11.4 C
Craiova
vineri, 29 martie, 2024
Știri de ultima orăEducatieProfesorul care a schimbat înfățișarea Liceului CFR Craiova

Profesorul care a schimbat înfățișarea Liceului CFR Craiova

Intrarea în Liceul Tehnologic Căi Ferate Craiova a prins culoare, prin picturile de pe doi pereți din curtea unității școlare. Desenele au fost realizate chiar de profesorul de arte vizuale Cristian Tufiș, care predă la clasele cu profil sportiv. Dascălul spune că a dorit să facă picturile respective pentru a anima locul, pentru a personaliza unitatea de învățământ ca să transmită și un mesaj elevilor care îi trec pragul. De altfel, și la clasă, Cristian Tufiș îi învață pe elevii săi că este important să își amenajeze camerele cu culorile care le plac și chiar îi încurajează să deseneze pereții, pentru că arta are un rol important în dezvoltarea lor.

Un tren ce pare că este în mișcare, care trece pe lângă un bloc ce seamănă cu o carte, ajunge la călătorii ce așteaptă pe peron. Imaginea cuprinde însă și un ceas mare. Altă pictură înfățișează două mâini care țin sigla CFR ce iese din apă. Acestea sunt desenele din curtea Liceului CFR din Craiova, care îi opresc pe trecători măcar pentru câteva clipe. Aceste imagini au apărut din inițiativa unui cadru didactic care iubește arta, Cristian Tufiș. Dascălul predă arte vizuale de 18 ani în Dolj. Nu este profesor titular, dar este un om care iubește disciplina pe care o predă. La Liceul CFR din Craiova este de doi ani, dar de când a intrat pe poartă și-a dorit să-l personalizeze. „În primul rând, e vorba de emblema CFR-ului, care este locomotiva trenului care sugerează putere și mișcare. Este realizat un ceas care semnifică scurgerea timpului la ore, blocul care este inspirat de la o carte, care este tot din gama școlară. Mai există o pictură frontală, care reprezintă două mâini care simbolizează legătura dintre oameni și este plasată sigla CFR-ului, care iasă dintr-o apă, apa însemnând viață. Am folosit culori vii, culori atractive. Am realizat această pictură, pentru a schimba puțin fațada liceului, plecând de la ideea că elevul trebuie să știe ce îl așteaptă în acea instituție“, povestește profesorul Cristian Tufiș. Pictura a fost realizată încă din anul școlar anterior, dar proiectele vor continua și anul acesta. „Când ești artist te implici fără să vrei. Cu atât mai mult cu cât nu simți oboseala, pentru că acea pictură este realizată după cursuri. Practic, cursurile sunt de dimineață până la ora 14.00, iar de la ora 14.00 până seara am tot schițat, am tot lucrat. Sunt multe zile de muncă. Au venit și elevii alături de mine, care erau entuziaști să vadă, și chiar voiau să se implice activ. Sigur că această inițiativă va continua pentru că am găsit deschidere la directorul liceului, care iubește arta. Vor fi desene atât în exterior, cât și în interiorul liceului“, spune profesorul.
Nu este singura sa inițiativă. „Am mai lucrat și la alte licee, cum ar fi la Liceul teoretic «Mihai Viteazul» din Băilești, unde am realizat o nouă pictură cu Mihai Viteazul, care este emblematică pentru respectiva unitate școlară. A fost o pictură foarte veche și, atunci când s-a renovat școala, a fost acoperită din greșeală și trebuia refăcută cumva. Am realizat-o cu culori de calitate, acrilice“, a spus dascălul.

Elevii, premiați la concursuri

Arta vizuală pentru Cristian Tufiș este o pasiune care a început din copilărie. „Pasiunea pentru desen și pentru artă și pentru artele plastice în general o am de mic. Cu siguranță moștenesc asta de la tata, care avea un stil caligrafic foarte interesant și cred că de la el moștenesc talentul acesta. Am urmat apoi Liceul de Arte din Craiova, la secția design industrial, și am făcut cu domnul Ion Preda, care este profesorul care m-a lansat în această carieră. Am urmat apoi Facultatea de Arte de la Timișoara. După ce am terminat studiile, am ales să profesez în învățământ. Și de 18 ani merg în paralel cu activitatea didactică și cu lucrările artistice pe care le fac în timpul liber“, a spus profesorul. Și a predat la multe unități școlare, iar de-a lungul timpului a descoperit elevi talentați, care au urmat studii în domeniul artelor. Misiunea sa cea mai importantă este să îi învețe pe elevi să deseneze și să le dezvolte astfel imaginația. În prezent, la Liceul CFR din Craiova, unde are doar câteva ore, predă la clasele cu profil sportiv. „La Liceul CFR din Craiova se creează an de an clasa sportivă. Eu predau la aceste clase de la care se formează fotbaliștii, și vă dau exemplu pe Vlad de la FCSB, care a fost elevul meu. Și sunt mulți fotbaliști care s-au lansat din acest liceu. Sigur că multă lume se întreabă de ce se fac arte plastice în liceele care nu sunt de specialitate? Pot să vă spun că la profil sportiv, artele plastice, în speță desenul, dezvoltă capacitatea elevului și creativitatea. Și le trebuie asta și în teren, unde trebuie viziune. Și copiii sunt interesați de desen. Doi ani la rând am luat premiul I pe țară cu concursul de antidrog, cu desenele pe aceste teme. Sunt și alte concursuri, cum ar fi «Olimpiada fanteziei în imaginația copiilor», «Jocurile olimpice» și trebuie să participăm și dacă se poate chiar să câștigăm“, a spus Cristian Tufiș. Dascălul s-a adaptat din mers și la cerințele actuale ale elevilor și folosește și telefonul mobil sau tableta la oră. „Telefoanele nu sunt atât de dăunătoare pentru că noi le folosim la ora de educație vizuală. Dacă le dau să deseneze un tren, sigur că le reprezint la tablă schițe de tren, perspective, explicații despre modul de construire, paginație, valorație, dar pot să le cer să caute pe google imaginea X și pot să utilizeze astfel telefonul sau tableta în folosul lor“, a mai spus Cristian Tufiș.

Copiii trebuie să aibă camere colorate și personalizate

Profesorul Cristian Tufiș spune că desenele nu au numai rolul de a dezvolta creativitatea elevului, ci și de a-l descoperi.
„Desenele reprezintă oglinda fiecărui elev. Dacă le dau să deseneze trei triunghiuri, după care le spun să le coloreze, fiecare elev le face în felul lui: triunghi mai mare, mai mic, triunghi mai apăsat. Desenul apăsat, de exemplu, arată că elevul respectiv este sigur pe sine. Dacă elevul colorează planșa folosind culori calde este o persoană calmă și eu îmi dau seama de drumul său pe parcursul anilor. Galbenul sugerează căldură, gelozie. Albastrul este o culoare rece și acea persoană este mult diferită de cea care folosește galben. Apoi sunt compozițiile cu personaje care se interpretează în funcție de perspective sau de unghiuri. Sunt gesturi de care psihologii își dau seama“, spune profesorul. De altfel, Cristian Tufiș a spus că îi încurajează pe elevi să-și personalizeze camerele și să folosească acele culori care le plac. „I-am încurajat pe elevi să-și deseneze camera și au zis că nu îi lasă părinții să intervină pe pereți că au dat cu lavabil. Nu este așa! Fiecare copil trebuie să aibă camera personalizată, cu ce culori își dorește pentru mobilier și cu ce desene vrea el. Trebuie să aibă și ei inițiativă. Și este importantă această artă care dezvoltă creierul uman. Se fac terapii prin culoare. Sunt spitale care au vindecat bolnavi doar uitându-se la un anumit tablou cu nuferi al lui Van Gogh. Bineînțeles că lucrările erau niște replici, dar impactul culorii este foarte important“, a mai spus profesorul. Pasiunea lui Cristian Tufiș continuă și acasă, unde pictează visând la ziua în care va face și prima expoziție.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS