12 C
Craiova
miercuri, 24 aprilie, 2024
Știri de ultima orăBani & AfaceriCe se întâmplă cu fabrica Ford din Craiova

Ce se întâmplă cu fabrica Ford din Craiova

http://www.youtube.com/watch?v=we_RrUpe6FM

\n

Directorul general al Ford România, care este şi şeful Companiei Naţionale de Vânzări (CNV) a Ford, Zoltan Brassai, a declarat, în cadrul emisiunii „Economia Sudului“ că, se aşteaptă la o uşoară dezmorţire a pieţei de autovehicule din Europa. El a vorbit despre avantajele şi dezavantajele uzinei din Craiova, comparativ cu o fabrică din Germania, dar şi despre ce model nou s-ar potrivi, în opinia sa, pentru fabrica Ford din Bănie.

Puncte tari şi puncte slabe ale fabricii din Craiova în faţa celei din Germania

Punctele tari pe care le-ar avea fabrica Ford din Craiova în faţa altor fabrici Ford din Europa ar fi că uzina din Bănie este eficientă, nu doar din punct de vedere al muncitorilor cu salarii de câteva ori mai mici decât în industria auto din Germania, de exemplu, ci, mai ales, prin faptul că piesele de schimb, componentele care se asamblează sunt mai ieftine aici.
„Este eficientă fabrica din Craiova din punctul de vedere al calităţii şi al costurilor. Mai trebuie să lucrăm la infrastructură aici. (…) Până să iasă maşina din fabrica din Craiova, calitatea este aceeaşi cu cea din Germania. Iar la capitolul costuri, Craiova este situată bine. Trebuie să ne gândim că valoarea manoperei este mai puţin de 10% din costul total al maşinii. Când comparăm costurile ne uităm şi la furnizori: furnizorii aduc piesa la linia de producţie şi se asamblează aici. Eu ştiu că fabrica din Craiova este foarte competitivă!“, a spus Brassai. El a confirmat că sunt mai ieftine componentele B-Max produse în România, dar a precizat că este mai ieftin să fie produse maşini în România, dar numai jumătate din piesele ce compun un vehicul B-Max sunt produse la furnizorii Ford din România, iar cealaltă jumătate reprezintă componente din import.
Punctele slabe enumerate de Brassai, în ceea ce priveşte o decizie negativă de transfer al unei părţi din producţia din Germania în România ar fi: infrastructura deficitară din ţara noastră, atât rutieră, fluvială, cât şi pe calea ferată; dar şi rapiditatea cu care ar trebui să ajungă vehiculele pe piaţa europeană, acolo unde Ford are concentrată cea mai mare piaţă a vânzărilor. „Ar fi un avantaj pentru noi să avem o infrastructură mai bună, nu doar pe şosele şi autostrăzi, ci şi pe căi ferate şi infrastructură navală“.
În prezent, jumătate din producţia de vehicule şi motoare de la Craiova se transportă pe calea ferată până la Constanţa, iar de acolo, maşinile se încarcă pe vapoare, până în Europa. Cealaltă jumătate a producţiei se transportă pe căile rutiere, fie de la Craiova la Constanţa, fie de la fabrica auto din Bănie şi apoi înspre Timişoara, Arad şi Nădlac, iar de acolo ajung până în Austria, Germania, Franţa şi chiar Spania.
Zoltan Brassai a menţionat că modalitatea cea mai avantajoasă de a transporta maşinile din Craiova către Europa rămâne calea fluvială, pe Dunăre, dar pentru acest lucru ar trebui ca drumul până la Calafat să permită acest trafic, precum şi portul, şi Dunărea să permită, în zona noastră, ca barje uriaşe să acosteze şi să transporte câte 300-400 de maşini odată. „Transportul pe Dunăre este cel mai avantajos. Pe Dunăre până la Constanţa, iar de acolo pe vapoare până în Spania, Germania… Se reduce costul cu câteva sute de euro pe fiecare maşină, faţă de transportul rutier. Dacă vă imaginaţi că pe un camion se transportă opt-nouă maşini, pe o barjă pe Dunăre, deci fluvial se transportă peste 300 de maşini odată, iar pe transport oceanic sunt 3.000 de maşini transportate o singură dată. Pe Dunăre, pe Rin se transportă către Köln, unde este centrul de conducere al Ford în Europa, este o circulaţie intensă de vapoare cu maşini, cu containere. Din zece în zece secunde trece câte un vapor pe Dunăre“, a spus Brassai.
Alt aspect negativ, pentru care nu s-ar muta o parte din producţia de Fiesta din Germania la Craiova, ipotetic vorbind, ar fi şi „rapiditatea livrărilor“. Zoltan Brassai a menţionat în cadrul emisiunii „Economia Sudului“ că, dacă cei mai mulţi clienţi ai companiei sunt în Germania sau în alte ţări europene, atunci maşinile ar putea fi mult mai uşor de livrat către ei dintr-o fabrică ce se află mai aproape de respectivii clienţi.

„Ar fi de dorit o autostradă Craiova – Piteşti, dar şi Craiova – Timişoara – Arad“

Oficialul Ford a adăugat de ce autostrăzi ar avea nevoie compania pentru a transporta mai bine maşinile către Occident: „Ar fi de dorit să fie o autostradă Craiova – Piteşti sau un drum expres, pentru că de acolo ne conectăm de la Piteşti către Bucureşti şi Constanţa. Partea a doua ar fi aceea că am avea nevoie de o autostradă către Nădlac. Partea Arad – Nădlac există deja. Deci am avea nevoie de o autostradă pănâ la Timişoara-Arad“.

Numărul de salariaţi poate creşte sau scădea, în funcţie de volume

Producţia de autovehicule fiind considerată „foarte volatilă“ şi având o oarecare sezonalitate, atunci şi numărul de muncitori ar putea fi fluctuant, în funcţie de volumele de producţie. Brassai a spus că, dacă va creşte cererea de vehicule, fabrica din Craiova va trebui să vadă dacă poate să producă noile volume cu acelaşi număr de oameni, apoi să vadă dacă introduce un nou schimb după-amiaza sau se lucrează o zi de sâmbătă şi după aceea ar putea să înceapă fabrica să recruteze. Doar dacă va fi nevoie. El nu a exclus nici posibilitatea diminuării de personal. Deocamdată, nu există astfel de planuri, spune el, şi nici disponibilizări voluntare nu se mai preconizează anul acesta.
Întrebat cât va mai rezista fabrica din Craiova cu o producţie de 370 de vehicule B-Max pe zi, Zoltan Brassai a concluzionat că „poate să producă mult şi bine, pentru că produce un model cu o eficienţă foarte bună. Acest model (B-Max -n.r.) nu va avea niciodată o producţie de 300.000 de unităţi pe an, pentru că piaţa nu este atât de mare. De aceea se vorbeşte şi despre al doilea model în Craiova, la care se speculează foarte mult“.
Viaţa unui vehicul este de şase-opt ani de la data începerii producţiei de masă, iar după trei-patru ani de la debutul pe piaţă al unui vehicul se face un face-lift, o îmbunătăţire a modelului. Pentru B-Max, acest lucru ar trebui să se producă în 2015. O astfel de îmbunătăţire se pregăteşte şi pentru acest model, a explicat directorul general al Ford România.

Ce model nou de maşină vede Zoltan Brassai că s-ar potrivi pentru fabrica din Craiova

Întrebat ce model nou din gama Ford s-ar potrivi pentru fabrica auto din Craiova, directorul general al Ford România a dat exemplul SUV-ului EcoSport, care se produce în prezent în India şi se vinde pe piaţa europeană. În opinia lui Brassai, un SUV mic, precum EcoSport s-ar potrivi fabricii din Craiova, dar aceste decizii se iau în cadrul Ford Europa.
În funcţie de cererea pe piaţă a acestui vehicul, Ford va decide dacă introduce în fabricaţie EcoSport şi la Craiova sau nu, dar deocamdată sunt doar discuţii, zvonuri fără în vreun suport al oficialilor Ford din Europa.
Cei interesaţi să afle ce a mai spus în emisiunea „Economia Sudului“ directorul general al Ford România şi şef al Companiei Naţionale de Vânzări pot urmări emisiunea pe www.gds.ro.

Nemţii încearcă să menţină producţia de Fiesta în Germania

În timp ce staff-ul Ford România consideră fabrica din Craiova foarte eficientă şi competitivă în cadrul „lanţului“ de fabrici ale Ford în Europa, în Germania, şefii uzinelor Ford fac tot posibilul să menţină acolo volumele de producţie, inclusiv cele pentru noul model Fiesta. Luna trecută, ziarul german Bild scria că o parte din producţia noii Fiesta ar putea fi redirecţionată către România (pentru a fi fabricată la Craiova). Luni, alt ziar din Germania titra cum încearcă nemţii să convingă şefii Ford să nu mute producţia în ţările unde forţa de muncă este ieftină, cum ar fi România. Despre acest subiect, Bernhard Mattes, şeful uzinei Ford din Köln, spune că se poartă discuţii şi că acestea sunt de durată: „Discuţiile merg bine. Pe parcursul anului vrem să ajungem la o concluzie“, potrivit ziarului german Wirtschafts Woche, citat de dailybusiness.ro.
„Noi putem produce foarte eficient în Köln. Purtăm discuţii cu Consiliul de Administraţie al Ford cu scopul de a-i convinge că producţia modelului Fiesta în Köln va fi competitivă privind preţurile“, a mai spus Bernhard Mattes, potrivit sursei citate.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS