17.6 C
Craiova
sâmbătă, 20 aprilie, 2024
Știri de ultima orăBani & AfaceriA început primul val de plată a TVA defalcată

A început primul val de plată a TVA defalcată

Chiar dacă nu aplică sistemul Split TVA, orice firmă trebuie să fie atentă la firmele partenere care aplică acest sistem. Orice greșeală se poate lăsa cu amenzi.

Sistemul Split TVA se aplică doar firmelor aflate în insolvență și celor care la 31 decembrie 2017 aveau datorii la plata taxei pe valoarea adăugată. Însă măsura introducerii acestui sistem de plată afectează și relațiile comerciale pe care le au alte firme cu cele obligate prin lege să aplice plata separată a taxei.

După mari insistențe ale mediului de afaceri, sistemul de plată defalcată a taxei pe valoarea adăugată (TVA), numit de legiuitori Split TVA, nu se mai aplică tuturor firmelor, cum era varianta inițială a proiectului de act normativ, ci doar societăților intrate în insolvență și celor care la finele anului 2017 aveau datorii peste anumite praguri către stat la plata TVA. Potrivit legislației fiscale, încep să aplice sistemul Split TVA firmele care au datorii la TVA de peste 60 de zile, astfel că de la 1 martie 2018 a început primul val de aplicare a Split TVA, în sensul că mai multe firme care se încadrează în condițiile legii sunt obligate să aplice acest nou sistem de plată defalcată a TVA. Ce presupune acest lucru? Firmele aflate în insolvență și cele cu datorii la plata TVA trebuie să își anunțe toți partenerii de afaceri că au intrat obligatoriu în sistemul de plată defalcată a TVA și să le transmită acestora noul cont în care se va colecta TVA. Deoarece sunt firme cu probleme, acestea nu pot folosi banii din contul de TVA decât pentru plata acestei taxe către stat.
De acum înainte, firmele care au datorii la plata TVA, după 60 de zile de la crearea datoriilor către Fisc trebuie să aplice plata defalcată a TVA. Această situație va afecta și alte societăți.

Cum procedează firmele care fac afaceri cu o firmă obligată la Split TVA

Legislația fiscală prevede amenzi și pentru firmele care aplică split TVA și nu își informează partenerii de afaceri de acest lucru, precum și pentru firmele corecte, plătitoare de TVA, care nu aplică TVA defalcată, dar care greșesc contul în care trebuie să vireze TVA către societatea parteneră obligată să aplice. O firmă care trece la noul sistem Split TVA este obligată să-și informeze partenerii de afaceri cu privire la faptul că a adoptat noua modalitate de plată. Firma respectivă mai trebuie să le transmită partenerilor de afaceri noul cont în care aceștia să vireze sumele aferente TVA pentru marfa sau serviciul achiziționat de la societatea respectivă. Astfel, o firmă normală, care nu aplică sistemul Split TVA, este obligată să facă două plăți către furnizorul mărfii (sau serviciului): o plată în contul separat de TVA și o plată în contul indicat de firma respectivă, în care se virează contravaloarea mărfii.
Practic, firmele care nu aplică Split TVA tot nu stau liniștite, ci trebuie să fie foarte atente când efectuează plăți în contul furnizorilor. Acestea trebuie să își verifice partenerii de afaceri înainte de a plăti orice marfă, verificări care se fac în Registrul persoanelor care folosesc plata defalcată a TVA, publicat de la 1 martie pe site-ul ANAF, ca să vadă dacă acel partener a intrat cumva în rândul celor care aplică sistemul Split TVA. Se introduce în Registrul respectiv codul unic de înregistrare (CUI-ul) a firmei care a emis factura, apoi se tastează un cod (capcha) dat de soft-ul ANAF. Pe ecran apare dacă firma căutată este sau nu în Registrul persoanelor care folosesc TVA defalcată. Dacă a intrat acel furnizor, atunci plățile către el trebuie defalcate și efectuate în două conturi. Deci și firmele care nu aplică Split TVA au costuri în plus, pentru că fac două plăți pentru a achita către o singură firmă, deci achită două comisioane către bănci pentru aceeași operațiune. În cazul în care firma care nu aplică TVA defalcat greșește și virează toți banii într-un singur cont al societății care aplică acel sistem, atunci are la dispoziție 30 de zile să remedieze situația. „Dar este dificil și să remediezi, dacă ai greșit. Trebuie să stai să te rogi de firma respectivă să îți vireze înapoi în contul tău suma ce reprezintă TVA, apoi tu să îi virezi din nou aceiași bani, dar separat, în contul de TVA, ca să nu iei amendă. Va fi foarte dificil de lucrat de acum încolo, pentru că stai tot mereu să îți verifici furnizorii, ca să nu greșești“, a precizat directorul economic al unei firme craiovene.

Opțiunea pentru TVA defalcată, un eșec total pentru stat

La nivelul Doljului există 257 de firme care aplică obligatoriu sistemul Split TVA, din care 125 de societăți sunt în insolvență, iar 132 aveau obligații restante către Fisc la plata TVA, la 31 decembrie 2017. În rândul contribuabililor mijlocii, pe toată regiunea Olteniei există aproape 100 de firme care au intrat în primul val de plată defalcată a TVA. Cele mai multe dintre aceste societăți, mai exact trei sferturi dintre ele, se află în procedură de insolvență.
De la 1 octombrie și până acum, posibilitatea legislativă ca firmele să poată opta pentru plata TVA a fost un eșec total în Dolj. Din totalul de 25.000 de firme active, din care circa 14.000-15.000 sunt plătitoare de TVA, doar șapte entități economice au optat pentru plata defalcată a TVA. Sistemul de plată separată a TVA nu este pe placul firmelor, din cauză că adoptarea lui ar presupune ca foarte multe resurse financiare ale companiei să fie blocate într-un cont separat de TVA, până la data scadentă de plată a taxei către Fisc. De asemenea, dacă cineva intenționează să folosească acei bani din contul de TVA, trebuie să ceară acceptul Fiscului, ca la o rambursare de TVA. Deși în legislația fiscală se prevede faptul că organele ANAF trebuie să dea răspuns în trei zile la solicitarea firmelor, nu se prevăd sancțiuni, în cazul în care Fiscul întârzie să dea o rezoluție în termenul legal.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS