10.3 C
Craiova
joi, 25 aprilie, 2024
Știri de ultima orăLocalRazboiul transportatorilor

Razboiul transportatorilor

Transportatorii doljeni au intrat in conflict deschis cu societatea PELENDAVA SA, cea care gestioneaza Autogara Nord, din cauza deciziei firmei de a mari tarifele pentru inchirierea peroanelor. Reprezentantii firmei spun ca au nevoie de bani pentru a aduce autogara la standarde europene.


In ultimele zile, transportatorii au amenintat ca din cauza noilor preturi vor fi nevoiti sa scumpeasca biletele si abonamentele cu 35 – 40% si au solicitat autoritatilor locale sa identifice alte puncte de imbarcare a pasagerilor, pentru a evita „monopolul“ impus de firma. Potrivit acestora, costul chiriei pentru peroane a crescut cu 300%.


In replica, presedintele Consiliului de Administratie (CA) al PELENDAVA SA, Marian Tucana, spune ca este o afacere privata si ca scumpirile sunt necesare pentru a moderniza Autogara Nord. „Am facut o analiza a activitatii pe 2006. Lunar, de pe platforma Autogarii Nord au plecat 7.839 de curse. Veniturile realizate din inchirierea peroanelor au fost de 7.253 de euro, adica aproximativ 254 de milioane de lei vechi. Nu se poate tine o autogara cu banii astia. Dupa noile reguli, trebuie sa am cel putin 12 salariati. Am facut pâna acum investitii din banii mei. Numai usile de la intrare m-au costat 180 de milioane de lei vechi, iar tâmplaria PVC – 400 de milioane de lei vechi. Eu trebuie sa fac o autogara europeana, cu scaune noi si peroane acoperite. Anul acesta voi investi cinci miliarde si sper ca lucrarile sa fie finalizate pâna cel târziu la sfârsitul lunii iunie“, a afirmat Tucana.


Firma pe care o reprezinta a cumparat de la stat, in 1997, Autogara Nord si Autogara Sud, dintre care doar prima este functionala in prezent. In zona Autogarii Sud functioneaza insa, la dimensiuni reduse si fara peroane, alta autogara, coordonata de Asociatia Transportatorilor Particulari de Persoane Dolj, la care presedinte este Gheorghe Neagra, cel care i-a reprezentat pe transportatorii revoltati in fata autoritatilor locale. Aceasta este folosita de transportatorii care merg spre zona de sud a judetului, in timp ce Autogara Nord imbarca persoane atât pentru curse in tara, cât si internationale. In replica la protestul transportatorilor lui Neagra, Marian Tucana spune ca scumpirea chiriei la peroane este normala, in conditiile in care in alte judete este mult mai mare. „Ei spun ca scumpirea este de 300%. In realitate, este vorba de doi euro in plus pe plecare. Cheltuiala poate fi amortizata cu valoarea unui bilet de transport“, a completat Tucana. Acesta a mai afirmat ca autogara aflata sub coordonarea lui Neagra se afla sub linii electrice de inalta tensiune si pune in pericol viata pasagerilor si ca, in contrapartida, va repune in functiune Autogara Sud, in care vrea sa investeasca doua miliarde de lei vechi cel putin.


Ramân pe pozitii


La rândul lor, transportatorii ramân pe pozitii, spre paguba calatorilor, care vor plati mai mult pe bilete si abonamente. „Cum o sa recuperam banii? Scumpim biletele si abonamentele cu 35 – 40%“, a mai afirmat Gheorghe Neagra, liderul transportatorilor. In final, acesta a raspuns acuzatiilor si a facut o dezvaluire: „Ne pare rau ca domnul Tucana are tupeul asta. Autogara noastra pastreaza distanta minima de 3,3 metri de cablurile electrice, avem acte, au fost si controale pe aceasta tema“. „El a incercat sa negocieze cu mine altceva, si anume sa acceptam ridicarea preturilor pentru câteva luni, pâna când face rost de investitii. Eu nu am acceptat decât pentru unele trasee“.


Directorul Autoritatii Rutiere Române (ARR) Dolj, Iancu Craciunoiu, spune ca un astfel de razboi era inevitabil, in conditiile in care orasul are mai putine autogari decât ar trebui. „Din pacate, in Craiova sunt doar doua autogari. Un oras atât de mare ar trebui sa aiba cel putin patru, una pentru fiecare iesire, ca transportatorii sa nu mai tranziteze orasul“, a afirmat Craciunoiu. Situatia se va complica si mai mult in momentul in care transportatorii care au primit aprobare sa plece din 11 puncte ale orasului vor fi nevoiti sa isi mute statiile in autogari. „Ultimele modificari legislative spun ca in orasele unde exista autogara plecarea se face din aceasta. Numai in cazul in care capacitatea autogarilor este depasita, plecarile se pot face din alte puncte, aprobate de consiliul local“, a mai precizat Craciunoiu.


Tarifele actuale la inchirierea peroanelor


Tarifele actuale percepute de PELENDAVA SA pentru cursele intrajudetene sunt de 2,08 euro pe sosire/plecare pentru trasee scurte si de 2,5 euro pentru cele ce depasesc 80 de kilometri. Pentru cursele interjudetene, acestea sunt de 4 euro pe sosire/plecare pentru autobuze si de 3 euro pentru microbuze, iar pentru cursele internationale – 4,5 euro pe sosire/plecare pentru autobuze si 3 euro pentru microbuze.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS

2 COMENTARII