14.5 C
Craiova
vineri, 29 martie, 2024
Știri de ultima orăLocalTaximetrie la negru

Taximetrie la negru

Craiovenii circulă fără să ştie cu taxiuri ai căror şoferi nu au atestate pentru meseria pe care o desfăşoară ori nu au permis.

Autorităţile şi instituţiile care supraveghează şi controlează activitatea de taximetrie din municipiul Craiova spun că munca la negru în acest domeniu este o realitate. Totuşi, controale pe această linie nu au fost făcute de ani buni, iar „delăsarea“ unora dintre instituţiile abilitate a dus la apariţia unor incidente grave – de la taximetrişti care îşi desfăşoară activitatea fără a avea permise de conducere, până la cei care nu au atestat sau analizele medicale la zi.

„O activitate incontrolabilă“

În municipiul Craiova, primăria a emis 2.160 de autorizaţii, acesta fiind, teoretic, şi numărul de maşini care circulă în regim de taxi. Conform Autorităţii Rutiere Române (ARR) Dolj, în prezent între 4.000 şi 4.500 de persoane au obţinut prin examen atestatul profesional, cifră ce reprezintă, pe hârtie, numărul de taximetrişti din Craiova.
Reprezentanţii ARR Dolj spun că incidentul de miercuri, când au fost descoperiţi doi bărbaţi care falsificaseră mai multe acte pentru a se angaja ca taximetrişti, nu este singular în această activitate. „Problema cu actele false este mai veche, însă, în urma controalelor întreprinse de noi, atestatele falsificate aproape au dispărut. Numai prin controale se poate reglementa o activitate. Totuşi, incidentul cu cei doi taximetrişti a pornit din vina operatorului, care a fost păcălit cu copii xerox şi nu a verificat originalele“, a declarat Iancu Crăciunoiu, directorul ARR Dolj. Acesta a mai spus că, din cauza lacunelor din legislaţia în vigoare, munca la negru este o adevărată problemă în acest domeniu. Conform legii, un operator trebuie să prezinte către ARR actele pentru câte un şofer pe fiecare maşină pe care o deţine, însă, în realitate, pe aceeaşi maşină lucrează doi sau trei taximetrişti, care nu sunt toţi angajaţi cu contract de muncă. „Marea problemă în taximetrie este munca la negru şi pot spune că această activitate este, deocamdată, incontrolabilă. În această problemă ar trebui să intervină cei de la ITM, pentru că ei sunt în măsură să reglementeze această situaţie“, a mai spus Crăciunoiu.

ITM-ul vrea cu toţi

Conducerea Inspectoratului Teritorial de Muncă (ITM) Dolj spune că nu au fost făcute în ultimul timp controale pe această linie pentru că nu toţi cei care ar trebui să se implice fac acest lucru. „Din păcate, munca la negru în taximetrie este o realitate, însă noi nu putem face controale de unii singuri, pentru că taximetriştii se urcă în maşini şi pleacă fără să-i putem reţine. În 2005, primăria ne-a solicitat să facem un control, însă le-am comunicat că suntem de acord numai dacă participă toţi cei abilitaţi – primărie, poliţie şi ARR. Nu cred că au fost de acord pentru că nu s-a mai făcut nimic“, a declarat Silviu Cotigă, inspector-şef la ITM Dolj. Reprezentanţii Primăriei Craiova cunosc şi ei problema muncii la negru în taximetrie, însă spun că ei se ocupă cu eliberarea de autorizaţii şi de controalele pe această linie, restul problemelor căzând în sarcina altor instituţii. În controalele efectuate de primărie, pe lângă problemele cu autorizaţiile, au fost descoperite cazuri de taximetrişti care lucrau câte 24 de ore încontinuu şi unul în care un taximetrist nu avea carnet de conducere. De fiecare dată nu s-a putut face nimic pentru că primul caz cade în sarcina ITM-ului, iar al doilea, în cea a poliţiştilor de la Rutieră, care nu au fost solicitaţi.

Camera Taximetriştilor încearcă să facă ordine

Conform reprezentanţilor Camerei Taximetriştilor Craiova, plecarea cu maşina operatorului reprezintă o practică destul de veche, iar munca la negru nu este chiar o problemă. „Nu pot spune că se munceşte la negru în taximetrie. Se poate să se întâmple şi aşa ceva, ca în toate domeniile, însă aceasta este problema ITM-ului. Cazurile de fugă cu maşina operatorului, cum s-a întâmplat miercuri, se petrec în răstimpul necesar depunerii la ITM a contractelor de muncă. Repet, faptul că apar cazuri când taximetriştii nu au permis de conducere este numai din vina operatorilor care nu verifică actele“, a explicat Gheorghe Tomescu, vicepreşedintele Asociaţiei Camerei Taximetriştilor Independenţi Craiova.
Acesta a mai spus că, pentru a se evita astfel de situaţii, între Cameră şi operatori au fost încheiate protocoale. Prin acestea, operatorii se obligă să trimită Camerei datele şi fotografia şoferilor, să transmită când un şofer pleacă şi din ce motive. În acest fel, dacă un taximetrist pleacă de la un operator la altul, se pot cere informaţii despre el la Cameră şi se află dacă este serios sau nu. Gheorghe Tomescu a mai spus că Ciprian Dobrin, tânărul care a falsificat mai multe documente şi s-a angajat ca taximetrist, a vrut să îşi găsească de lucru în urmă cu trei săptămâni la alt operator, însă, când i-au fost cerute actele în original, a plecat şi nu s-a mai întors.

Cum ajungi taximetrist cu acte în regulă

Legea privind transportul în regim de taxi şi în regim de închiriere prevede că, pentru a putea practica activitatea de taximetrist în transportul în regim de taxi, conducătorul auto trebuie să deţină certificatul de atestare a pregătirii profesionale, să aibă permis de conducere categoria B valabil şi o vechime de cel puţin trei ani sau permis de conducere categoria C valabil şi o vechime de cel puţin doi ani, să deţină certificat de atestare a pregătirii profesionale valabil, să facă dovada că este angajat al operatorului de transport care deţine taxiul pe care îl conduce sau că este proprietarul mijlocului de transport respectiv şi să fie apt din punct de vedere medical şi psihologic.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS