15.9 C
Craiova
vineri, 19 aprilie, 2024
Știri de ultima orăBani & AfaceriAmenzi de aproape 35 milioane de euro pentru 25 de companii de pe piața comercializării produselor alimentare

Amenzi de aproape 35 milioane de euro pentru 25 de companii de pe piața comercializării produselor alimentare

Consiliul Concurenţei a anunţat marţi că a sancţionat 25 de companii de pe piaţă comercializării produselor alimentare (4 retaileri şi 21 de furnizori ai acestora) cu amenzi în valoare totală de 154.029.538 lei (aprox. 35 milioane de euro). Sancţiunile au fost aplicate în cadrul investigaţiei având că obiect înţelegeri pentru fixarea preţurilor între retailerii Metro, Real, Selgros, Mega Image şi furnizorii acestora, în perioada 2005-2009, potrivit Hotnews.

Ce a identificat Consiliul Concurenţei:

„În urmă investigaţiei, a fost sancţionată încălcarea legii concurenţei atât pentru stabilirea preţurilor de revânzare (de raft), cât şi pentru comportamentul companiilor în cadrul promoţiilor. Consiliul Concurenţei a constatat că preţurile de vânzare la raft nu se stabileau conform regulilor de piaţă prin raportul dintre cerere şi oferta, ci furnizorul şi retailer-ul stabileau un preţ fix sau minim. Această practică conduce la preţuri mai mari pentru consumatorul final, retailerul neputând să scadă preţul sub limita stabilită cu furnizorul.
În ceea ce priveşte comportamentul companiilor în cadrul promoţiilor, contractele sau documentele contractuale dintre unii retaileri şi furnizori conţineau o clauză care prevedea că, în aceeaşi perioada, furnizorii nu puteau realiza promoţii simultane în diferite lanţuri de retail, acestea putând doar să alterneze. În acest fel, consumatorul final nu putea avea acces, în acelaşi timp, la promoţii şi implicit la cel mai mic preţ, în magazine concurente. Decizia de a realiza sau nu promoţii în lanţuri de magazine concurente trebuie să aparţină furnizorului.

Companiile sancţionate sunt:

1. Mega Image SRL – 24.569.530 lei (5,6 milioane euro)
2. Metro Cash&Carry România SRL- 49.684.182 lei (11,3 milioane euro)
3. Real Hypermarket România SRL- 23.869.142 lei (5,5 milioane euro)
4. Selgros Cash&Carry România SRL- 29.202.355 lei (6,6 milioane euro)
5. Agroalim Distribution SRL – 607.214 lei (138.000 euro)
6. Albalact SĂ – 2.199.507 lei (499.888 euro)
7. Argus SĂ – 623.106 lei (141.615 euro)
8. Covalact SĂ – 659.267 lei (149.833 euro)
9. Cramele Halewood SĂ – 278.694 lei (63.340 euro)
10. Danone PDPA SRL- 2.639.243 lei (599.828 euro)
11. De Silva Intermed SRL – 31.753 lei (7.217 euro)
12. Delaco Distribution SĂ – 910.047 lei (206.829 euro)
13. Gerola Prodinvest SRL – 308.923 lei (70.210 euro)
14. Granddis SRL – 327.157 lei (74.354 euro)
15. Impex Bock SRL – 5.751 lei (1.307 euro)
16. Macromex SRL – 2.354.190 lei (535.043 euro)
17. Napolact SĂ – 1.164.467 lei (264.652 euro)
18. Parmalat România SĂ – 269.852 lei (61.330 euro)
19. Prodlacta SĂ – 166.122 lei (37.755 euro)
20. Quadrant-Amroq Beverages SRL – 3.193.541 lei (725.805 euro)
21. Star Foods EM SRL – 1.953.160 lei (443.900 euro)
22. Transilvania General Import Export SRL – 4.693.436 lei (1,1 milioane euro)
23. Tymbark Maspex România SRL – 1.646.923 lei (374.301 euro)
24. Whiteland Import Export SRL – 2.324.484 lei (528. 292 euro)
25. Zarea SA- 347.489 lei (78. 975 euro).

Consiliul Concurenţei mai reaminteşte în comunicatul sau că la sfârşitul anului trecut a declanşat o nouă investigaţie, care vizează posibilă încălcare a regulilor de concurenţă naţionale şi comunitare de alte lanţuri de retail din România şi anume Auchan România SĂ, Carrefour România SĂ, România Hypermarche SĂ (Cora), Kaufland România SCS şi furnizori ai acestora. În cadrul investigaţiei declanşate, Consiliul Concurenţei a efectuat inspecţii inopinate, documentele ridicate în cadrul acestor inspecţii aflându-se în analiză autorităţii române de concurenţă, în cadrul procedurilor specifice investigaţiei. Tot la sfârşitul anului trecut, Guvernul a aprobat Memorandumul privind înfiinţarea unui sistem de monitorizare a preţurilor bunurilor de consum, respectiv ‘Monitorului preţurilor bunurilor de consum’. Proiectul, ce va fi derulat de Asociaţia pentru Protecţia Consumatorilor din România (APC România) cu sprijinul prin Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor – ANPC şi al Consiliului Concurenţei, prevede crearea unui platforme on-line care să afişeze săptămânal preţurile produselor care fac parte din coşul zilnic al populaţiei. Obiectivele proiectului sunt pe de-o parte informarea consumatorilor care vor putea compară preţurile şi identifica magazinele de unde pot cumpără alimentele de baza la cele mai mici preţuri, iar pe de altă parte scăderea preţurilor că urmare a creşterii concurenţei între magazine.
Aceste acţiuni ale Consiliului Concurenţei se înscriu în trendul european privind acordarea unei mai mari atenţii sectorului de comercializare a produselor alimentare prin intermediul lanţurilor de retail. În anul 2013, Autoritatea de concurenţă din Austria a amendat grupul Rewe pentru înţelegeri cu un grup de furnizori pentru fixarea preţurilor de vânzare la raft, a preţurilor de promoţie şi a intervalelor exclusive pentru realizarea promoţiilor. O altă investigaţie care vizează segmentul de retail alimentar se află în desfăşurare la autoritatea germană de concurenţă.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS