12.3 C
Craiova
joi, 25 aprilie, 2024
Știri de ultima orăLocalDoljIstoria Românilor fuge din manuale

Istoria Românilor fuge din manuale

Manualele de istorie din acest an nasc controverse intre dascalii doljeni de specialitate. O parte dintre acestia sustin ca manualele sunt intocmite superficial, cu o materie mult prea simplificata. Altii in schimb sunt de parere ca si in acest an programa este la fel de incarcata, in special la clasa a IV-a.


O parte a profesorilor de gimnaziu, cât si de la liceele craiovene spun ca manualele alternative din acest an, aprobate si avizate de Ministerul Educatiei si Cercetarii (MEdC) pentru a ajunge pe bancile elevilor in anul scolar 2006-2007, sunt extrem de facile. Ei argumenteaza ca din paginile lor lipsesc legendele si povestile despre eroii neamului românesc, cât si faptul ca personalitatea unor domnitori este foarte putin prezentata in materie. „Domnitorul Stefan cel Mare ar putea fi un prim exemplu. Despre acesta, in manualul de clasa a VIII-a, nu apar decât câteva elemente legate de personalitatea lui. Accentul se pune mai mult pe politica externa, pe implicarea sa in lupta antiotomana si strategie militara. Iar acest lucru nu se intâmpla de ieri, de azi, ci, mai exact, dupa 1989, când, odata cu aparitia manualelor alternative, imaginea domnitorului Stefan a fost in permanenta modificata, ajungându-se ca 47 de ani de domnie sa fie prezentati intr-o singura ora de istorie in clasa a VIII-a. In fiecare an se mai ciunteste putin din trecutul glorios al neamului nostru“, a spus Ivona Grecu, profesoara la o scoala generala din Banie. Opinia profesoarei a fost sustinuta si de alt cadru didactic de specialitate. „In prezent, accentul se pune pe politica de cruciada. Materia este foarte simplificata, iar rolul si importanta domnitorului mult diminuate. Mai mult, despre politica interna aproape ca nu se mai vorbeste deloc“, a completat dascalul, adaugând si faptul ca, inainte de 1989, se insista mai mult pe mit si poveste, iar elevii erau mai captivati de materie.


Povestea se repeta si la liceu


Aceeasi nemultumire a profesorilor este intâlnita si la liceu. Ei sunt de parere ca nici aici orele alocate pentru prezentarea domnitorului nu ii multumesc pe dascali, materia reducându-se foarte mult. „Daca in trecut se insista pe realizarile domnitorului Stefan ce Mare in plan economic, politic si social, acum accentul cade pe politica externa. A fost o vreme in care domnia sa era impartita in doua mari teme. Una legata de politica interna, iar cealalta de politica externa. Acum, acestea au fost comasate si nu se mai poate insista asupra activitatii lui in plan social sau bisericesc. Stefan cel Mare ramâne insa in viziunea elevului de liceu un militar si un diplomat“, a declarat Marian Cristea, profesor de istorie. Potrivit sursei citate, situatia se va inrautati din toamna anului viitor, când se preconizeaza ca Istoria Românilor sa fie integrata in Istoria Universala. „Atunci va fi si mai grav. Orele alocate pâna acum pentru a discuta despre voievozii români vor fi diminuate“, a fost de parere dascalul.


ISJ confirma


Despre faptul ca manualele de istorie sunt din ce in cei mai „aerisite“ din punct de vedere al materiei vorbesc si reprezentantii Inspectoratului Scolar Judetean (ISJ) Dolj. Potrivit inspectorilor de specialitate, temele abordate sunt accesibile. „In opinia noastra, ele sunt extrem de abordabile si pe intelesul copiilor. Putem adauga si faptul ca, prin aceste manuale alternative, ministerul incearca sa experimenteze o noua programa de istorie la toate nivelurile. Acum se probeaza manualele alternative prin care este scoasa in evidenta noua abordare a istoriei de integrare, istoria locala si nationala in cea europeana si universala cu adaptari adecvate vârstei copiilor si capacitatii lor de intelegere“, a spus inspectorul de specialitate, profesor de istorie Toma Lungoci, din cadrul ISJ Dolj. Potrivit acestuia, manualele noi se axeaza pe istoria familiei, a comunitatii, tocmai pentru a-i deprinde pe elevi cu notiunile elementare, din viata de zi cu zi. „In aceste manuale se vorbeste mai mult despre traditii si obiceiuri si despre importanta lor in istoria locului, despre popoarele de ieri si de azi, tocmai pentru a intari constiinta comunitatii in istorie“, a precizat Toma Lungoci.


Exista insa si o neconcordanta de opinii. Inspectorii de specialitate nu se pun de acord cu dascalii care sustin faptul ca materia scolara de clasa a IV-a ar fi extrem de stufoasa. Acest lucru este comentat chiar de inspectorul scolar general adjunct al ISJ Dolj, profesor de istorie Alexandru Gâdar: „Nici pomeneala. Programa de-a patra nu a fost deloc aglomerata. Invatatorul are acum posibilitatea de a-si alege teme diferite de studiu si de predare. Astfel, el poate opta pentru cinci personalitati diferite – trei din istoria nationala si doua din istoria universala. Fiind zece manuale la alegere, este firesc sa apara diferente de predare, dar asta nu inseamna ca unele personalitati au fost neglijate sau «eliminate» din programa. Se studiaza in functie de optiunea cadrelor didactice. Este o aberatie faptul ca materia ar fi fost supraaglomerata. Probabil se urmaresc alte interese pe care noi nu le putem comenta“.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS