ştire. De aceea, încercăm să iniţiem un proiect de lege prin care să obligăm instituţiile media să-şi dezvăluie sursele de finanţare“, a declarat Mircea Toma, preşedintele AMP. Acesta a precizat că, pe lângă presiunea patronilor, instituţiile mass-media se confruntă şi cu presiunea exercitată de firmele care îşi fac publicitate, care solicită ca, în schimbul sumelor oferite ca reclamă, jurnaliştii să nu publice articole negative despre activitatea lor. În plus, există şi jurnalişti care primesc avantaje pentru a scrie la comandă un articol incorect sau tocmai pentru a nu-l scrie. Primarul Antonie Solomon, prezent şi el la seminar, a declarat că de-a lungul timpului s-a simţit şantajat de câţiva jurnalişti. „Sunt trei – patru derbedei pseudoziarişti în Craiova. A fost un ziar care m-a ameninţat că va publica informaţii despre mine, dar, în cele din urmă, nu au mai publicat nimic. Şantajul este o sursă importantă de finanţare pentru presă“, a  spus primarul.

Mass-media multe, bani puţini

Potrivit unui chestionar la care au participat 160 de jurnalişti fără a-şi declina identitatea, un sfert dintre ei au recunoscut că au ameninţat cel puţin o dată cu publicarea unui articol pentru a obţine publicitate. Toma a declarat că jurnaliştii ar trebui să informeze corect cititorii şi să nu deformeze realitatea în funcţie de interesul personal sau al patronului său.„Editorial, cel care scrie sau produce o emisiune ar trebui să se orienteze către interesul public, şi nu al patronului“, a declarat acesta. Dincolo de interese, nici banii nu sunt suficienţi pentru numărul mare de societăţi mass-media. Fondurile din publicitate nu ajung decât pentru jumătate din presa română care funcţionează, din totalul de 400 de radiouri, 87 de televiziuni şi peste o mie de titluri de ziare. „Acestea nu pot trăi dacă banii nu vin şi din altă parte. Cele mai evidente cazuri care reprezintă anumite interese ale patronilor sunt ziarele care nu au reclamă“, a mai spus preşedintele AMP.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS