10.1 C
Craiova
miercuri, 24 aprilie, 2024
Știri de ultima orăBani & AfaceriFord arată că nu pleacă

Ford arată că nu pleacă

Pentru a contracara zvonurile apărute în ultimele zile, Ford a invitat oficialităţile şi câţiva ziarişti să se convingă de investiţiile făcute la Craiova. Compania a promis începerea producţiei B-Max în luna mai a anului viitor.

Ora 10.00. Ne punem bocancii de protecţie cu bombeu metalic, ni se face instructajul de protecţia muncii şi pornim prin fabrica Ford din Craiova, să vedem ce s-a schimbat de anul trecut şi până acum. Ni se explică faptul că, din motive de securitate, doar cinci jurnalişti craioveni au acces în fabrică, momentan. Nu avem voie să fotografiem sau să filmăm. Prototipurile noului Ford B-Max sunt bine păzite de companie.

Primele Forduri…

Însoțiți de directoarea de Resurse Umane, Angela Alexander, și de comunicatorul Ana Timiș, pășim în Secția de Montaj General, trecând pe lângă pista de testări a autovehiculelor. Ni se spune că după copertinele imense care împart hala de producție în două se produc celelalte prototipuri. Imediat zărim primele două prototipuri Ford B-Max. Unul este de culoare gri închis, iar cel de-al doilea – negru, cu bara din spate de culoare albă. Muncitorii deschid ușile, să vedem cum este vehiculul fără stâlpul de susținere din mijloc (vezi foto). Mașina este spațioasă, puțin mai mare decât Ford Fiesta. „De regulă, asemenea prototipuri se fac în Germania, dar echipa de aici, din Craiova, a fost încântată că poate să producă aici prototipurile“, începe să explice Angela Alexander. „După ce sunt produse, prototipurile se testează în tot felul de condiții meteo. Unele se testează în Germania, altele în laboratoare“, spune oficialul Ford. Sunt gata 13 prototipuri, unele fiind echipate cu motoare produse chiar la Craiova, altele au motoare produse în Germania. Ni se confirmă începerea producției de masă anul viitor. Dar câte autovehicule se vor produce rămâne încă un mister. „Volumul de producție depinde de cererea de pe piață“, spune Ana Timiș.

Fabrica de motoare… ca o farmacie

La 10.15 intrăm în hala unde se vor produce motoarele. Toate echipamentele sunt noi. Aflăm de la interlocutoarele noastre că mașinăriile imense din fața noastră sunt utilaje de mare precizie, ultratehnologie. „Podeaua a fost schimbată, întărită, pentru mai multă precizie. Aici trebuie să fie un mediu curat, mai curat decât într-un spital. Aceasta este o clădire specială, diferită de restul fabricii. Toate instalațiile sunt noi, iar pentru a monta podeaua s-au săpat doi – trei metri în pământ. Și aici există prototipuri de motoare, care sunt acum în faza de testare. Există mulți oameni în proces de instruire în această secție“, a arătat Angela Alexander. Mașinăriile imense taie blocurile pentru motoare în diverse părți, la precizie de microni. O singură mașinărie a costat 500.000 de euro. În total, sunt 76. Peste tot sunt panouri electronice de mari dimensiuni care arată starea în secție. Se știe cam ce face fiecare. Mașinăriile sunt asistate de computere. Totul este nou, ultramodern. „Acest motor va fi folosit pentru mai multe modele Ford, nu numai pentru B-Max. (…) Computerele monitorizează tot procesul, pentru că este vorba de precizie foarte mare“, a spune Alexander. Fabrica este echipată astfel încât pe viitor să producă și alte tipuri de motoare. Există tot 13 prototipuri de motoare. Unele se testează în laboratoare din Marea Britanie, altele în Germania, iar altele în condiții meteo dificile. Oamenii care lucrează la motoare au fost instruiți în Marea Britanie, dar și în Germania, la Köln, unde se va mai produce acest tip de motor și unde lucrurile sunt mai avansate decât la Craiova.

Roboți de mare precizie

Trecem pe lângă hale, unde lucrează de zor furnizorii Ford, pentru a-și amenaja propriile fabrici în incinta uzinei. Intrăm în secția în care au fost instalați 339 din cei 350 de roboți industriali care au rolul de la lega, de a suda toate componentele caroseriilor. Securitatea este maximă. „Dacă trage cineva de poarta aceea, se oprește automat curentul electric și tot procesul se sistează, pentru că identifică o intrare neautorizată“, povestește ghidul nostru. Pe margine sunt panouri cu poze ale muncitorilor. Ni se explică faptul că oricine are o idee bună sau o inițiativă este recompensat, nu cu bani, ci cu o poză la „panoul de onoare“, spunem noi. Investiția totală în roboți este de 100 de milioane de euro. Unii sunt încă în țiplă, alții lucrează de zor, împrăștiind un miros de sudură în jur. În spatele halei este zona de refugiu a Transit Connect. Autoutilitara părăsește ușor fabrica, lăsând loc noului B-Max. Să fie cu noroc!

Producţia începe în mai 2012

Oficialii doljeni au fost portavocea celor de la Ford, spulberând zvonurile legate de plecarea americanilor din Craiova. Practic, prin vocea primarului Craiovei și a  prefectului județului, reprezentanții Ford au lansat anunţurile de începere a producţiei în mai anul viitor şi de demarare a angajărilor în ianuarie. „Au fost fel şi fel de zvonuri, vezi doamne, că Fordul n-ar fi investit aşa cum s-a angajat cu guvernul… Eu vă spun că, până acum, sunt 500 de milioane de euro investite. Am văzut la faţa locului. O privire face cât un milion de cuvinte. Deci, sunt liniştit! Se discuta că ar pleca în Rusia, se discuta că un subcontractor ar fi plecat să îşi caute fel şi fel de amplasamente, că încearcă să îşi aranjeze afacerea, dar sunt simple zvonuri. Baloane de săpun. Îmi spunea cineva din fabrică «Domne, noi nu suntem obişnuiţi să muncim aşa, nici la francezi, nici la coreeni». Au făcut tot felul de instructaje acolo şi sperăm ca totul să fie OK. Sunt 3.500 de angajaţi care cred că şi ei sunt liniştiţi şi în privinţa salariului… Am văzut oameni care stăteau liniştiţi în fabrică. Deci nu sunt probleme, clar!“, a spus primarul Antonie Solomon, după ce a vizitat fabrica. Mai în glumă, mai în serios, primarul a spus că vrea să închirieze la primărie primele două Forduri B-Max produse la Craiova. Şi prefectul de Dolj, Nicolae Giugea, a avut cuvinte de laudă la adresa investiţiilor Ford în fabrica de la Craiova: „Ford înseamnă, deocamdată, liniştea a 3.500 de familii craiovene, dar în perspectivă, începând cu 1 ianuarie 2012, se vor mai face angajări. Nu numai Ford, ci şi furnizorii Ford. Ritmul de fabricaţie este destul de interesant: un ritm care va asigura, în primă fază, 120.000 de autovehicule pe an, urmând ca în a doua fază să se ajungă la 300.000 de maşini pe an, ceea ce înseamnă un ritm de 1,7 minute pentru o maşină. Am discutat şi cu cei din fabrică şi ne-au spus că înseamnă un volum mare de producţie de 511 maşini pe zi. Plus fabrica de motoare, care are un program de 300.000 de motoare pe an. Utilajele sunt extrem de moderne. Chiar îmi spuneau cei din fabrică faptul că au vizitat toate fabricile Ford din Europa şi că cea de la Craiova este cea mai modernă din Europa. Eu spun că nimeni nu face o asemenea investiţie ca după aceea să plece. Este un lucru foarte bun că s-au făcut aceste investiţii. Ne bucurăm că această uzină există la Craiova, că asigură locuri de muncă promiţătoare“. Întrebat cum vor pleca maşinile de la Ford către destinaţiile finale, prefectul Nicolae Giugea a spus că se cunoaşte problema infrastructurii, că s-a licitat Centura de Sud a Craiovei, iar „în continuare se va prezenta această problemă Ministerului Transporturilor. Nu vreau să se blocheze traficul, pentru că se va produce aici, la Ford“. El a spus că va transmite o adresă oficială către ministerul de resort. 

Ford a prezentat un grafic de producţie

Prefectul Giugea a spus că oficialii Ford le-au prezentat un grafic al producţiei care va fi anul viitor. „După şase săptămâni de la începerea producţiei se va ajunge la 120.000 de maşini pe an. Bineînţeles că ritmul va fi mai lent în prima fază, dar vor amplifica producţia, pe măsură ce fabricaţia merge“, a precizat prefectul. El a dezvăluit că în martie se va face o probă generală a tuturor maşinăriilor şi utilajelor; în aprilie începe producţia de motoare; în mai începe producţia noului Ford B-Max la Craiova.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS

39 COMENTARII