21.7 C
Craiova
joi, 28 martie, 2024
Știri de ultima orăBani & AfaceriAutostrada Ford va costa 1,1 miliarde de euro

Autostrada Ford va costa 1,1 miliarde de euro

Proiectul drumului expres Craiova – Piteşti, care ar urma să lege Bănia de autostrada Bucureşti – Piteşti, estimează investiţia la 1,1 miliarde de euro, fără TVA. În calcul nu au fost luate, deocamdată, fondurile pentru exproprieri.

 

Drumul expres Craiova – Piteşti va costa 1,1 miliarde de euro fără TVA, iar cei 121,85 kilometri de traseu sunt programaţi să fie construiţi într-un singur an, în perioada 2009-2010, a informat ieri Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România (CNADNR). Potrivit acesteia, traseul va include 75 de poduri, podeţe şi drumuri rutiere şi, conform proiectului, are următoarea rută: se desprinde din centura de nord a Craiovei, la intersecţia cu DC 4, trece pe la est de Balş, traversează râul Olteţ, trece pe la nord de Găneasa şi Slătioara, urmează ocolirea pe la nord a localităţilor Slatina, Mogoşeşti, Negreni, Coloneşti, Lunca Corbului şi Albota, ocoleşte pe la sud localitatea Bradu şi se termină printr-un nod rutier la intersecţia cu autostrada A1 Bucureşti – Piteşti. Până în prezent însă, autorităţile au efectuat doar studiul de fezabilitate al lucrării şi au alocat fonduri pentru organizarea licitaţiei de atribuire.

Conform unor surse din CNADNR, suma prinsă în buget pentru acest an este de cinci milioane de lei (1,32 milioane de euro), banii fiind necesari pentru „demararea licitaţiei de execuţie“. Septimiu Buzaşu, secretar de stat în Ministerul Transporturilor, susţine că drumul expres se află printre priorităţile guvernului. „Craiova – Piteşti este unul dintre cele şapte drumuri expres prioritare pentru noi. Trei dintre acestea sunt bugetate pentru 2008 în ceea ce priveşte fondurile pentru exproprieri şi organizarea licitaţiei de execuţie. În 2009, urmează să fie alocate resurse financiare pentru execuţia propriu-zisă“, a spus acesta.

 

Autorităţile craiovene sunt îngrijorate

 

Cu toate că planul de construire a drumului este ambiţios, autorităţile craiovene sunt îngrijorate. Investiţia este neapărat necesară, în condiţiile venirii Ford la Craiova. Gigantul american va produce din 2012 la fosta fabrică Daewoo 300.000 de automobile pe an, cu o medie de 1.000 de maşini pe zi. Traficul greu va da peste cap circulaţia, şi aşa mult îngreunată, dintre Craiova şi Piteşti. De altfel, şi reprezentanţii Ford au dat impresia că sunt îngrijoraţi cu privire la capacitatea administraţiei române de a dezvolta infrastructura în ritmul în care americanii vor investi în fabrica de la Craiova.

Trebuie spus că realizarea drumului expres include exproprieri de terenuri, pentru care nu se ştie să se fi alocat fonduri. Apoi, se ştie cât de anevoios este procesul exproprierilor – în unele cazuri, disputele cu proprietarii pot dura ani buni. Rămâne de văzut din ce sursă vor proveni banii pentru finanţarea lucrării. Din câte se pare, autorităţile nu pot apela în acest sens la fondurile structurale UE. „Cel mai probabil vor fi fonduri guvernamentale. Aceasta, deoarece construirea drumului expres nu este o investiţie eligibilă în cadrul programului operaţional sectorial destinat infrastructurii de transport, finanţat din fonduri UE“, a precizat Marilena Bogheanu, directoarea Agenţiei de Dezvoltare Regională Sud-Vest Oltenia.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS

31 COMENTARII