14.5 C
Craiova
vineri, 29 martie, 2024

Stiri diverse

MIRO va inregistra pierderi in primul an de functionare

Banca pentru finantarea microintreprinderilor, MIRO SA, estimeaza ca portofoliul creditelor acordate se va majora de la 11,1 milioane de dolari, in acest an, la 26,2 milioane dolari in 2003 si la 56,5 milioane de dolari peste patru ani. Banca si-ar putea incepe activitatea in luna iulie si va inregistra pierderi de 323.000 de dolari in primul an de functionare, dar va deveni profitabila incepind cu 2003. Pierderile din 2002 vor fi determinate de preluarea patrimoniului societatii Micro Credit Romania, infiintata in 1999 de BERD si alti investitori, care a primit simbata autorizatia BNR de functionare ca banca. MIRO anticipeaza ca activele totale se vor dubla – de la 22,4 milioane de dolari la sfirsitul acestui an la 49 de milioane de dolari in 2003 – si vor creste pina la 114 milioane de dolari in 2006.

Producatorii de cafea propun un „program de diversificare“

Numeroase state producatoare de cafea sint inca prea dependente de cotatiile acesteia, care au scazut cu 65% intre 1997 si 2001. Membrii Organizatiei Internationale a Cafelei (ICO) se vor reuni in aceasta saptamina, la Londra, pentru a stabili strategiile pentru perioada urmatoare. Africa, continent pe care se afla cele mai multe tari dependente de exporturile de materii prime in general, si in special, de cele de cafea, a exportat, in perioada 2000-2001, cafea in valoare de 763 de milioane de dolari, fata de 1,2 miliarde de dolari in anul precedent. Specialistii considera ca declinul veniturilor a fost cauzat de un dezechilibru profund intre oferta si cerere, care a antrenat recorduri de scadere a preturilor, ce nu au mai fost inregistrate in decurs de peste 30 de ani. Aceasta situatie, care accentueaza saracia in zonele rurale, are multiple consecinte. Uneori, plantatiile nu sint bine intretinute, ceea ce favorizeaza aparitia parazitilor, care afecteaza calitatea cafelei si, implicit, cotatiile acesteia la bursa. Producatorii isi abandoneaza adesea plantatiile, contribuind la exodul rural, la declansarea crizelor sociale si la destabilizarea statelor exportatoare. Pentru a remedia aceasta situatie, ICO propune solicitarea concursului organizatiilor internationale si al agentiilor de sprijin bilateral, pentru a lansa un nou „program de diversificare“, dupa modelul celui din 1968, care a jucat un rol important in dezvoltarea statelor producatoare.

Trupele NATO vor folosi parasute romanesti

Singurul producatorul de parasute si echipamente speciale de zbor din Romania va exporta, in acest an, produse in valoarea de peste 1,5 milioane de dolari, destinate in general trupelor NATO. Compania Condor Bucuresti exporta pentru firme din Marea Britanie, Germania, Franta, Italia care, la rindul lor, livreaza echipamentele trupelor NATO. Peste 70% din productia firmei o reprezinta parasutele, al caror pret variaza de la citeva zeci de dolari la peste 8.000 de dolari. Pina in anul 1990, compania exporta doar echipamente militare, prin intermediul Centralei Industriei Confectiilor Bucuresti, de care apartinea atunci. Condor produce parasute pentru desant uman, de salvare pentru piloti si de frinare a avioanelor cu reactie. La acestea se aduga parasutele destinate frinarii bombelor si a proiectilelor. Durata de viata a unei parasute este cuprinsa intre cinci si zece ani, in functie de tipul acesteia.

Aurul nu mai este la mare cautare

Cererea pe piata mondiala a aurului s-a diminuat cu zece procente, la 749,5 tone, in primul trimestru al anului 2002, fata de perioada corespunzatoare a anului trecut, desi interesul investitorilor pentru metalul pretios s-a accentuat. Potrivit raportului trimestrial al Consiliul Mondial al Aurului (WGC)l WGC, care analizeaza tendintele cererii de aur in cele 27 de piete monitorizate de organizatie, primele trei luni ale anului 2002 au fost caracterizate de investitii semnificative in aur, mai ales pe piata nipona, al caror efect pozitiv a fost insa anihilat de achizitiile reduse de aur efectuate de producatorii de bijuterii. Cererea de aur ca valoare-refugiu, situata la 125,6 tone, a consemnat o crestere de 31,6% fata de primul trimestru al anului 2001.

Consiliul european de ministri din domeniul transporturilor se va intruni la Bucuresti

Cea de-a 86-a sesiune a Consiliului de Ministri al Conferintei Europene a Ministrilor de Transport (CEMT) va avea loc, in perioada 28-30 mai, la Bucuresti, intre temele care vor fi abordate numarindu-se securitatea transporturilor, siguranta rutiera si transportul intermodal. Ministrul transporturilor, Miron Mitrea, considera ca viitoarele orientari ale CEMT, care vor fi discutate cu ocazia sesiunii, ar putea crea premisele revizuirii protocolului privind Conferinta Europeana a Ministrilor transporturilor, document care dateaza din 1953 si care nu mai corespunde, in anumite privinte, realitatilor contemporane: „Totodata, in perspectiva unor viitoare actiuni comune ale membrilor CEMT, Romania considera foarte utila stabilirea unui mecanism activ de consultare tehnica cu UE, atit in legatura cu extinderea retelei de transport transeuropene pe teritoriul sau, cit si in legatura cu modernizarea retelei sale rutiere. Sper ca lucrarile acestei sesiuni vor deschide noi orizonturi in ceea ce priveste cooperarea intre ministerele care coordoneaza transporturile din tarile participante si, la un nivel mai extins, intre Romania si ceilalti membri CEMT“.

Se preconizeaza o crestere a productiei mondiale de cereale

Productia mondiala de cereale ar putea creste usor in anul 2002, insa cererea ar putea depasi recolta din acest an, ceea ce va face necesara apelarea la rezerve. Pentru anul acesta se asteapta la o productie de 1,905 miliarde de tone de cereale, cu 1,1% sau 21 milioane de tone mai mult decit in 2001. Primele estimari privind productia de cereale in 2002 si cererea in sezonul aferent indica faptul ca productia va ramine inferioara nivelului preconizat al consumului, iar apelul la rezerve va fi necesar din nou, pentru al patrulea an consecutiv. Productia de griu este estimata la 603 milioane de tone, in crestere cu 3,7%, in vreme ce productia de cereale secundare este prevazuta la 910 milioane de tone.

Romanii nu se dau in vint dupa motociclete si scutere

Importurile de motociclete, motorete si scutere pe piata romaneasca au totalizat, in primul trimestru al anului, 77 de unitati, reiese din datele furnizate de Asociatia Producatorilor si Importatorilor de Autovehicule din Romania (APIA). „Piata motocicletelor nu este foarte oganizata in Romania, si in acest sens nu sint perspective pentru modificari semnificative in privinta vinzarilor. Pe de alta parte, exista importuri care nu pot fi controlate, ale persoanelor fizice, ceea ce ar putea majora cifra vinzarilor cu aproximativ 20%“, a spus Marius Carp, vicepresedintele APIA. Cele mai cautate marci pe acest segment de piata sint motocicletele KTM, Peugeot si Yamaha, care au comercializat, fiecare, cite 16 unitati. Printre alte marci care au raportat vinzari in aceasta perioada se numara BMW – 13 unitati, Hero – opt unitati, Honda – sase unitati si Suzuki – doua unitati. Conform statisticilor, cele mai cautate modele sint cele de cilindree medie si mare, din clasele de 650 de centimetri cubi si de peste 1.000 de centimetri cubi, precum si motoscuterele de 50 de centimetri cubi.

Au crescut vinzarile de camioane pe piata romaneasca

Vinzarile de autovehicule utilitare si camioane pe piata interna s-au oprit, in luna aprilie, la 1.732 de unitati, cu 257 de unitati mai mult fata de luna similara a anului 2001. Cresterea pietei de vehicule comerciale si camioane a fost, in primele patru luni ale anului, de 19,1% (1.016 unitati), la un total de 6.338 vehicule. Pe segmente de piata, vinzarile de utilitare usoare (sub 3,5 tone) s-au situat, in aprilie, la 1.353 de unitati, 143 de camioane intre 3,5 si 6 tone si 236 de unitati pentru camioane peste 6 tone. Pe ansamblul intervalului ianuarie-aprilie, importurile totale au fost de 2.250 de unitati, din care 685 de vehicule au intrat in tara in aprilie. Cele mai cautate marci de import au fost Iveco, cu 525 unitati, Mercedes – 448 unitati, Volkswagen – 421 unitati, Fiat – 316 unitati, Ford – 199 unitati si Peugeot – 163 unitati.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS