6.2 C
Craiova
sâmbătă, 20 aprilie, 2024
Știri de ultima orăBani & AfaceriMAT Craiova învaţă tehnica supravieţuirii

MAT Craiova învaţă tehnica supravieţuirii

Singurul producător de tractoare din România se luptă cu concurenţa, cu birocraţia şi cu ignoranţa statului faţă de dificultăţile producătorilor autohtoni din sectoare-cheie ale economiei. Fabrica din Craiova intenţionează să exporte tractoare în Irak, Iran şi Africa. Tractoarele „made in Craiova“ sunt concepute cu AC în cabină.

Fondată în 1848, fabrica de Maşini Agricole şi Tractoare (MAT SA Craiova) a rămas de ceva vreme singurul producător de tractoare din România şi al doilea producător de utilaje agricole din ţară. MAT a fost privatizat în urmă cu câţiva ani, iar investitorul care s-a „înhămat“ la modernizarea fabricii şi la continuarea producţiei de tractoare şi maşini agricole a fost Autocora SRL din Alexandria, judeţul Teleorman. În prezent, MAT SA Craiova produce 50-70 de tractoare pe an şi lucrează cu 260 de angajaţi, care există atât în fabrica din Craiova, cât şi dispersaţi peste tot în ţară, pe unde există service-uri mobile şi depozite de piese de schimb.

Concurenţa, piaţa, preţurile

Deţinătorul companiei, Dănel Dinu, care este atât directorul general, cât şi preşedintele Consiliului de Administraţie, susţine că producătorii români din sectoarele-cheie ale României ar trebui să fie încurajaţi de stat: „Ca să menţii angajaţii, ca să produci plusvaloare, trebuie să existe facilităţi fiscale care să îl ajute pe cel care produce, aşa cum există în Occident, unde sunt încurajate produsele fabricate în ţările respective. Ar trebui să plătim contribuţii mai mici la stat, ca să supravieţuim“.
Concurenţa pe piaţa de profil este acerbă, mai ales că în ţară au intrat tot felul de tractoare chinezeşti, la preţuri derizorii. În plus, piaţa utilajelor agricole second-hand este agreată de micii fermieri, care îşi permit utilaje la mâna a doua pentru cele 50-100 de hectare pe care le lucrează.

Un tractor nou – o concepţie sprijinită de inginerii de la Braşov

După închiderea fabricii Tractorul Braşov, fabrica din Craiova a beneficiat de priceperea specialiştilor braşoveni. Împreună cu „o mână“ de ingineri braşoveni a fost dezvoltat un tractor de 80 de cai-putere, care se fabrică în prezent exclusiv la Craiova. Tractoarele au fost create ca urmare a necesităţilor venite de la fermieri care solicitau un utilaj de o asemenea putere. Cel fabricat în Craiova este dotat chiar şi cu aer condiţionat, „la cererea clienţilor noştri care doresc tot confortul“, spune Ovidiu Coman, directorul de vânzări al companiei, venit de la Alexandria. El a explicat că fermierii s-au modernizat şi doresc utilaje de calitate, foarte performante şi la preţuri bune.
Fabrica din Craiova intenţionează să exporte tractoare în Irak, Iran şi Africa, începând din acest an. Deocamdată, fabrica este în stadiu de discuţii cu potenţiali parteneri din ţările enumerate în care ar urma să exporte tractoarele româneşti. Singura piedică pe piaţa românească pentru tractoarele produse la Craiova este legată de preţul acestora, mult peste posibilităţile fermierilor din zonă: 140.000 de lei pentru un tractor, cu tot cu TVA, dar producătorul mizează pe faptul că oferă o gamă variată de utilaje şi piese de schimb. Piaţa de desfacere a MAT SA este preponderent în sudul României.
Nici programul „Rabla pentru tractoare“, care a funcţionat doar şase luni, nu a avut efectul scontat. Prima de casare de 17.000 de lei a fost mult prea mică pentru ca agricultorii români să îşi permită să cumpere tractoare. În plus, birocraţia a atins cote inimaginabile. „Am avut un client care mi-a spus că va cumpăra de la noi doar dacă ne ocupăm noi de întocmirea dosarului, pentru că el nu avea timpul necesar şi răbdarea de a se ocupa de atâtea documente“, a explicat Coman.

Cum a renunţat firma la un proiect de zece milioane de euro

Întreprinzătorul din Alexandria care a cumpărat MAT Craiova a dezvăluit cum a fost nevoit să renunţe la un proiect cu fonduri europene, în valoare de zece milioane de euro. Practic, compania a fost forţată de împrejurări să abandoneze atragerea fondurilor europene importante (deşi proiectul de zece milioane de euro fusese aprobat), după ce nici o bancă nu a oferit finanţare. „Statul ar trebui să intervină cu o garanţie guvernamentală pentru producătorii care accesează fonduri europene. Aceste garanţii trebuie să fie pentru 30-40 de producători din România, care produc în sectoare-cheie. Toată lumea zice să consumăm produse româneşti, să cumpărăm produse fabricate în România, dar nimeni nu se implică să sprijine producătorii români, care trec prin perioade dificile“, a declarat, pentru GdS, Dănel Dinu. Directorul de vânzări, Ovidiu Coman, a spus că, după ce compania a câştigat proiectul cu fonduri europene cu care ar fi fost retehnologizată fabrica, „nici o bancă nu ne-a acordat scrisoare de garanţie bancară, nici o bancă din România nu ne-a acordat un credit prin care să punem în aplicare acest proiect, pentru nici o bancă nu au contat activele noastre de natură imobiliară pe care le deţine compania. Nu am primit nici un sprijin, de nicăieri, pentru aplicarea acestui proiect, pentru atragerea fondurilor europene, aşa că am fost nevoiţi să renunţăm la el“. Investiţii în retehnologizare s-au făcut, dar din fondurile proprii ale societăţii, în sumă de cinci milioane de euro.
MAT SA este o companie membră a Camerei de Comerţ şi Industrie Dolj, instituţie cu care are o bună colaborare.

Cea mai mare problemă a MAT: lipsa de capital a fermierilor

Paradoxal, nu fiscalitatea excesivă din România este cea mai mare problemă cu care se confruntă producătorul de tractoare din România, ci faptul că fermierul român nu are banii necesari cu care să cumpere utilaje agricole noi şi nu are nici un sprijin de la stat pentru achiziţia de utilaje. „Fermierii nu dispun de bani, nu şi-au luat subvenţiile la timp şi nu au cu ce să plătească tractoarele. Statul nu a intervenit să sprijine producătorii de tractoare, dar măcar să sprijine fermierii, şi astfel, ne-ar sprijini şi pe noi, indirect. În perioada 2000 – 2002, au existat subvenţii de 50% din preţul utilajelor agricole şi oricine îşi permitea să cumpere“, a spus directorul de vânzări al companiei.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS