6.7 C
Craiova
marți, 19 martie, 2024
Știri de ultima orăEducatieCopiii învață primele cuvinte în română abia la grădiniță

Copiii învață primele cuvinte în română abia la grădiniță

Copiii din satul Ocolna, în grupa mică la grădiniță (Foto: Lucian Anghel)
Copiii din satul Ocolna, în grupa mică la grădiniță (Foto: Lucian Anghel)

Să fii profesor în satul Ocolna din comuna doljeană Amărăștii de Jos este o adevărată provocare, mai ales la grădiniță. Efective de 30-31 de copii învață în clase foarte mici, pe care cadrele didactice încearcă să le facă mai prietenoase pentru micuți, prin picturile prinse pe pereți. Parcursul educațional nu este însă cel cunoscut de toți, adică poezii și cântece. La începutul activităților la grădiniță, atât la grupele mică și mijlocie, copiii din Ocolna învață primele cuvinte în limba română. 

Satul Ocolna din județul Dolj este populat în mare parte de romi. Ulițele sunt pline de copii, care nu vorbesc românește. Primele cuvinte în limba română le aud la grădiniță, dar nu le înțeleg. Ca să reușească să comunice cu ei, cadrele didactice au învățat câteva expresii în limba rromani. „Sunt cadru didactic la grupa mijlocie, cu 31 de copii, cu vârsta de patru ani. Nu este ușor să faci activități cu ei. În primul rând, ne confruntăm cu problema comunicării, pentru că în momentul în care vin la grădiniță ei nu știu să vorbească românește, așa că ne-am adaptat și încercăm să vorbim noi limba rromani. Învățăm principalele expresii de comunicare: «cum te cheamă» – «sar bușos?», «câți ani ai?» se spune «chechibars satu». Aceste expresii le ros­tim și în limba română și așa învață și ei pentru început românește“, a spus Livia Luminița Drîgnei, profesor pentru învățământ preșcolar la Ocolna. După primele expresii de bază, copiii ajung să asculte și povești. Pentru a le face pe înțelesul lor, cadrele didactice spun că apelează la ajutorul părinților, care stau în clase și fac traducerea. Se procedează în acest fel chiar și la grupa mijlocie. „Noi nu putem să spunem o poveste cap-coadă pentru că ei nu înțeleg nimic din povestea respectivă, și atunci apelăm la ajutorul mămicilor, care văd imaginea și o traduc. Și astfel află și ei despre personaje, dar și mesajul pe care vrem să îl transmitem. Pentru această vârstă, în general, activitățile se desfășoară destul de greu până își însușesc vocabularul limbii române. Ce știu ei la vârsta asta este să numere până la cinci și sunt unii care știu până la zece. Vocabularul este unul sărac, pentru că nu știu prea multe cuvinte în limba română, și asta din cauza faptului că în familii vorbesc doar limba rromani. De abia în grupa mare începem și noi să culegem roadele. Atunci știu și ei să vorbească românește cât de cât. Deja la grupa mare dacă întârzie bat la ușă și spun «bună dimineața!», «mă scuzați că am întârziat, îmi dați voie să intru la clasă?». La grupa mare încep să învețe să recunoască cifrele și literele“, a mai spus profesorul Livia Drîgnei.
Vin foarte mulți la grădiniță

Chiar dacă știu puține cuvinte în limba română, copiii din Ocolna frecventează grădinița. Părinții spun că au ce învăța și sunt motivați să îi aducă pe cei mici de programul „Fiecare copil în grădiniță“, prin care o familie primește lunar tichete de 50 de lei. Așa se face că, la Ocolna, unitatea de învățământ preuniversitar are în prezent 138 de copii înscriși, iar din toamnă se așteaptă ca numărul lor să crească la 160. Toți vor învăța într-o clădire cu patru clase mici. Profesorii din localitate spun că ar fi nevoie de altă clădire. „Ne confruntăm cu problema lipsei de spațiu. Este necesară construirea unei grădinițe noi, cu săli de clase mari, moderne, cu o toaletă în incinta unității școlare, pentru că ei fiind micuți folosesc toaleta pentru adulți. De multe ori nici nu o folosesc și fac pe lângă ea, ceea ce este neplăcut. Ei vin la grădiniță pentru a primi educație. Vin și cu părinții, care au dorința de a învăța și ei pentru că au fost privați de acest drept și mulți dintre ei nu știu să se semneze, pun degetul. Nu le putem oferi con­dițiile care ar trebui“, a mai spus profesorul Livia Drîgnei. Clădirea în care învață copiii nu a fost construită pentru a fi grădiniță, iar cadrele didactice spun că singura soluție pe care au găsit-o a fost să participe la un concurs unde au obținut sprijin pentru modernizarea claselor.

La liceu sunt elevi care au doi-trei copii

Copiii care frecventează grădinița ajung însă și la școală. Unii dintre ei frecventează și liceul, spun cadrele didactice. „La Şcoala din Ocolna sunt 250 de copii. Majoritatea merg apoi la studii la Amărăști. La liceu sunt 80 de copii la zi și 60-70 la seral. Problema este că prezența nu este zilnică. Mai lipsesc în special primăvara, când încep muncile și părinții pleacă, iar cei mari rămân acasă cu restul copiilor. Așa ajungem să lucrăm cu efective de 10-15 copii dintr-o clasă de 18-20 de elevi“, a spus profesorul de matematică, Lucel Coteanu. Atunci când sunt la liceu, elevii care provin din Ocolna sunt deja căsătoriți și au și copii. „Fetele vin și la liceu. Unele dintre ele sunt căsătorite, au și copii. În clasa a VIII-a, a IX-a se căsătoresc cu colegi de clasă sau colegi mai mari. Avem eleve de liceu cu unul-doi sau chiar trei copii. Faptul că își întemeiază familii nu reprezintă o piedică pentru mulți dintre ei. 60-70% ajung să fie absolvenți de liceu“, a mai spus profesorul Lucel Coteanu.
Odată ce finalizează studiile liceale, o parte dintre tinerii din Ocolna continuă să se ocupe de activitățile agricole sau pleacă în străinătate.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS