10.6 C
Craiova
miercuri, 24 aprilie, 2024
Știri de ultima orăLocalAdministratorul profesionist, o meserie cu batai de cap

Administratorul profesionist, o meserie cu batai de cap

Sunt aproape 400. Majoritatea incaseaza salarii derizorii si trebuie sa stea tot timpul la dispozitia noastra. Acestia sunt administratorii profesionisti, care practica o meserie ce da mari batai de cap.


In Craiova, exista o categorie aparte de angajati, cu care are de-a face orice locatar de bloc: administratorii de asociatii. De curând, aceasta indeletnicire a devenit o meserie in adevaratul sens al cuvântului. Ca sa o poti practica, trebuie sa urmezi cursuri de specialitate, autorizate de Ministerul Educatiei si Cercetarii (MEC) si Ministerul Muncii, Solidaritatii Sociale si Familiei (MMSSF).


Absolventii primesc atestate, pe baza carora pot merge sa isi caute de lucru. Mai mult decât atât, ocupatia de administrator este trecuta si in nomenclatorul meseriilor, dupa cum a precizat seful Serviciului de coordonare asociatii de proprietari, din cadrul Primariei Craiova, Marian Giubelan. Administratorul este angajatul asociatiei ca persoana juridica si isi negociaza salariul cu aceasta. In schimb, are o serie de atributii, printre care mentionam: intocmirea formalitatilor pentru contractele cu furnizorii de servicii de intretinere, urmarirea comportarii in timp a constructiei, procurarea materialelor necesare intretinerii si reparatiilor curente, verificarea contractelor de inchiriere de spatii intre asociatie si terte persoane, citirea contoarelor individuale ale proprietarilor, intocmirea listelor lunare de plati si calcularea penalitatilor atunci când este cazul etc.


Presedintele plateste


Angajarea unui administrator profesionist este o obligatie pentru fiecare asociatie de proprietari. „Toate asociatiile de proprietari au obligatia sa-si angajaze administratori atestati. In caz contrar, acestea pot primi amenzi cuprinse intre 10 si 20 de milioane de lei vechi, conform HCL nr. 356/2003. Amenda este platita de presedinte, pentru ca el este imputernicitul legal al asociatiei, ca persoana juridica. Chiar recent l-am amendat pe Ioan Fâca, presedintele unei asociatii din cartierul Craiovita Noua, pentru ca nu avea administrator atestat. Avea cursurile facute, dar nu-si depusese dosarul pentru atestare“, a precizat Marian Giubelan, cel care coordoneaza asociatiile de proprietari. Cu toate ca sunt profesionisti, uneori administratorii nu isi fac treaba ca la carte. Spre exemplu, reparatiile curente ale imobilului sunt efectuate, de cele mai multe ori, la negru, fara chitante, facturi si termene de garantie, pentru ca este mai ieftin asa. In plus, astfel de situatii se pot considera evaziune fiscala, având in vedere ca veniturile obtinute din astfel de operatiuni nu sunt inregistrate. In unele cazuri, administratorii au intrat in atentia organelor de cercetare penala, din cauza „invârtelilor“ pe care le-au facut cu banii proprietarilor. „Au fost cinci-sase cazuri sesizate politiei. In unele s-a dat NUP. In altele s-a ajuns la condamnare cu suspendare si procesele sunt inca pe rol. Spre exemplu, am avut un caz in care administratoarei i s-a pus sechetru asiguratoriu pe apartament din cauza unui prejudiciu de 325 de milioane de lei“, a mai spus Marian Giubelan.


Salarii mici, suparare multa


Administratorii craioveni nu sunt, in general, multumiti de veniturile pe care le obtin. Exceptând cazurile fericite când persoana respectiva mai are o pensie, salariile sunt derizorii, in mare parte. „E mizerabil, te certi cu toti. Preturile la utilitati cresc mereu si vin toti si te intreaba pe tine: «De ce e asa?». Pai, ce vina avem noi daca preturile cresc?! Iti striga ca ei te platesc si trebuie sa le stai tot timpul la dispozitie. Ba, unii vin si te intreaba de ce vecinul a consumat mai putina apa si ei mai mult. Cum sa zic? Nu ai nici o multumire, si nici bani nu sunt multi“, a spus Florina Toader, administratoare de asociatie.


„Eu m-am multumit cu salariul, pentru ca sunt pensionara. M-am bucurat si pentru ca e aproape de casa. Iau un salariu bunicel, pentru ca le fac pe toate, altfel nu era asa. Certurile cu proprietarii sunt inerente. Spre exemplu, când au bagat caldura, m-au intrebat pe mine de ce, pentru ca ei nu voiau. Alta data m-au intrebat de ce nu baga caldura. Certurile cele mai mari sunt din cauza consumului de apa, atunci când apar diferente intre apometrul de scara si cele individuale, când acestea trebuie impartite la toata lumea“, a afirmat, la rândul ei, Maria Dinu, administratoare. Pentru a-si scoate banii, unii administratori isi iau de lucru la mai multe asociatii de proprietari. „A fost un caz recent, la o asociatie din cartierul Lapus. Au incercat sa aduca un administrator de la alta asociatie. Acesta a zis ca vine cu conditia sa incaseze de la fiecare proprietar 4.000 de lei vechi pe luna. Cum asociatia avea vreo 500 de apartamente, omul ajungea la un salariu lunar de 20 de milioane de lei. Când au auzit asta, au renuntat la el, cu toate ca ar fi contribuit fiecare cu o suma infima, contravaloarea a doi covrigi“, a concluzionat Marian Giubelan.


Structura asociatiilor


In Craiova exista 387 de asociatii de proprietari si locatari si aproape tot atâtia administratori de asociatii. Acestea reprezinta aproximativ 260.000 de cetateni. In total, este vorba de 83.500 de proprietati individuale. O asociatie cuprinde si spatiile de la parterul blocurilor, fie ca sunt magazine, sedii de banci etc., acestea fiind reprezentate in Adunarea Generala.


Profilul administratorilor


Potrivit datelor detinute de primarie, 60% din administratori sunt femei. 85% din ei au avut o tangenta cu domeniul financiar-contabil pâna sa practice aceasta meserie. 30% sunt pensionari, restul având vârste cuprinse intre 30 si 50 de ani. Salariile variaza intre 3,7 milioane si 7-8 milioane de lei pe luna, in functie de posibilitatile proprietarilor si de marimea asociatiei.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS

2 COMENTARII