11.2 C
Craiova
marți, 23 aprilie, 2024

Carutele mortii

In Romania are loc zilnic cel putin un accident rutier in care sa fie implicata o caruta. Printre soferi circula chiar un fel de lege a lui Murphy: „Masinile intilnesc carute numai in curbe sau in locurile in care depasirea este interzisa“. Noaptea, vehiculele cu tractiune animala sint adevarate pericole publice pentru conducatorii auto, majoritatea carutelor nefiind prevazute nici macar cu „ochi de pisica“, desi legea impune sa fie echipate cu felinar. Soferii se intreaba cit va mai fi tolerata in Romania circulatia pe drumurile publice a acestor vehicule, interzise pe sosele in orice tara din Uniunea Europeana.

Statisticile politistilor romani arata cifre ingrijoratoare in privinta accidentelor rutiere in care sint implicate vehiculele cu tractiune animala. In fiecare zi, are loc la nivelul tarii cel putin un accident rutier mortal, in care a fost implicata o caruta, plus alte 20-30 de evenimente rutiere clasificate drept accidente usoare sau tamponari. In ultimile luni, aproape ca nu este zi in care sa nu aiba loc in judetul Dolj cel putin un eveniment rutier in care sa fie implicata o caruta. Cu toate acestea, autoritatile inchid ochii si permit circulatia pe drumurile publice a acestor pericole pe roti, care impiedica traficul normal si creeaza ambuteiaje, generind de prea multe ori accidente.

Ziua accidentelor cu carute

Marti au fost nu doar trei ceasuri rele, ci o adevarata zi neagra pentru politistii doljeni, care s-au confruntat intr-o zi cu trei accidente – dintre care unul mortal – in care au fost implicate carute. In jurul orei 16.00, in cartierul craiovean Simnicu de Jos a avut loc un accident inedit: doua carute s-au tamponat intre ele. Calul atelajului in care se afla bailesteanca Mariana Radulescu s-a speriat in timp ce cobora dealul Simnicului catre Craiova. Animalul a rupt-o la fuga cu caruta dupa el si, dupa vreo 50 de metri, a ajuns din urma o alta caruta pe care a acrosat-o. Ambele vehicule cu tractiune animala s-au facut praf, impiedicind circulatia in zona, ca sa nu mai punem la socoteala faptul ca femeia cazuta din caruta a ajuns la spital pentru ingrijiri medicale.

Tot marti dupa-amiaza, craioveanca Jana Penea, educatoare la Gradinita Confectii, a ajuns la spital dupa ce a fost lovita de o alta caruta. In jurul orei 17.00, pe strada Ecoului din Craiova, femeia a fost agatata de vehiculul cu tractiune animala condus in mare viteza de Marian Biciu, de 16 ani, care a fugit apoi de la locul accidentului, fiind depistat de politisti, cu caruta cu tot, o ora mai tirziu.

Un batrin a murit, iar sotia a ajuns la spital

In jurul orei 20.30, s-a petrecut cel mai grav eveniment rutier al zilei din judetul Dolj. Venind de la recoltat porumbul, cu caruta plina cu coceni, Ion Virtosu, de 70 de ani, se deplasa cu caruta dinspre Zanoaga catre Leu. Il insotea sotia lui – Angela Mendea, de 68 de ani. La intrarea in Leu, caruta a fost ajunsa din urma de un Tico, cu numarul de inmatriculare HR-04-BPR, al firmei HARPLAST din Miercurea Ciuc, condus de Stefan Enache, de 28 de ani, din comuna Sulita, judetul Botosani. Soferul masinii a vazut prea tirziu caruta neprevazuta cu lumini, a incercat s-o depaseasca, dar a pierdut controlul volanului si a izbit atelajul chiar in mijloc. Masina s-a rasturnat si si-a continuat drumul tiris, cu rotile in sus, inca vreo 30 de metri, oprindu-se in mijlocul drumului. In urma impactului, caruta s-a rupt in doua, iar cei doi oameni care se aflau in ea au fost azvirliti la cel putin 20 de metri, in santul de la marginea drumului. Ion Virtosu a murit pe loc, iar sotia lui a fost preluata de ambulanta SMURD si transportata in stare grava la Spitalul de Urgenta Craiova. „Din primele cercetari s-a concluzionat ca soferul autoturismului Tico, cercetat acum pentru ucidere din culpa, nu a pastrat o distanta laterala suficienta fata de caruta cu care a intrat in coliziune“, a precizat inspectorul principal Ionel Sandu, seful Biroului Politiei Rutiere Craiova.

Au fost propuse masuri…

Asemenea accidente nu s-ar intimpla insa daca Romania s-ar alinia la legislatia europeana si ar interzice circulatia carutelor pe drumurile publice. Un astfel de proiect legislativ a existat cu mai bine de un deceniu in urma, dar a fost considerat inoportun si facut uitat intr-un sertar la parlament. Acum, in contextul apropiatei si mult doritei aderari a Romaniei la Uniunea Europeana, propunerea devine din nou de actualitate. Cu toate acestea, autoritatile nu catadicsesc sa ia inca o masura pentru eliminarea de pe sosele a acestor pericole reprezentate de carute. Unele incercari au fost, dar soldate cu insuccese. „S-a pus mai intii problema interzicerii circulatiei carutelor in localitati. Nu s-a putut pentru ca trebuia amenajate rute ocolitoare pentru vehiculele cu tractiune animala, ori nu exista intotdeauna asemenea drumuri.

In Craiova, a fost reglementata circulatia carutelor, fiind interzis accesul acestora in zona centrala, dar nu este intotdeauna respectata aceasta reglementare“, mentioneaza comisarul-sef Marin Popescu, seful Serviciului Politiei Rutiere din cadrul Inspectoratului de Politie al Judetului Dolj.

…dar conducerea IJP Dolj nu le-a acceptat

Cea mai drastica propunere a politistilor de la circulatie, care ar fi avut drept scop limitarea accidentelor macar in timpul noptii, s-a lovit de aceeasi impasivitate a celor cu putere decizionala. „Pentru ca in ultima vreme s-au inmultit accidentele grave petrecute pe timpul noptii in care au fost implicate carute, am incercat sa eliminam macar aceste evenimente rutiere nedorite, ce se petrec de cele mai multe ori din cauza ca aceste vehicule nu au nici macar placute reflectorizante, fiind observate de soferi prea tirziu. De aceea am propus conducerii IJP Dolj, chestorului Constantin Codita interzicerea circulatiei carutelor pe drumurile publice din judet de la lasarea intunericului si pina la ivirea zorilor. Masura ar fi fost similara cu interzicerea circulatiei camioanelor cu marfuri periculoase dupa ora 22.00. Propunerea insa n-a fost acceptata“, a declarat comisarul-sef Marin Popescu.

In aceste conditii, pe sosele vor continua sa moara ori sa fie raniti oameni, din cauza vehiculelor cu tractiune animala care incurca circulatia. „Romania vrea sa intre in UE in 2007, dar inca mai permite circulatia carutelor pe sosele. Asa ceva nu se vede in strainatate decit in interiorul fermelor, nicidecum pe drumurile publice. Halal sa ne fie!“, a exclamat, mai mult pentru el, un roman revenit in tara pentru a-si vizita rudele si nevoit sa astepte la intrarea in Leu, cit timp circulatia era oprita pentru cercetari la locul accidentului.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS