16.7 C
Craiova
joi, 28 martie, 2024
Știri de ultima orăLocalMTCT intenţionează să concesioneze întreţinerea autostrăzilor

MTCT intenţionează să concesioneze întreţinerea autostrăzilor

Ludovic Orban s-a arătat nemulţumit de situaţia proiectelor de dezvoltare a infrastructurii transporturilor. El a anunţat ieri că intenţionează să externalizeze managementul acestora.
„Am găsit întârzieri de mai mulţi ani în proiectele derulate de companiile din minister şi am decis că managementul proiectelor va fi externalizat în sectorul privat. Am găsit un minister nerestructurat, adaptat unei economii socialiste, care are în subordine companii de stat departe de a face faţă economiei capitaliste. Singura soluţie pentru a accelera dezvoltarea infrastructurii de transporturi este implicarea masivă a capitalului privat, pentru că nu avem bani să facem zece-douăzeci de kilometri pe an“, a spus Ludovic Orban, ministrul transporturilor. El a explicat că, pentru a se asigura calitatea infrastructurii, este necesară introducerea unui sistem prin care cel care asfaltează să asigure şi întreţinerea respectivului tronson. „Pentru autostrăzile existente vom organiza licitaţii pentru concesionarea întreţinerii“, a precizat Orban.

Fondurile sunt insuficiente

Situaţia, la 1 ianuarie 2007, privind fondurile necesare pentru construcţia de autostrăzi în perioada 2007 – 2013, prezentată pe site-ul Companiei Naţionale de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România (CNADNR) este îngrijorătoare: Pentru realizarea programului în perioada 2007 – 2013 este necesară o finanţare anuală de 1,86 miliarde de euro, ceea ce reprezintă 11,8% din veniturile bugetului de stat pe anul 2007.
Or, potrivit aceleiaşi surse, finanţarea asigurată anul acesta prin bugetul de stat este de numai 0,081 miliarde euro, adică numai 4% din necesarul anual. Finanţarea de asigurat în perioada 2007 – 2013 de la bugetul de stat sau din alte surse este de 9,62 miliarde euro şi reprezintă o medie de 1,37 miliarde euro pe an, respectiv 8,7% din veniturile bugetului pe acest an.

Secţiunea Nădlac – Arad ar fi trebuit să aibă prioritate

Nici în ceea ce priveşte termenele de finalizare pentru secţiunile cu finanţare asigurată lucrurile nu stau altfel. „Termenul de finalizare pentru secţiunea Nădlac – Arad (38 km) este prea îndepărtat, secţiunea se află la ieşirea/intrarea din România şi ar trebui să fie primul tronson pus în exploatare. De asemenea, lucrările pe „Varianta de ocolire Sibiu“ (23,5 km) sunt întârziate, iar antreprenorul solicită despăgubiri financiare mari, din cauza greşelilor din proiectul tehnic şi a întârzierilor în achiziţia terenurilor.
Probleme sunt şi la Autostrada Transilvania (Borş -Braşov) – Ploieşti. Secţiunea Braşov – Borş (414 km) se va finaliza în 2013 pentru că, prin graficul de execuţie a lucrărilor, renegociat în 2006, termenele de finalizare au fost decalate cu un an.

Nădlac – Arad ar putea fi gata până în 2010

CNADNR a găsit şi câteva soluţii pentru reeşalonarea termenelor de finalizare. Pentru secţiunea Nădlac – Arad (38.00 km), compania  propune finanţarea lucrărilor prin „POS-T“, care va fi aprobat în trimestrul III al anului 2007. După aceasta ar trebui demarate procedurile de licitaţie pentru desemnarea consultanţilor (patru luni) şi a constructorului (şase luni), astfel încât în 2008 să se poată începe lucrările, cu o durată estimată la patru ani.
„Propunem modificarea termenilor de referinţă, pentru ca lucrările să se realizeze în doi ani şi jumătate, astfel încât finalizarea acestora să fie la sfârşitul anului 2010 (primăvara anului 2011)“, notează compania.

În 2009 ar putea fi terminate alte trei secţiuni

Soluţiile propuse pentru varianta de ocolire Sibiu sunt finalizarea negocierilor cu antreprenorul pentru menţinerea anului 2009 ca termen de finalizare a execuţiei lucrărilor şi diminuarea despăgubirilor financiare solicitate.
În cazul secţiunii Drajna – Feteşti (36,8 km), compania propune negocierea cu antreprenorul a termenului de 1 mai 2007 pentru finalizarea lucrărilor, în timp ce pentru secţiunea Cernavodă – Constanţa (52,10 km) şi varianta de ocolire Constanţa (22,2 km) soluţia propusă este „finalizarea lucrărilor în anul 2009, ca urmare a sectorizării secţiunii, prin atribuirea contractului la doi antreprenori“.

Date în exploatare în mod continuu

Referitor la Secţiunea Braşov – Borş, compania propune „angajarea, cu conducerea Bechtel SUA, a unui grafic de execuţie a lucrărilor, cu termen de finalizare în anul 2013“ şi rediscutarea graficului de eşalonare, astfel încât toate secţiunile să fie date în exploatare în mod continuu.
Termenul prevăzut pentru secţiunea Borş – Suplacu de Barcău va fi anul 2008 (în loc de 2010), cel pentru secţiunea Suplacu de Barcău – Mihăileşti va fi 2010 (în loc de 2011), Secţiunea Târgu Mureş – Sighişoara – 2012 (în loc de 2013), urmând ca în 2013 să fie date în exploatare toate celelalte secţiuni.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS