6.7 C
Craiova
joi, 18 aprilie, 2024
Știri de ultima orăBani & AfaceriŞcolile investesc în carieră

Şcolile investesc în carieră

„Carieră în educaţie şi formare“, „Şcoala pentru toţi“ şi „Nu abandona şcoala!“ sunt proiecte europene pentru care pot aplica instituţiile de învăţământ doljene. În parteneriat cu autorităţile locale, agenţii economici sau ONG-uri, şcolile trebuie să facă proiecte prin care să adapteze la piaţa muncii oferta lor de cursuri.

Procesul de învăţare trebuie să fie corelat cu piaţa muncii, educaţia şi formarea profesională trebuie să vină în sprijinul creşterii economice şi al dezvoltării societăţii. Acestea sunt câteva dintre principiile europene care pot ajunge şi în unităţile de învăţământ autohtone, dacă acestea fac proiecte eligibile. Până pe 30 septembrie, şcolile doljene pot face proiecte pentru unul dintre cele trei programe.

 

Absolvenţii buni, atraşi în învăţământ

Programul Operaţional Sectorial pentru Dezvoltarea Resurselor Umane 2007-2013 a lansat proiectul „Carieră în educaţie şi formare“, pentru dezvoltarea oportunităţilor de carieră în învăţământ, prin îmbunătăţirea calităţii programelor, prin posibilităţi de calificare a personalului didactic şi a formatorilor.

Se dezvoltă şi se îmbunătăţesc sistemele de recrutare şi menţinere în cariera didactică a celor mai buni absolvenţi de universitate, elaborarea şi implementarea de instrumente de recrutare, promovare, motivare, planuri de dezvoltare pentru personalul didactic şi formatori, reconversia acestora către activităţi nedidactice sau profesii noi în educaţie.

Primul venit, primul servit

 

Prin proiectul „Şcoala pentru toţi“ se urmăreşte îmbunătăţirea învăţământului preuniversitar prin creşterea accesului la educaţia de calitate şi asigurarea de competenţe profesionale. Sunt eligibile proiectele care contribuie la îmbunătăţirea managementului şi a capacităţii unităţilor de învăţământ şi a furnizorilor de educaţie şi formare profesională de a asigura educaţie de calitate şi calificări relevante pentru nevoile pieţei muncii. O importanţă deosebită o are şi promovarea în procesul de educaţie a spiritului antreprenorial. Valoarea totală a unui proiect este de minimum 185.000 de lei şi maximum 1.850.000 de lei. Depunerea cererilor de finanţare se realizează continuu, conform pricipiului „primul venit, primul servit“, aşa cum se arată în Ghidul Solicitantului.

 

Abandonezi şcoala, eşti şomer

 

Proiectul „Nu abandona şcoala!“ îşi propune să faciliteze tranziţia de la şcoală la locul de muncă. Nivelul de calificare a angajaţilor trebuie să se îmbunătăţească, iar educaţia şi formarea profesională trebuie să fie relevante pentru piaţa muncii. Rezultatele slabe înregistrate în domeniul educaţiei şi formării profesionale reprezintă un obstacol în calea dobândirii şi păstrării unui loc de muncă. Aceasta este şi una dintre principalele cauze pentru şomajul de lungă durată. Nivelul scăzut al educaţiei şi părăsirea timpurie a şcolii sunt factori care sporesc riscul de a ajunge şomer. Educaţia trebuie să devină mai atractivă, iar persoanele care sunt expuse riscului de părăsire a şcolii trebuie menţinute în sistem: spre exemplu, populaţia romă, persoanele cu dizabilităţi şi cele din mediul rural.

Acest proiect îşi propune dezvoltarea de programe integrate pentru creşterea accesului şi a participării la învăţământul primar şi secundar pentru anumite categorii de persoane şi sprijin pentru familiile acestora. Promovarea unor servicii integrate pentru învăţământul preşcolar, implementarea programelor „şcoală după şcoală“, educaţie remediată şi învăţare asistată, reintegrarea în educaţie a celor care au părăsit învăţământul şi furnizarea de servicii de orientare şi consiliere profesională pentru persoanele expuse riscului de abandon şcolar sunt alte obiective ale acestui proiect.

 

Şcolile, în căutare de parteneri

 

Unităţile de învăţământ nu pot depune singure proiecte, ci au nevoie de un partener care să asigure cota de finanţare de 2% din valoarea acestora. Aceşti parteneri pot fi primăriile, ONG-urile sau chiar agenţii comerciali interesaţi de forţa de muncă ieşită pe porţile şcolilor. „Nu se pot înscrie singure, pentru că nu au fonduri. Au nevoie de parteneri, care să le asigure 2% din valoarea proiectului şi care să îi plătească pe oamenii cu care vor lucra la proiect, managerul financiar, o persoană cu studii superioare în domeniu şi juristul. Aceştia pot fi angajaţi numai pe perioada proiectului“, a explicat Mihaela Brumar, inspectoare pentru integrare europeană şi programe comunitare din cadrul Inspectoratului Şcolar Judeţean Dolj.

 

Nu are cine să scrie proiectele europene

 

Cu toate că şcolile sunt interesate de aceste proiecte, ele se confruntă cu o problemă: nu au persoane care să poată scrie documentaţia necesară. „Aceste proiecte pot rezolva probleme importante cu care se confruntă unităţile de învăţământ, dar pe care nu le pot rezolva pe bani proprii. Sunt unităţi în care rata abandonului şcolar este foarte mare, altele unde este nevoie de programe de orientare şi consiliere profesională, care trebuie să îşi adapteze curriculumul pieţei muncii. De aceea este important să se asocieze cu agenţi economici. O problemă este însă faptul că nu are cine să le scrie proiectele. Nu au oameni pregătiţi“, a spus Mihaela Brumar. O soluţie ar fi ca în timpul care a mai rămas şcolile să îşi trimită oamenii la cursuri de formare sau să îi folosească pe cei care, deşi sunt tineri, au masterate în proiecte europene.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS