17.8 C
Craiova
joi, 28 martie, 2024
Știri de ultima orăLocalService-urile pentru ITP, luate cu asalt

Service-urile pentru ITP, luate cu asalt

Ore sau chiar zile pierdute, nervi intinsi la maximum, aroganta si „pile“, cam asta trebuie sa indure soferii craioveni care vor sa-si faca inspectia tehnica periodica a autovehiculelor.


Sa obtii inspectia tehnica periodica (ITP) a unei masini in aceste zile pare sa fie o adevarata proba de foc, cel putin in Craiova. Cozile facute de autovehicule la statiile ITP erau ceva normal si pâna acum, insa de la 1 iulie numarul celor care se grabesc sa-si faca inspectia aproape s-a dublat. De vina ar fi nu doar apropiatele plecari in concediu, cât mai ales scrisorelele primite acasa de multi soferi, carora li se amintea ca, daca nu se grabesc sa-si faca inspectia tehnica, le vor fi radiate autovehiculele.


Cine se scoala de dimineata…


Un sofer care are „tupeul“ sa spere ca va obtine ITP fara nici o pila trebuie sa inceapa cu o vizita la un service, pentru a i se „pune la punct“ masina. Acolo i se schimba placutele de frâna, precum si tot felul de bucse, pivoti ori rulmenti, chiar si dintre piesele in perfecta stare de functionare. Tot acolo i se regleaza (uneori) si unghiul de fuga, ba chiar si farurile, insa de obicei la „ochiometru“. Mai problematic este reglajul emisiilor poluante din gazele de esapament, care, chiar facut pe un stand specializat, n-o sa „bata“ niciodata cu nivelul stabilit in momentul inspectiei tehnice, de parca gazele de esapament n-ar proveni de la acelasi motor.


O data masina pregatita, plus soferul usurat de câteva milioane, proprietarul autoturismului incepe sa caute o statie ITP unde inspectorii sa fie mai intelegatori, iar coada sa fie mai mica. Dupa una sau doua raite prin oras, curajosul sofer va alege intotdeauna varianta cea mai proasta, precum intr-una dintre legile lui Murphy.


Zis si facut! Soferul se urca in masina pe la 8.00 – 9.00 dimineata si pleaca spre service-ul ales.Are surpriza sa constate ca in fata lui mai sunt la usa statiei ITP vreo cinci – sase masini, care venisera acolo de la 6.30 – 7.00. Pe la 9.00, când se deschide, tensiunea soferului incepe sa creasca. Si cauza nu e neaparat temperatura de afara, ci „pilele“ care i-o iau inainte.


Pilele mai intâi


Nea Iliuta e taximetrist cu vechi state. Are masina personala si de-a lungul anilor a invatat ca trebuie sa porneasca la drum cât mai devreme. Cum statia ITP nu-i departe de locuinta lui, barbatul s-a infiintat la poarta cu tot cu masina putin dupa 6.30. Era primul. Pâna la 8.30, când se deschide service-ul cu pricina, inca vreo patru – cinci masini se asezasera in spatele lui. Se deschid portile, iar nea Iliuta intra in curte cu masina si se posteaza la intrarea in statia ITP. Afla fara sa fie surprins ca ar mai fi vreo doua masini pe care „seful“ de acolo le-ar fi avut de bagat inaintea lui.


Pe la 8.30 incep sa apara si angajatii. Se face coada la automatul de cafea, iar un pic dupa 9.00 incep si inspectiile. Primul e un patron care venise cu un motoscuter. E rezolvat destul de repede, insa nea Iliuta tot n-are sanse sa intre. Motivul e simplu: pana de curent.


Dupa reparatii ce dureaza aproape o ora, se reia activitatea. Taximetristului insa tot nu-i vine rândul. Trebuia bagata pe usa din dos o doamna cu al sau Peugeot destul de recent. Dupa o jumatate de ora, inspectorii decid ca doamna a picat testul. Motivul: n-avea apa in rezervorul pentru spalat parbrizul, iar becul de faza scurta de pe stânga era ars. Doamna insa nu stia ca trebuie sa remedieze aceste defectiuni, de fapt nici nu stia ca are asemenea probleme.


In sfârsit, vine rândul lui nea Iliuta. Era aproape ora 11.00. In 25 de minute, obtine si stampila ITP pe certificatul de inmatriculare. Pleaca fericit ca nu pierduse decât vreo cinci ore pentru inspectie.


Pauza de masa are prioritate


George trebuia sa urmeze dupa nea Iliuta. Era al doilea, venise de pe la 7.00. Chiuleste de la serviciu si spera sa rezolve cât mai repede cu inspectia, altfel e pus absent. N-are insa noroc. „Sefu’“ de la service vine cu altcineva sa-l bage in fata. E vorba despre un batrânel suparat nevoie mare ca n-a fost tratat corespunzator, in sensul ca baietii de la service nu i-au terminat reparatiile la Dacia lui aproape la fel de batrâna. Nici el nu trece testul. Inspectorii se chinuie sa-i explice batrânului – caruia i se adreseaza cu „dom’ doctor“ – ca are o problema la pompa de frâna si ca ar fi bine sa remedieze intâi problema. Numai ca „dom’ doctor“ nu intelege si tine mortis sa fie respins. In definitiv, sunt banii lui! Daca vrea neaparat sa plateasca o taxa de revenire pe lânga contravaloarea inspectiei, de aproape o jumatate de milion.


Cu batrânelul, inspectorii isi pierd vreo 50 de minute. Se face 11.50. „Ne scuzati, dar nu mai avem timp sa mai facem o masina, pentru ca la 12.00 avem pauza de masa“, spune unul dintre inspectori. Se incuie usile, iar angajatii pleaca sa manânce.


Ora 13.00. Programul ar trebui sa se reia. Clientii care asteapta la coada nu prea au curajul sa protesteze, de teama ca cine stie ce nereguli le vor gasi la masini inspectorii. Unul mai suparat explodeaza totusi: „Asta e bataie de joc! Mai asteptam mult?“. Altul – un tinerel pe nume Eduard – ii tine isonul: „Ieri mi-ati spus ca sunt programat pentru ora 9.00, iar azi, când am venit la 9.00, mi-ati zis sa ma asez la coada sau sa plec acasa. Cum va permiteti?“. Si totusi, inspectorii isi permit. Mai mult, unul dintre ei sare cu gura: „Daca nu va convine, mergeti in alta parte!“.


Pe la 13.30, George are si el bafta sa-i fie verificata masina. Totul e OK, cu exceptia unor mici probleme la testul de poluare si la reglajul farurilor, care nu iese ca la carte, insa inspectorii sunt amabili si, in 30 de secunde, regleaza ei ceea ce dereglasera cu o zi inainte mecanicii auto platiti tocmai pentru a face aceste reglaje.


„Veniti mâine!“


Ora 16.00. Un sofer care tocmai isi pregatise masina pentru inspectie il intreaba pe unul dintre inspectori daca mai este timp sa-si faca ITP-ul. „Astazi nu mai e timp, dar veniti mâine! Va putem programa pentru mâine dimineata!“. Soferul e fericit ca a obtinut o programare si pleaca linistit acasa. Numele service-ului unde functioneaza respectiva statie ITP nici nu mai conteaza pâna la urma. Cam peste tot e la fel, cu aceleasi pile si aceeasi pierdere de timp.


Sanctiuni


Persoanele care sunt depistate in trafic de politistii de la Circulatie având verificarea tehnica expirata risca sanctiuni drastice. Nu e vorba atât de amenda intre 50 – 70 RON, cât mai ales de retinerea certificatului de inmatriculare al masinii.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS

1 COMENTARIU