10.6 C
Craiova
joi, 28 martie, 2024
Știri de ultima orăBani & AfaceriBranduri de suflet ale oltenilor. Locul 7: Electroputere

Branduri de suflet ale oltenilor. Locul 7: Electroputere

Ştiaţi că majoritatea locomotivelor care rulează pe căile ferate din România, la divizia de călători a CFR, au fost produse la Craiova? Electroputere trăieşte în inimile oltenilor şi a obţinut locul şapte în preferințele cititorilor GdS, care au votat brandurile olteneşti cele mai îndrăgite.

Vocea dispecerei răsună în aerul rece al dimineţii, în Gara Craiova: „Trenul Regio din direcţia (…) soseşte în staţie la linia 3 (…)“ . Peronul este plin de oameni de toate vârstele, care se ridică în picioare la auzul anunţului. Gâfâind şi pufnind, locomotiva veche şi jerpelită se zăreşte în depărtare. „Ce repede merge!“, exclamă colegul meu. Mecanicul execută manevrele de oprire, iar colosul de fier îşi scârşneşte roţile metalice pe calea ferată şi opreşte la câţiva metri de noi. Pe locomotivă scrie mare, cu litere de-o şchioapă, ieşite în relief: ELECTROPUTERE. „Magaoaia“ aceasta care poate trage după ea o mulţime de vagoane a fost produsă, în urmă cu zeci de ani, la uzinele Electroputere. „Rulează, rulează bine. Cu ele ne facem treaba, doamnă, cu locomotivele făcute la Electroputere!“, spune oarecum melancolic Dumitru Farfara, conductor de tren. „Noi le recondiţionăm, le mai reparăm… Sunt unele care arată bine, în ciuda vârstei lor înaintate. Dar să ştiţi că sunt bune şi merg foarte bine. Tot ce avem locomotive la CFR pentru călători sunt produse la Electroputere. Doar pentru aşa-numitele Săgeţi Albastre avem locomotive Siemens, că alea consumă mai puţină motorină, dar, în rest, sunt de la Electroputere. Uitaţi-vă cum arată una recondiţionată“, continuă conductorul, arătând cu mâna către o locomotivă care vine din sens opus. Colorată cu nuanţe de corai „ţipător“ şi gri, aceasta contrastează puternic cu locomotiva care tocmai adusese trenul în gară. Deşi culorile sunt vii, anul fabricaţiei ne atrage atenţia. „Bunicuţa corai“ a fost produsă în 1975 la Electroputere şi la cei 37 de ani ai ei rulează perfect pe căile ferate românești. Cea veche şi jerpelită a fost produsă în 1969. Deşi are 43 de ani, se deplasează pe şine cu precizie.
Am făcut această introducere pentru a vă arăta de ce trăieşte brandul Electroputere în inimile oltenilor. A fost un produs al comunităţii, arhicunoscut şi apreciat. Notorietatea produselor şi nostalgia vremurilor când la Craiova se produceau locomotive s-au reflectat în voturile cititorilor GdS, care au selectat Electroputere în topul brandurilor de suflet ale oltenilor, realizat de ziarul nostru. Cu 6% din voturile cititorilor Gazetei de Sud, Electroputere se situează pe locul şapte în top.

De la 15.000 de angajați, la 1.500

Pe vremuri, platforma industrială a Electroputere era locul unde plecau la lucru dimineaţa 15.000 de craioveni. Era imposibil să nu ai o rudă, un vecin sau un prieten angajat la această uzină. În prezent, numărul de salariaţi a scăzut de zece ori. La sfârşitul lui 2011, colosul industrial de odinioară mai număra puţin peste 1.500 de oameni. Şi lucrurile nu se opresc aici. Situaţia financiară a companiei la ora actuală arată dezastruos. Potrivit datelor din bilanţul contabil, cifra de afaceri a Electroputere pe 2011 era de aproape 200 de milioane de lei, veniturile companiei erau de 228 de milioane de lei, dar pierderile financiare multianuale perpetuate până în 2011 atinseseră 48 de milioane de lei.

Privatizarea nu a ridicat fabrica. Dimpotrivă!

În noiembrie 2007, Electroputere s-a privatizat. Firma saudită Al-Arrab Contracting Company Limited a achiziţionat 62,8% din acţiunile Electroputere, în baza unui contract de privatizare încheiat cu statul român. Uzina era divizată pe mai multe segmente de producţie, respectiv aparataj electric, maşini electrice rotative, transformatoare de putere şi vehicule feroviare şi urbane (fosta divizie de locomotive), plus o divizie de servicii generale. Între timp, multe dintre acestea au dispărut.

În loc de industrie şi-a făcut apariția un mall

Locomotivele nu se mai produc la Electroputere, a dispărut secţia de aparataj electric, iar halele odinioară industriale au devenit acum loc de promenadă şi de shopping. O parte din terenuri şi halele adiacente acestora au fost înstrăinate de Electroputere către companii care au transformat în timp record ruinele uzinei într-un modern centru comercial. Pe locurile unde odinioară se produceau diverse lucruri reunite sub brandul Electroputere, acum se găsesc magazinele din Electroputere Mall.
Pe plan mondial, Electroputere este cunoscută datorită motoarelor şi transformatoarelor de mare putere care duc brandul mai departe. Acestea se livrează la export şi pe seama unor astfel de produse se realizează preponderent cifra de afaceri a companiei.  

Istoria locomotivelor Electroputere

Fabrica de locomotive şi-a început activitatea în 1941 și, până în 1949, a executat reparaţii de locomotive cu abur. În perioada 1949-1960 s-au fabricat locomotive electrice de mină şi tramvaie. Datele de la companie arată că „din anul 1960 s-a început fabricaţia de locomotive diesel electrice de 2100 cai-putere  pentru Căile Ferate Române, dar şi pentru export în Polonia, Bulgaria şi China. Au fost fabricate peste 2.400 de locomotive de 2100 CP, ele funcţionând peste 25 de ani şi parcurgând peste patru milioane de kilometri, în condiţii foarte bune de funcţionare“.
Locomotivele diesel au putut fi produse la Craiova pe baza unei licenţe Sulzer Brown-Boveri. În 1983, în colaborare cu Institutul de Cercetare Proiectare Electroputere, s-a fabricat rama electrică de transport suburban (RES 1870 kW), iar în 1994 s-a realizat prototipul unui vehicul similar, dar cu performanțe superioare, dotat doar cu echipamente de fabricaţie românească. Ani de-a rândul, de Electroputere s-a auzit peste graniţele ţării, datorită acestor produse exportate. Să sperăm că vom mai auzi de Electroputere şi de acum înainte, dar nu despre disponibilizări de personal, despre datorii la stat şi despre distrugerea ariei de producţie. Sperăm să auzim de Electroputere în contexte legate de industrie, inovare, export, profit, şi chiar implicare socială în viaţa comunităţii!

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS