14.5 C
Craiova
vineri, 29 martie, 2024
Știri de ultima orăBani & AfaceriItalienii pot produce IAR-99 până în 2014

Italienii pot produce IAR-99 până în 2014

Odată cu preluarea Avioane Craiova, italienii de la Alenia Aeronautica ar urma să primească drepturile de producţie şi comercializare a modelelor IAR-99. MApN a cedat drepturile de utilizare a patentului de fabricaţie până în 2014.

Italienii de la Alenia Aeronautica vor putea utiliza documentaţiile pentru IAR-99 Şoim până în 2014 pentru producţia şi reparaţia unor astfel de aeronave în cazul în care vor prelua Avioane Craiova SA. Machetele şi documentaţiile tehnice realizate după proiecte dezvoltate în anii '80-'90 de industria aeronautică română sunt în prezent disputate în justiţie de Institutul Naţional de Cercetări Aerospaţiale (INCAS) Bucureşti şi Elbit Systems Israel –
care a construit la Craiova pentru MApN aparatul IAR-99 Şoim, varianta modernizată a proiectului IAR-99. Israelienii ar fi folosit documentaţiile tehnice pentru a realiza acest avion fără să aibă drept de proprietate intelectuală asupra lor. Pe de altă parte, MApN susţine că este „administratorul“ acestor documentaţii, pe care le-a pus la dispoziţia Avioane Craiova SA „în baza contractelor de realizare a produsului IAR-99 Şoim“.

Reprezentanţii Alenia, aşteptaţi la negocieri

În ianuarie 2009, între MApN şi Avioane Craiova SA a fost semnat un nou contract (nr. 901/2009), care stabileşte drepturile şi obligaţiile ce revin părţilor semnatare, ca urmare a punerii la dispoziţia operatorului economic a documentaţiei tehnice „în vederea fabricaţiei, reparaţiei sau modernizării de produse executate după această documentaţie, pentru o terţă persoană din ţară sau din străinătate“. Potrivit MApN, în baza acestui contract, Avioane Craiova SA are „dreptul de a utiliza, în mod neexclusiv, documentaţia pentru reproducerea industrială, cu obligaţia de plată a unei redevenţe în situaţia fabricării, reparaţiei sau vânzării de produse pentru o terţă persoană din ţară sau străinătate“. De asemenea, societatea are obligaţia de a nu transmite documentaţia primită către o terţă persoană fără acordul scris al administratorului.
Conform uzanţelor, până acum, înţelegerile de acest fel erau încheiate de la an la an – spune Valentin Bernovschi, coordonator al programului IAR-99 Şoim. De data aceasta, înţelegerea a fost parafată pe cinci ani. Teoretic, Alenia Aeronautica ar prelua aceste drepturi odată cu fabrica. Întrebaţi dacă drepturile de folosire a documentaţiei pot fi obiectul negocierilor la privatizare, oficialii societăţii oltene răspund afirmativ. „Se au în vedere, pentru că ele reprezintă posibilităţi de dezvoltare ale celui care cumpără. În cadrul procesului de negociere şi al ofertei au fost prevăzute elemente privind toate aceste lucruri, pentru că sunt chestiuni legate de ceea ce poate să facă fabrica“, a spus Aurel Cazacu, preşedinte al CA la Avioane Craiova SA şi director al Direcţiei generale industria de apărare şi probleme speciale din Ministerul Economiei.
Pe de altă parte, italienii sunt încă aşteptaţi la negocieri la AVAS, după ce au depus oferta finală de privatizare. Pe 30 iunie expiră mandatul de negociere acordat AVAS de guvern, iar în cazul nefinalizării, executivul ar trebui să aprobe prelungirea lui cu trei luni.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS

8 COMENTARII