16.2 C
Craiova
vineri, 19 aprilie, 2024
Știri de ultima orăBani & AfaceriSponsorizarea a devenit şi mai avantajoasă pentru firme

Sponsorizarea a devenit şi mai avantajoasă pentru firme

Firmele sunt încurajate de lege să facă sponsorizări cât mai consistente, pentru că se pot face deduceri din impozitul pe profit pe care l-ar plăti firma la stat şi anii următori celui în care au făcut sponsorizarea.

De anul acesta, firmele care fac sponsorizări au avantajul că îşi pot deduce pe mai mulţi ani cheltuielile făcute cu sponsorizarea, astfel că li se diminuează impozitul pe profit datorat statului şi în alt an sau alţi ani, în afara celui în care s-a făcut o sponsorizare mai consistentă.
OUG nr. 102/2013 a modificat Codul Fiscal şi prevede aspecte încurajatoare pentru firmele care efectuează sponsorizări. Legiuitorul a revizuit regimul fiscal aplicabil cheltuielilor cu sponsorizarea, „în sensul reportării sumelor care rămân nededuse în anul fiscal, întrucât depăşesc limita minimă care se scade din impozitul pe profit (3 la mie din cifra de afaceri, dar nu mai mult de 20% din impozitul pe profit) în următorii şapte ani consecutivi“, spun specialiştii în materie de modificări fiscale din cadrul Direcţiei Generale Regionale a Finanţelor Publice (DGRFP) Craiova. Dar ce înseamnă acest lucru în limbaj comun? Până acum, firmele puteau să sponsorizeze cât doreau într-un an, dar li se scădea din impozitul pe profit doar în limitele menţionate mai sus: 3 la mie din cifra de afaceri, dar nu mai mult de 20% din impozitul pe profit. De anul acesta însă, pentru orice firmă care face sponsorizări mai mari decât limita admisă a deductibilităţii din impozitul pe profit, „partea rămasă nescăzută se poate raporta în următorii şapte ani“, spun angajaţii Fiscului. Practic, companiile nu mai sunt limitate de scăderea din impozit în decursul unui singur exerciţiu financiar. Prevederile ordonanţei au intrat în vigoare în 2014, ceea ce înseamnă că acestea se aplică pentru sumele care sunt sponsorizate începând cu acest an şi vor fi deduse şi anii viitori, au adăugat finanţiştii doljeni.

„Sunt avantajate firmele care sponsorizează“

Directorul executiv al DGRFP Craiova, Mihai Antonescu, a precizat pentru GdS că o firmă care a făcut o sponsorizare mai mare anul acesta „are un avantaj, pentru că poate scădea din impozitul pe profit datorat în următorii ani atât limita nededusă anul acesta, cât şi suma pe care o sponsorizează în anul respectiv şi se face în limitele legale de deducere“.
Modificarea Codului Fiscal în acest sens s-a realizat pentru a sprijini firmele care fac sponsorizări. „Acest act normativ avantajează foarte mult firmele care fac sponsorizări, pentru că li se scade direct din impozitul pe profit datorat. Este un credit fiscal, dacă vreţi, pentru că va fi diminuat bugetul de stat cu aceste sume care merg către sponsorizări, spre deosebire de altele care sunt efectiv cheltuieli pentru firmă (cheltuielile de protocol, cele cu diurna etc.)“, a spus Mihai Antonescu.
Am întrebat specialiştii în fiscalitate de la firma de audit şi consultanţă Professional Consulting cum pot proceda societăţile, din punct de vedere tehnic (contabilicesc), pentru a deduce anii următori cheltuielile cu sponsorizarea. „Dreptul de reportare se exercită astfel: suma nededusă din impozitul pe profit în anul în care se efectuează sponsorizarea se va deduce din impozitul pe profit la fiecare termen de plată al impozitului, în limitele menţionate, până se recuperează toată cheltuiala. Pentru exemplificare: ceea ce nu s-a dedus în anul efectuării cheltuielii poate fi dedus integral în anul următor, în limitele de mai sus. Dacă nu s-a recuperat integral nici în acest an, se va continua să se deducă părţi din cheltuială, în următorii ani, până la împlinirea celor şapte ani. Nu se împarte la şapte, şi să se deducă în fiecare dintre cei şapte ani câte o parte“, a spus un specialist în fiscalitate la Professional Consulting.

„Făcând sponsorizări, putem să ajutăm mai bine societatea în care trăim“

Treptat, din ce în ce mai multe firme din Dolj aleg să sponsorizeze, având avantajul că, pe de o parte, se diminuează impozitul pe profit (în limita de maximum 20%), iar pe de altă parte, dirijează banii companiei către scopuri umanitare sau filantropice, făcând bine unor persoane bolnave, care au nevoie de fonduri substanţiale pentru a se însănătoşi, sprijinind copiii olimpici etc. Finanţele doljene au precizat, potrivit declaraţiilor de impozit depuse în 2013, că în 2012 au efectuat sponsorizări 440 de firme din judeţ, pentru care companiile respective au beneficiat de reducerea impozitului pe profit cu suma de 4.752.000 de lei, în total. Se estimează că, după modificarea Codului Fiscal şi permisivitatea deducerii din impozitul pe profit şi anii următori celui în care se face sponsorizarea, tot mai multe firme vor adopta metoda sponsorizării unor ONG-uri sau persoane fizice.
Antreprenorul craiovean Petre Popa, deţinătorul firmei producătoare de îngheţată Top Gel, a declarat, pentru GdS, că noile modificări ale legislaţiei fiscale în materie de sponsorizări sunt foarte bune. „Este foarte bine cum este acum legislaţia, pentru că în timpul unui an nu ai de unde să ştii cât va fi la final de an rezultatul tău financiar (pentru a şti exact ce deducere are firma din impozitul pe profit – n.r.), dar acum poţi să stai, să reflectezi la ceea ce poţi să faci şi anul viitor“. Întrebat de ce ar face o firmă privată sponsorizări, Petre Popa a declarat: „Făcând sponsorizări, putem să ajutăm mai bine comunitatea în care trăim“.

Cum pot proceda firmele care fac sponsorizări

Din punct de vedere fiscal, sumele deduse din impozitul pe profit datorat statului, ca urmare a efectuării de sponsorizări, se trec distinct în Declaraţia 101 privind impozitul pe profit, declaraţie care se depune la Finanţe până la data de 25 martie a anului viitor, pentru anul în care s-a realizat profitul şi s-a efectuat sponsorizarea.
Firmele care doresc să facă sponsorizări nu sunt obligate să aibă profit, dar trebuie să respecte prevederile Legii nr. 32/1994 cunoscută drept Legea sponsorizării, cu modificările ulterioare. Între firma care face sponsorizarea şi entitatea beneficiară (ONG-uri, autorităţi publice definite clar de lege sau persoane fizice) trebuie să se încheie un contract de sponsorizare, care să conţină obligatoriu obiectul sponsorizării, valoarea şi durata acesteia, precum şi drepturile şi obligaţiile părţilor.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS