16.2 C
Craiova
vineri, 29 martie, 2024
Știri de ultima orăBani & AfaceriStatul vrea să şteargă datoriile Avioane Craiova

Statul vrea să şteargă datoriile Avioane Craiova

http://www.youtube.com/watch?v=TN4qaxf118g

\n

Ministrul economiei a declarat vineri la Craiova că intenţionează ştergerea datoriilor şi penalităţilor pe care Avioane Craiova le are de plată către stat, pentru ca fabrica din Bănie să fie mai uşor de privatizat. După modelul ştergerii datoriilor uriaşe ale Oltchim, de la Avioane Craiova s-ar putea şterge cu buretele 20 de milioane de euro. Cine plăteşte însă datoriile rămase în urmă?
 
Ministrul economiei, Andrei Dominic Gerea, a declarat, vineri, la Craiova, că ministerul intenţionează să facă diligenţele necesare pentru ştergerea datoriilor şi penalităţilor pe care Avioane Craiova le are către bugetul consolidat al statului. Ministrul a insistat pe ştergerea penalităţilor de întârziere. „Sunt probleme legate de penalităţi, de partea financiară. Salariile sunt plătite la zi, dar e vorba de datoriile şi penalităţile pe care le are societatea de plată. Nu ştiu dacă foloseşte cuiva să încarci bilanţul companiei cu penalităţi, ştiind că nu ai cum să le încasezi, în loc să le ştergi şi să dai o şansă pentru proiecte viitoare, pentru parteneriate care pot apărea. Dacă vrei un partener, atunci îl poţi găsi, dar dacă el vede că eşti înglodat în datorii…“, a spus ministrul Gerea, la conferinţa de presă ce a urmat vizitei sale în fabrică. Întrebat dacă statul intenţionează să şteargă datoriile Avioane Craiova pur şi simplu, ministrul economiei a declarat: „Da! Având în vedere că este o fabrică din industria de apărare, da. Pur şi simplu! Avem posibilitatea aceasta şi sper să o putem pune în practică, printr-o procedură specială legală pentru industria de apărare“. Prin ştergerea datoriilor, fabrica ar fi mai atractivă la privatizare şi ar fi salvate cele aproximativ 300 de locuri de muncă.

Ştergerea datoriilor după modelul Oltchim

Gerea a mai adăugat că fabrica de la Craiova se pregăteşte de privatizare, prin acea procedură specială de ştergere a datoriilor, amintind că la fel se procedează cu Oltchim Râmnicu Vâlcea: „Ca în orice procedură specială, ai de ales. La Oltchim este un «vehicul» special. Cine va cumpăra, va lua o fabrică fără datorii, că nimeni nu vrea să ia o piatră de moară. El vrea să cumpere brandul, fabrica, tehnologia, oamenii. Nimeni nu se mai gândeşte la datorii“.
Dar iată cum a procedat statul în cazul Oltchim şi de ce spune ministrul economiei că acela care va cumpăra fabrica va lua o societate fără datorii. Statul a şters cu buretele datorii de 800 de milioane de euro de la Oltchim Râmnicu Vâlcea prin crearea unei noi societăţi (Oltchim 2) pe care se transferă activele vandabile, licenţele de fabricaţie şi toată tehnologia de fabricaţie. Pe fosta Oltchim rămân doar activele toxice şi datoriile uriaşe de circa 800 de milioane de euro. Cine plăteşte aceste datorii? De unde îşi recuperează creditorii Oltchim banii? Autorităţile spun că se vor mai vinde din activele care rămân pe vechiul Oltchim. În acelaşi timp, pentru firmele din mediul privat, o firmă care intră în insolvenţă nu are voie să îşi transfere activele pe o altă societate. Întreprinzătorii privaţi nu au voie să lase vechea firmă cu datorii, falimentară, în insolvenţă (cum este Oltchim), şi să îşi facă altă firmă nouă, pe care să desfăşoare aceeaşi activitate. O astfel de „manevră“ este de natura infracţiunilor economice.  

La stat nu e ca la privat

Întrebat dacă nu cumva este o discriminare faţă de mediul privat să se şteargă „din pix“ datoriile de 20 de milioane de euro ale unei firme de stat, ministrul Gerea a explicat că „este o situaţie specială, care se întâlneşte în toată Europa, unde se acordă o atenţie mare industriei de apărare. Sunt preocupări vizavi de această industrie. Sunt două săptămâni de când am participat la Consiliul de Competitivitate de la Bruxelles pe problematica industriei de apărare din ţările membre şi este normal pentru că această industrie nu a fost prea liberă în anii care au trecut. Este normal să acordăm facilităţi, nediscriminând pe alţii“. Primarul Craiovei, Lia Olguţa Vasilescu, a simţit nevoia să intervină în discuţie, vorbind despre… castraveţi: „În industria de apărare nu poţi să vorbeşti de piaţă liberă, aşa cum discuţi despre… Nu vorbim despre castraveţi, totuşi, vorbim despre industria de apărare“.
Primarul urbei a mai spus că anul acesta a fost un an mai bun pentru Fabrica de Avioane şi că s-a discutat cu ministrul apărării, iar vestea bună este că „vor fi salariile asigurate pentru angajaţii de la Avioane Craiova şi pentru anul viitor“.

Vizita în fabrică

Ministrul a efectuat o vizită „de lucru“ la Avioane Craiova. El a vizitat secţiile fabricii, zăbovind cel mai mult în secţia de montaj general, unde se află un avion din industria aeronautică civilă şi două avioane ale MApN (IAR 99 şi IAR 99 Şoim).
Ministrul a explicat că a venit la Craiova la insistenţele colegilor săi, fiind o premieră ca un ministru al economiei să vină în Fabrica de Avioane. El a spus că aceasta există datorită salariaţilor săi. „Este meritul salariaţilor, ei au ţinut această fabrică în viaţă. Au crezut în destinul ei şi orice drum în viaţă începe cu un vis. Misiunea noastră este să dăm contur acestor visuri. Au fost deja discuţii, inclusiv ieri, cu ministrul apărării, domnul Duşa, cu sindicatele din industria de apărare. Eu sunt convins că această fabrică are şanse. Nu va fi uşor!“, a arătat reprezentantul guvernului, referindu-se la faptul că angajaţii au stat fără a încasa salariile timp de mai multe luni la rând.

Interes pentru privatizare

Ministrul a mai spus la Craiova că există şanse reale pentru popularizarea activităţii Avioane Craiova şi, de asemenea, există posibilitatea şcolarizării aici a piloţilor care vor zbura pe aparatele F16. De asemenea, fără a nominaliza potenţialul investitor, ministrul economiei a dat de înţeles că „a fost cineva interesat“ de Avioane Craiova şi de Romaero Băneasa. „Există interes pentru parteneriate, poate pentru privatizare, din America şi până în Japonia, dar suntem abia la început“, a arătat oficialul.

Informaţii de background

Avioane Craiova este una dintre companiile de stat care are printre cele mai mari datorii către bugete, de peste 84 de milioane de lei (aproximativ 20 de milioane de euro). Potrivit datelor bilanţiere, în 2012 compania a avut o cifră de afaceri de 10,6 milioane de lei şi o pierdere semnificativă de 9,1 milioane de lei.

Aviaţia civilă – o „gură de oxigen“ pentru Avioane Craiova

Ministrul apărării, Mircea Duşa, a declarat, în urmă cu câteva luni, la Craiova, că fondurile alocate pentru contracte cu Fabrica de Avioane din Bănie se ridică la zece milioane de lei. Anul acesta s-au efectuat la Craiova reparaţii la două avioane IAR 99 Şoim, potrivit declaraţiilor făcute la vremea respectivă de către liderul sindical Victor Peţa, ceea ce a permis ca toţi cei aproximativ 300 de angajaţi să fie cu salariile la zi.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS