21.7 C
Craiova
joi, 28 martie, 2024
Știri de ultima orăBani & AfaceriCum poţi evita câteva comisioane bancare dacă ai firmă

Cum poţi evita câteva comisioane bancare dacă ai firmă

Băncile cresc comisioanele pentru persoanele juridice fără nici o jenă, astfel că orice tranzacţie bancară este din ce în ce mai scumpă. Într-o singură situaţie pot fi evitate comisioanele bancare, dar numai pentru firmele care lucrează cu statul.

Într-o perioadă în care creditarea este în regres, singura modalitate prin care băncile îşi menţin la cote ridicate profitabilitatea este majorarea comisioanelor, în special a celor percepute firmelor pentru diverse operaţiuni, cum ar fi plăţile prin virament.
Comisioanele percepute de bănci pentru viramente între firme au crescut spectaculos în ultima perioadă, iar instituţiile de credit continuă să sporească aceste comisioane chiar şi de la un trimestru la altul. Pentru firmele care fac plăţi on-line, comisioanele bancare urcă de la 3,5 lei pe operaţiune, cât percepe CEC Bank, de exemplu, până la maximum 21 de lei pe operaţiune, cât percepe BRD, pentru transferuri mai mari de 50.000 de lei. Unele bănci practică o serie de comisioane uriaşe şi la administrarea contului deschis. BCR percepe 20 de lei pe lună pentru administrarea contului persoanelor fizice. Pentru alte operaţiuni mai noi, cum ar fi transmiterea de extrase de cont prin mesaje swift pentru clienţi, BCR percepe 150 de lei pentru primul cont şi 30 de lei pe lună pentru cel de-al doilea.

Comisioane şi pentru banii care intră în cont

Chiar dacă o firmă îţi virează bani în cont, banca percepe comisioane de la ambele firme (şi de la cea care plăteşte, şi de la cea care încasează). Cu alte cuvinte, aceeaşi operaţiune bancară este taxată de două ori: prima dată de la firma care face transferul, iar a doua oară de la firma care încasează banii. Banca percepe bani chiar dacă transferurile între firme se fac în conturile aceleiaşi bănci. Dacă la unele instituţii de credit se percep 1-2 lei pe operaţiune, la încasarea ordinelor de plată, la altele s-a ajuns la sume record percepute companiei care primeşte banii în cont. De exemplu, BRD percepe 10 lei firmei căreia îi intră bani în cont de la o altă companie parteneră.

Mai ieftin prin internet banking

Cele mai scumpe comisioane sunt percepute pentru plăţile cu cash, efectuate de la ghişeul băncii. Iar în cadrul aceleiaşi bănci, comisioanele percepute firmei sunt mai mici decât la ghişeu doar dacă se fac plăţi prin internet banking. Dar şi cei care plătesc on-line au costuri fixe lunare, cum ar fi abonamentul de internet banking, la care se adaugă (la unele bănci) chiria pentru token, plus comisionul de administrare a contului. Până şi băncile de stat au „împrumutat“ din moda scumpirii comisioanelor, practicată cu succes de către băncile străine care şi-au deschis subsidiare în România. De exemplu, CEC Bank percepe un comision de 10 lei pentru sumele sub 50.000 de lei achitate la ghişeu, iar dacă plata aceleiaşi sume se face prin internet banking, comisionul este de 3,5 lei (pentru sume de până la 25.000 de lei) sau de 4,9 lei (pentru sume între 25.000 şi 50.000 de lei). Dacă transferul depăşeşte 50.000 de lei, banca a urcat comisionul la 10,5 lei, de la 10 lei în trecut. În plus, o firmă care preferă să efectueze plăţile de acasă, prin e-banking, fără să mai stea la cozi la ghişeele băncii, trebuie să scoată din cont 10 lei pe lună pentru abonamentul de internet banking, la care se adaugă comisionul lunar de administrare de 9 lei pe lună.
 
Cum se evită comisioanele bancare pentru anumite operaţiuni

Dacă aveţi o firmă şi lucraţi cu instituţii ale statului, singura modalitate de a evita parţial plata comisioanelor umflate ale băncilor ar fi deschiderea unui cont în Trezorerie. Contul se deschide gratis, iar administrarea lui nu generează costuri pentru companie. Singurul inconvenient este acela că nu se pot face prea multe plăţi dintr-un astfel de cont, dar cel puţin evitaţi câteva comisioane bancare care s-ar percepe firmei când îi intră bani în cont sau când achită impozitele, taxele şi contribuţiile. Firmele care decid să-şi deschidă cont în Trezorerie o fac pentru a putea primi bani de la instituţiile de stat cu care au contracte. „Dintr-un astfel de cont se pot plăti obligaţiile fiscale ale agentului economic, iar aceste operaţiuni sunt scutite de taxe şi de comisioanele care se percep în sistemul bancar, dar dacă firma respectivă vrea să îşi achite un furnizor, atunci din Trezorerie banii trebuie viraţi în contul său de la bancă şi de acolo face plăţile“, a spus, în urmă cu ceva vreme, directorul executiv al Direcţiei Generale Regionale a Finanţelor Publice (DGRFP) Craiova, Mihai Antonescu.
Reprezentanţii firmelor spun că nu au ce face din moment ce plăţile în numerar sunt limitate între firme prin diverse prevederi legale, singura modalitate de a achita facturile către firmele partenere este viramentul bancar. „Poţi să îţi alegi banca sau băncile cu care lucrezi, dar nu poţi să eviţi comisioanele bancare. Trezoreria este o alternativă pentru cei care lucrează mult cu statul, că evită anumite comisioane, dar marea majoritate a plăţilor se fac prin bănci, iar băncile cresc comisioanele şi de câteva ori pe an. Şi nu avem ce să le facem…“, a spus un antreprenor craiovean.
Nici un act normativ nu le poate interzice instituţiilor de credit să majoreze comisioanele pentru persoanele juridice, aşa că băncile le cresc după bunul plac, cunoscând faptul că firmele nu au încotro şi vor plăti. Unele firme îşi închid conturile la o bancă şi deschid la alta din cauza comisioanelor ridicate, dar de cele mai multe ori companiile preferă să îşi deschidă conturi la băncile la care au conturi şi partenerii lor de afaceri sau la băncile care le oferă pachete avantajoase combinate, de la liniile de credit, la facilităţi pentru carduri destinate angajaţilor, astfel încât să atragă agenţii economici să-şi ruleze fluxurile de capital prin conturile băncii respective.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS