7.6 C
Craiova
joi, 18 aprilie, 2024
Știri de ultima orăLocalScaderea nivelului apelor - cosmarul armatorilor

Scaderea nivelului apelor – cosmarul armatorilor

• Din cauza scaderii Dunarii, NAVROM a suspendat transporturile pe sectoarele internationale • Masura a fost luata dupa ce opt convoaie au ramas blocate in Germania, Ungaria si Iugoslavia • Pe rutele interne, costurile de transport s-au dublat • Previziuni si mai sumbre pentru navigatori

In conditiile in care Dunarea este „in cadere libera“, transportatorii fluviali sint siliti sa se angajeze intr-o adevarata lupta pentru supravietuire. Directorul Diviziei navigatie-miscare din cadrul NAVROM, Panaite Iordache, a declarat ca „ne confruntam cu o reactie in lant“. „Capacitatea de incarcare a navelor a fost redusa mai mult de jumatate, timpul de manevra a crescut, costurile suplimentare pun beneficiarii in dificultate“. La problemele de pe tronsonul romanesc se adauga cele de pe cursul mediu si superior al Dunarii. Numai in cazul NAVROM – principalul armator fluvial din Romania – exista opt convoaie care, din cauza scaderii apelor, sint blocate pe sectoare din Germania, Ungaria si Iugoslavia. „Convoaiele sint formate din 37 de barje si slepuri incarcate cu marfa – griu, minereu, fosfat, laminate.“

Ca si cum blocarea convoaielor nu ar fi suficienta, NAVROM a mai luat o hotarire de criza. „Marti, la nivelul companiei s-a luat hotarirea de a suspenda transporturile pe sectoarele internationale. Inclusiv navele care le avem acum incarcate, zece la numar, vor ramine in rada porturilor pina cind conditiile de navigatie se vor imbunatati“, a declarat Iordache Panaite. Din pacate, previziunile sint pesimiste. Abia pe la inceputul lunii septembrie este posibila o crestere usoara a debitului Dunarii, dar in perioada urmatoare va urma o noua scadere.

Cursele interne sint puse si ele sub semnul intrebarii din cauza cresterii costurilor de transport. „Se dubleaza practic cheltuielile de transport. Taxele catre stat nu se calculeaza la cantitatea incarcata, ci la capacitatea de incarcare a barjelor. In aceste conditii, incercam sa renegociem contractele cu beneficiarii pentru a depasi impreuna dificultatile.“ Pe lista de prioritati ramin transporturile de materii prime pentru combinatul ISPAT-SIDEX si combinatul de aluminiu de la Tulcea. In ceea ce priveste SIDEX, acesta dispune de o serie de rezerve, dar, daca problemele in navigatie persista, s-ar putea lua masura apelarii la transporturile pe calea ferata, care sint insa destul de scumpe.

Blocajele de pe Dunarea fluviala vor avea repercusiuni si asupra navigatiei de pe Dunarea maritima, cu toate ca in porturile galatene ritmul de intrare al navelor se mentine in limite rezonabile. APDM Galati actioneaza cu doua drage pentru mentinerea adincimii minime in dane si la intrarea in porturi, eforturile financiare nefiind de neglijat. Dar apele scad in continuare. La Galati, cota era ieri de 62 cm, in scadere cu trei centimetri.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS