10.3 C
Craiova
joi, 25 aprilie, 2024
Știri de ultima orăLocalDoljVine iarna si pentru soferi

Vine iarna si pentru soferi

Costurile pentru echiparea unei masini pentru iarna sunt de cel putin cinci milioane de lei. Conform specialistilor, aceasta suma investita in echipamentele de iarna reprezinta o adevarata polita de asigurare atât pentru pasageri, cât si pentru ceilalti participanti la trafic.


Scaderea temperaturilor, zapada si poleiul sunt fenomenele care caracterizeaza sezonul rece si cer pregatirea masinii. Anvelopele, lichidul de racire, lanturile de iarna, schimbarea uleiului, revizia aprinderii si instalatiei de dezaburire sunt câteva dintre investitiile necesare pe care trebuie sa le faca un proprietar de autoturism o data cu venirea iernii. O revizie pentru iarna porneste de la cinci milioane de lei. Pentru ca iarna bate la usa, lucratorii Registrului Auto Român (RAR) Dolj le recomanda soferilor sa faca o vizita intr-un service autorizat pentru a-si pregati autoturismele. „O data cu apropierea anotimpului rece, le recomandam soferilor doljeni sa isi faca timp pentru o revizie intr-un service autorizat. Trebuie sa aiba in vedere sistemul de aprindere, instalatia de dezaburire, lichidul de racire, instalatia de climatizare, sa-si schimbe anvelopele si sa tina tot timpul in portbagaj lanturi antiderapante“, a declarat Marcel Marcea, directorul RAR Dolj.


Antigelul


Pregatirea de iarna a unei masini incepe cu verificarea antigelului, mai exact a concentratiei acestuia, astfel incât sa reziste la minus 30 de grade. Unii sunt de parere ca mai bun decât antigelul mineral este cel anorganic, care protejeaza mai bine pompa de apa. Specialistii din service spun insa ca mai importanta este schimbarea lui la timp. „In primul rând conteaza când schimbi lichidul de racire. Daca acest lucru este facut la timp si se are in vedere sa reziste la minus 30 de grade nu vor aparea probleme“, a explicat Stancu Dragota, directorul service AutoFresh. Pretul unui litru de antigel porneste de la 60-70 de mii de lei. La o Dacie, de exemplu, intra trei litri de antigel, iar manopera in service pentru golirea si umplerea circuitului de racire porneste de la 150 de mii de lei.


Anvelopele


Un lucru important in pregatirea de iarna a unei masini este inlocuirea cauciucurilor cu unele speciale. Este recomandata folosirea anvelopelor de iarna, care au profil si o compozitie diferite de cele de vara, pe parcursul intregului sezon rece, indiferent de starea carosabilului. „Anvelopele de vara isi pastreaza proprietatile pâna la o temperatura exterioara de maximum 5 grade Celsius, iar sub aceasta temperatura devin neadecvate. Anvelopele de iarna au in compozitie o concentratie mai mare de silicati, acestia facilitând pastrarea proprietatilor pâna la temperaturi de -5, -10 grade, oferind o aderenta sporita in majoritatea conditiilor de trafic din timpul iernii“, a mai spus Stancu Dragota. In functie de bugetul fiecarui sofer, se pot folosi doar doua anvelope de iarna, pe rotile motoare, insa ideal este sa fie folosite patru anvelope de iarna. Un pneu costa intre 900 de mii de lei si zece milioane de lei, in functie de dimensiuni si firma producatoare. Cea mai ieftina anvelopa costa 830 de mii de lei, dar este cazul celor resapate. Costurile schimbarii pneurilor nu sunt ridicate, manopera la orice service este de minimum 250 de mii de lei pentru toate cele patru roti. Un set de lanturi antiderapante costa 300 de mii de lei si se monteaza pe rotile motoare.


Aprinderea poate da batai de cap


Pentru a nu avea surprize neplacute in anotimpul rece, trebuie verificat si sistemul de aprindere. Specialistii spun ca platina si bujiile trebuie reglate altfel decât in timpul verii. Trebuie verificata si densitatea lichidului din baterie, aceasta trebuind sa fie mai mare iarna. Schimbarea aprinderii masinii, in caz ca s-au descoperit nereguli, va costa aproximativ un milion de lei pentru o Dacie, cu tot cu piese si manopera.


Urmatorul pas in pregatirea masinii de iarna consta in verificarea si, daca se descopera nereguli, schimbarea pieselor defecte ce compun sistemul de ventilatie si pe cel de dezaburire a masinii. Acestea contribuie la confortul si vizibilitatea din timpul condusului pe timp de iarna. Incalzirea parbrizului si a lunetei trebuie sa functioneze perfect, dezaburirea si sistemul de ventilatie fiind la fel de vitale iarna ca si anvelopele sau antigelul. Politistii au stabilit ca, pe timp de iarna, atentia in timpul sofatului este de doua ori mai mare decât in conditii normale, iar orice disconfort creat de frigul din masina, de faptul ca sistemul electric sau de ventilatie nu functioneaza la capacitate normala, creste riscul producerii accidentelor.


Revizia sistemului de ventilatie si dezaburirea porneste de la 200 de mii de lei.


Recomandari ale politiei


In conditii de carosabil umed, acoperit cu polei sau zapada, distanta fata de autovehiculele care circula in fata trebuie sa fie mai mare, iar viteza de deplasare redusa. Nu trebuie actionate brusc mecanismele de directie si de frânare ale autovehiculului. In conditii de zapada si polei, renuntati pe cât posibil la pedala de frâna si folositi cu precadere frâna de motor.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS