16.7 C
Craiova
joi, 28 martie, 2024
Știri de ultima orăEducatieISJ Dolj face bilanțul: Elevii absentează, profesorii migrează

ISJ Dolj face bilanțul: Elevii absentează, profesorii migrează

Conducerea Inspectoratului Școlar Județean Dolj a identificat ca principale probleme ale școlilor din Dolj absenteismul și abandonul școlar, iar prognoza pentru viitor este scăderea drastică a numărului elevilor (Foto: Arhiva GdS)
Conducerea Inspectoratului Școlar Județean Dolj a identificat ca principale probleme ale școlilor din Dolj absenteismul și abandonul școlar, iar prognoza pentru viitor este scăderea drastică a numărului elevilor (Foto: Arhiva GdS)

Absenteismul elevilor și abandonul școlar sunt în creștere, părinții nu colaborează suficient cu cadrele didactice, iar personal calificat pentru școlile izolate se găsește tot mai greu. Acestea sunt principalele probleme actuale ale școlilor din Dolj, după cum se consemnează în planul managerial al Inspectoratului Școlar Județean Dolj. În același document sunt consemnate și posibile probleme pentru viitor, prima menționată fiind migrarea cadrelor didactice către alte domenii de activitate.

Dacă în anul școlar anterior, capitolul aspecte negative ale școlilor din Dolj începea cu slaba documentare a cadrelor didactice pentru atragerea de fonduri europene, în această toamnă, absenteismul și abandonul școlar reprezintă principala problemă. Județul Dolj este peste media națională. „La nivel național, abandonul școlar este de 17%, în Dolj procentul este de 20%, iar recomandarea Comisiei Europene este ca să ajungă la 11%. Așteptăm deschiderea de noi axe de finanțare pentru a face proiecte în vederea diminuării acestui fenomen“, a declarat Lavinia Craioveanu, inspector școlar general. Cei mai mulți copii abandonează școala timpuriu, după terminarea clasei a VIII-a. Motivele semnalate sunt diverse. Elevii nu pot fi determinați să participe la cursuri pentru că profesorii nu pot lua legătura cu părinții. „Părinții nu iau legătura cu școala pentru că nu au timp sau se află la distanțe foarte mari. Avem foarte mulți elevi cu părinții plecați în străinătate“, a explicat inspectorul școlar general. Un alt motiv pentru care elevii abandonează școala este cel financiar, caz în care soluțiile pot fi găsite și de managerii unităților școlare. „Când eram director al Liceului Tehnologic Transporturi Căi Ferate Craiova, m-am trezit într-un an că din 60 de elevi câți erau admiși s-au prezentat doar 30. Am mers la fiecare acasă și mi-au spus că nu au bani să le plătească căminul. Atunci am luat legătura cu agenții economici, le-am dat burse și au reușit să plătească cazarea și masa, și le mai și rămâneau bani. A reacționat și societatea civilă. Au fost persoane fizice care au dorit să plătească 250 de lei pe lună cazarea și masa pentru elevii de liceu“, a explicat inspectorul școlar general. La aceste aspecte se adaugă și rezultatele slabe obținute de anumite unități școlare la examenele naționale, dar și pregătirea formală a cadrelor didactice, necorelarea fondului de carte al bibliotecilor cu programa școlară, formalism în consiliile profesorale și consiliile de administrație, probleme care au fost semnalate și în anul școlar anterior.

Probleme pentru viitor

Conducerea ISJ a menționat și o serie de probleme care e posibil să afecteze învățământul în viitor. Primul aspect semnalat ar fi migrarea cadrelor didactice spre alte domenii de activitate. Deocamdată, potrivit inspectorilor școlari, exemplele sunt sporadice în comparație cu ceea ce se întâmplă în sistemul medical, dar creează dificultăți în special în mediul rural. Efectul imediat următor ar fi ca pentru școlile izolate să nu se mai găsească personal calificat. În plus, slaba motivare financiară ar determina profesorii să nu mai desfășoare activități didactice eficiente. Totodată, este semnalat faptul că nu există cadru legislativ pentru a sancționa cadrele didactice dezinteresate de perfecționare. O altă amenințare va fi scăderea populației școlare. Statisticile arată că în ultimul timp s-au născut tot mai puțini copii. Totodată, și abandonul școlar poate fi în creștere dacă nu se vor crea programe de susținere a elevilor în școli. Soluțiile date pe termen mediu de ISJ pentru aceste probleme sunt realizarea unor planuri școlare corecte și reale pentru a cunoaște exact numărul elevilor, realizarea unor proiecte manageriale de susținere a elevilor cu situații financiare precare și identificarea tuturor cauzelor abandonului timpuriu al școlii. Totodată, se prevede accesarea de programe și fonduri europene pentru a îmbunătăți activitatea, dar și situația financiară a cadrelor didactice.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS