11.7 C
Craiova
marți, 23 aprilie, 2024
Știri de ultima orăBani & AfaceriȘocant: o bancă îi dă banii clientului doar dacă acesta moare

Șocant: o bancă îi dă banii clientului doar dacă acesta moare

Documentul arată că Lenuța Roșoga și-a achitat obligațiile față de bancă. Instituția de credit mai are să îi restituie femeii garanția care i-a fost reținută, dar banca se folosește de banii acesteia timp de doi ani.
Documentul arată că Lenuța Roșoga și-a achitat obligațiile față de bancă. Instituția de credit mai are să îi restituie femeii garanția care i-a fost reținută, dar banca se folosește de banii acesteia timp de doi ani.

O femeie și-a achitat creditul, dar banca refuză să îi ramburseze doljencei garanția reținută, pe motiv că regulamentele băncii spun că banii femeii pot fi restituiți abia după doi ani. Directorul Băncii Cooperatiste Mihai Viteazu Craiova spune că banca respectivă restituie garanția înainte de termenul de doi ani doar în cazul în care decedează clientul și numai dacă moștenitorii legali ai acestuia cer sumele respective de la bancă.

O femeie din Ișalnița susține că, deși și-a achitat în avans creditul contractat de la Banca Cooperatistă Mihai Viteazu din Craiova, banca refuză să îi restituie garanția constituită la semnarea actelor pentru acordarea creditului. Femeii i s-a reținut o sumă de 2.020 de lei, la momentul contractării creditului, ca o garanție a băncii ca, în cazul în care clientul nu își achită ratele câteva luni, atunci banca să îi rețină din acea garanție. La finalul creditului, după ce clientul își achită toți banii, banca trebuie să îi restituie și garanția reținută.
Lenuța Roșoga, din Ișalnița, și-a achitat creditul înainte de scadență, în 3 martie 2015. Pe 9 martie, banca i-a emis o adresă de confirmare a stingerii obligațiilor contractuale aferente. În respectiva adresă, Banca Cooperatistă Mihai Viteazu din Craiova menționa: „La data prezentei sunt stinse toate obligațiile contractuale dintre părți aferente contractului de credit“. În aceeași zi, Lenuța Roșoga a depus la bancă o cerere pentru restituirea garanției de 2.020 de lei reținută la contractarea creditului. Numai că, în cazul femeii din Ișalnița care și-a achitat împrumutul în avans, banca i-a răspuns că îi va restitui garanția de 2.020 de lei abia peste doi ani. „Când am făcut creditul, mi-au luat banii pentru garanție într-o clipă, iar când trebuie să mi-i dea înapoi, mi-au spus că o să mi-i dea peste doi ani. E posibil așa ceva? Sunt banii mei“, a spus Lenuța Roșoga, care s-a adresat GdS, spunând că sunt mai mulți oameni din comună în situația ei.

Garanția s-a reținut într-o secundă, dar se restituie după doi ani

Contactat de GdS, directorul Băncii Cooperatiste Mihai Viteazu din Craiova, Florin Goța, a declarat că „regulamentul băncii“ prevede că acea garanție va fi restituită după doi ani, iar clienții băncii iau la cunoștință dinainte despre acest regulament și îl acceptă atunci când semnează cererea de înscriere. „Fiecare client al nostru are un capital semisocial și acest capital se restituie în termen de doi ani de la ultima achitare a creditului. Acesta este regulamentul nostru. Avem și noi un act constitutiv, în care scrie și prevederea respectivă. Clientul semnează acel act în momentul în care solicită credite. Știm despre cine este vorba pentru că s-a adresat și Protecției Consumatorului și ne-a trimis și nouă mai multe adrese. Noi suntem obligați să le răspundem în termen de 30 de zile de la data la care se depune solicitarea respectivă“, a declarat Florin Goța, directorul Băncii Cooperatiste Mihai Viteazu din Craiova, care a confirmat că femeia și giranții săi au achitat creditul respectiv înainte de scadență.

Banii clienților, folosiți doi ani de către bancă

Directorul instituției financiare respective a explicat cum sunt folosiți în interesul băncii banii cuveniți clienților. El a mai precizat de ce banca restituie abia la doi ani de la plata ultimei rate garanțiile către foștii clienți: „Procedura noastră internă ne obligă să restituim la un interval mai mare de timp, ca să avem timp și noi să ne acoperim creditele pe care le-am dat“.
Deși acești oameni simpli creditează banca pe o perioadă de doi ani, cât sunt folosiți banii de către instituția de credit, ei nu primesc dobândă pentru cei doi ani în care garanțiile constituite la credite sunt folosite de bancă sub formă de resurse pentru a acorda credite. În schimb, la final de an, persoanele care și-au depus bani în banca respectivă, devenind participanți la susținerea capitalului social al băncii, vor primi dividende, dacă banca are profit.

Banca restituie garanția în avans doar dacă moare clientul

Întrebat dacă există vreo situație în care clienții băncii care își achită creditele primesc contravaloarea garanției constituite înainte de împlinirea celor doi ani, reprezentantul Băncii Cooperatiste Mihai Viteazu a precizat că acei bani se restituie în avans „doar în caz de deces al titularului“. Pentru asta, rudele decedatului trebuie să depună o cerere la bancă pentru restituirea garanției cuvenite celui trecut în neființă. Moștenitorii pot să primească acei bani doar dacă știu de existența datoriei băncii către ruda lor defunctă și dacă solicită efectiv băncii să le restituie suma, aducând dovada, și anume certificatul de moștenitor.
Deci, urmașii decedatului trebuie să parcurgă mai mulți pași pentru a intra în posesia banilor de la bancă ai rudei defuncte. Ei trebuie să facă taxa de succesiune ca să preia bunurile rudei care a decedat. Moștenitorii legali trebuie să meargă la notar și să obțină certificat de moștenitor, iar pe baza documentului se pot duce la bancă să își revendice banii care li se cuvin.

Clienții sunt cei care participă la capitalul social al băncii

Băncile cooperatiste sunt instituții constituite ca asociații autonome de persoane fizice unite „voluntar în scopul îndeplinirii nevoilor și aspirațiilor lor comune de ordin economic, social și cultural, a căror activitate se desfășoară, cu precădere, pe principiul întrajutorării membrilor cooperatori“, se arată într-un raport al Băncii Cooperatiste postat pe internet. Directorul de la Craiova, Florin Goța, susține că, practic, clienții sunt cei care susțin activitatea băncii, pentru că ei primesc părți sociale atunci când își depun banii la banca respectivă: „Acești clienți ai noștri sunt cei care participă la capitalul social al băncii. Ei sunt cei care au putere de decizie și în adunarea generală, și pe baza părților sociale, iar noi, la rândul nostru, pe baza rezultatelor economico-financiare, le dăm dividende pentru banii pe care îi au depuși la noi, în raport cu participarea la capitalul social. Acesta este regulamentul și acesta este actul constitutiv“.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS