12 C
Craiova
joi, 25 aprilie, 2024
Știri de ultima orăLocalAglomeratie la controlul medical periodic

Aglomeratie la controlul medical periodic

Soferii profesionisti stau ore intregi la cozile cabinetelor din Policlinica CFR pentru a obtine fisa medicala care le permite sa-si exercite in continuare profesia.


Zilnic, in jur de 100 de angajati din sistemul de transporturi (ceferisti, soferi profesionisti, coordonatori de transport, instructori auto, piloti) se asaza la cozi in fata cabinetelor din Policlinica Spitalului CFR pentru efectuarea controlului medical periodic. Fiind vorba de un examen medical care se face obligatoriu de vreo trei ani incoace, oamenii nu au incotro, trebuie sa astepte, altfel nu mai au dreptul sa circule pe drumurile publice. Inarmati cu rabdare, se asaza la rând inca de la primele ore ale diminetii, in speranta ca vor avea timp suficient sa efectueze toate controalele medicale: ORL, oftalmologie, interne, chirurgie si neuropsihiatrie. Merge foarte greu. Chiar daca te-ai trezit devreme si ai apucat sa intri primul la un cabinet, dupa ce vei iesi de acolo va trebui sa te asezi la rând la alt cabinet. Si o tii asa, pâna când iti vine rau (caz in care esti declarat inapt pentru soferie) sau se termina programul, iar in ziua urmatoare va trebui sa revii ca sa termini restul controlului.


Patru ore de asteptare


Florin Butaru, ajutor de mecanic la Complexul Energetic Turceni, era de patru ore la policlinica pentru controlul medical: „Dupa ce am ajuns pe la ora 8.00, a venit o asistenta si a adunat buletinele si adeverintele, apoi fisele pentru mers la cabinete. Dureaza foarte mult, dar ne-am obisnuit, facem asta in fiecare an“.


Daca angajatii CFR (mecanici, acari, manevranti) trebuie sa se prezinte la controlul medical o data la doi ani, iar dupa implinirea vârstei de 45 de ani in fiecare an, soferii profesionisti sunt obligati sa faca vizita medicala anual, iar coordonatorii de transport, chiar daca nu au carnet de conducere, din trei in trei ani, si dupa implinirea vârstei de 45 de ani, din doi in doi ani.


Dupa ore intregi de asteptat pe la cozile cabinetelor, multi dintre ei erau cu nervii intinsi la maximum. „Sunt cozi la toate cabinetele. Am stat pâna acum doar la interne o ora si mai am de stat o gramada, ca trebuie sa trec pe la toate cabinetele din policlinica. Pai in ritmul asta o sa dureze o saptamâna“, a spus Constantin Breazu din Slatina.


Nebunia tine toata iarna


Controalele medicale nu se fac gratuit: fisa medicala costa 60 de lei, iar examenul psihologic mai costa si el 40 de lei. Multi angajatori platesc examenul medical, dar sunt si multi angajati care trebuie sa scoata banii din buzunar si pe care perspectiva statului la coada ii scoate pur si simplu din minti. „Este bataie de joc. Dai bani la doctor ca sa-ti spuna probabil ca esti inapt sa conduci si mai stai si la coada pentru asta“, sustine Cosmin Tranca, un tânar taximetrist din Craiova.


Din fericire, nu va fi tot anul asa. Majoritatea fiselor medicale expira in lunile decembrie, ianuarie, februarie, dupa aceasta perioada activitatea cabinetelor medicale revenind la normal.


Alt motiv care a dus la aparitia cozilor este faptul ca doar unitatile sanitare din reteaua Ministerului Transporturilor si Tehnologiei Informatiilor sunt abilitate sa efectueze controalele medicale. Spitalul Regional CFR Craiova deserveste judetele Dolj, Mehedinti, Vâlcea, Gorj, Olt si Teleorman.


„Practic, de când este in vigoare Ordinul nr. 447/2003 al Ministerului Transporturilor, toata lumea a fost trimisa la spitalele din reteaua acestui minister ca sa-si faca examenele medicale. Intentia a fost buna intr-o perioada in care se vorbea de inchiderea spitalelor CFR ca fiind nerentabile, pentru ca oferea acestor unitati sanitare o sursa importanta de venituri. Numai ca ministerul ar fi trebuit sa se gândeasca si la cei care trebuie sa-si faca examenele si sa le dea posibilitatea sa mearga si la alte unitati sanitare“, a spus Viorel Neagra, presedintele Asociatiei Transportatorilor Dolj.


Ministerul Transporturilor a rezolvat aceasta problema doar pentru examenul psihologic. In Craiova, de exemplu, au fost acreditate cabinetul dr. Vlaescu si cabinetul de psihologie al ACR Dolj.


Multi solicitanti sunt pensionari


In 2006, numarul celor care au efectuat controlul medical a depasit 6.000, si este in crestere de la an la an. Printre solicitanti se afla si multi pensionari profilati de nevoie pe taximetrie din cauza pensiilor foarte mici.


„Daca sunt perfect sanatosi nu pot fi declarati inapti. Avem exemplul unui pensionar de 77 de ani care a putut sa practice in continuare taximetria“, a sustinut dr. Viviana Rezeanu, seful Policlinicii CFR Craiova. Daca vârsta nu este un impediment, altfel stau lucrurile când vine vorba de starea de sanatate.


„Legea nu tine cont de vârsta, dar soferia este un lucru cât se poate de serios, iar soferii trebuie sa fie sanatosi pentru a nu pune in pericol viata altor persoane implicate in trafic. O persoana cu hipertensiune arteriala nu poate sa conduca un autovehicul daca tensiunea arteriala depaseste 20 mmHg sau sufera de scaderea acuitatii vizuale, discromatii sau surditate totala. Persoanele care nu si-au pierdut total auzul pot sa aiba permis numai de categoria B cu «adaptari» speciale, cum ar fi aparatul auditiv cu proteza auriculara. Pentru bolile cronice, solicitantul trebuie sa vina cu o adeverinta de la medicul de familie din care sa reiasa ca nu sufera de boli cronice, cum ar fi diabetul zaharat insulino-dependent sau bolile psihice“, a mai spus Viviana Rezeanu.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS

2 COMENTARII