5.3 C
Craiova
vineri, 19 aprilie, 2024
Știri de ultima orăBani & AfaceriConsumatorul scapă de hăituire

Consumatorul scapă de hăituire

Două acte normative pentru protecţia consumatorilor ar putea apărea în septembrie, unul în domeniul financiar-bancar, iar altul pentru reglementarea activităţii agenţiilor imobiliare.

 

Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorului (ANPC) anunţă că pregăteşte două proiecte de lege care să protejeze consumatorul faţă de prestatorii de servicii. „În ultima perioadă, majoritatea reclamaţiilor pe care consumatorii le transmit ANPC provin din sfera serviciilor – 60% din totalul reclamaţiilor -, fie că este vorba de bănci, de furnizorii de energie electrică, de televiziune prin cablu“, a spus preşedintele ANPC, Dan Vlaicu, într-o conferinţă de presă organizată ieri la Craiova. Autoritatea pregăteşte două acte normative care ar trebui să reglementeze clar relaţia consumatorului cu prestatorii de servicii.

 

Protecţie financiar-bancară

 

Una dintre legi, estimată că va apărea în luna septembrie a acestui an, va fi în domeniul financiar-bancar şi va stabili obligaţii clare pentru bănci şi instituţii financiare nebancare (IFN). Controalele ANPC la nivel naţional în domeniul bancar au scos la iveală practici incorecte, pe care unităţile bancare le impuneau clienţilor: comisioane ascunse, clauze abuzive, modificarea dobânzilor la credite la cheremul băncii. Un exemplu de clauză abuzivă a fost detaliat de preşedintele ANPC: mai multe bănci precizau la contractele de credit în lei că îşi rezervă dreptul să modifice dobânda în funcţie de evoluţia dobânzii pe piaţa europeană. Ori indicatorul EURIBOR (media dobânzilor interbancare europene) se ia în calcul numai la creditele în euro, nu şi la cele în lei. „Nu există reglementări clare în acest domeniu. Am convenit cu Asociaţia Română a Băncilor pentru un proiect de lege care să elimine aceste practici bancare şi din zona IFN-urilor“, a adăugat Vlaicu. Legea ar urma să cuprindă şi precizări legate de contractul de credit în sine şi va da posibilitatea consumatorului să studieze documentul înainte de a-l semna.

 

Protecţie în tranzacţiile imobiliare

 

Al doilea proiect de act normativ (ordonanţă de urgenţă) a fost lansat dezbaterii publice zilele trecute, din necesitatea protejării consumatorului faţă de domeniul tranzacţiilor imobiliare, unde nu există reglementări specifice. La ANPC au ajuns multe reclamaţii şi din sectorul imobiliar. Şi aici au fost sesizate practici abuzive, a spus preşedintele Dan Vlaicu: „Precontractul care se încheie între agenţia imobiliară şi client şi în care spune că, dacă te retragi şi nu mai închei tranzacţia cu ei, plăteşti 2.000 de euro, reprezintă este o clauză abuzivă“.

Au existat reclamaţii în care clienţii s-au plâns că nu au avut informaţii de la agenţia imobiliară legate de regimul juridic al terenurilor sau că nu s-a cunoscut suprafaţa reală a imobilului. În viziunea şefilor ANPC, ordonanţa de urgenţă ar urma să reglementeze exact contractele între agenţiile imobiliare şi clienţi.

 

Propuneri aberante

 

Proiectul de act normativ lansat pe internet privind activităţile imobiliare şi protecţia consumatorului de servicii imobiliare propune ca agenţii imobiliari să aibă studii de specialitate pentru această meserie. Cursurile trebuie „realizate în instituţii de învăţământ acreditate de Ministerul Educaţiei şi Cercetării“. Mai mult, agenţii imobiliari care au studii superioare trebuie să facă şi studii postuniversitare pe domeniul despre care vorbim, în concepţia proiectului de lege. Agenţii va trebui să încheie poliţă de asigurare profesională.

Printr-un comunicat de presă transmis redacţiei, Asociaţia Română a Agenţiilor Imobiliare (ARAI) este de acord cu apariţia unui act normativ în domeniul imobiliar, dar critică proiectul de lege aşa cum a fost el întocmit. ARAI susţine că se dă termen agenţiilor imobiliare să se conformeze (un an), dar nu spune cum se vor realiza cursurile pentru personal, „ceea ce ar bloca activitatea agenţiilor imobiliare“. De asemenea, se impun asigurări profesionale pentru agenţii imobiliari, dar „acest produs nu există pe piaţa asigurărilor din România“, mai precizează ARAI.

Principalele prevederi:

– comisioanele băncilor să fie fixe şi să nu se mai modifice pe parcursul derulării contractului;

– dobânda variabilă la creditele în lei să se modifice doar în marja dobânzii la vedere a băncii, fără să se ţină cont de dobânda interbancară europeană;

– să nu mai existe comisioane ascunse, necunoscute clientului de produse bancare.

Cele mai importante propuneri:

– nu pot fi agenţi imobiliari (şi nici administratori sau acţionari la agenţii imobiliare) persoanele cu condamnări definitive în ultimii zece ani pentru diverse fapte (omor, delapidare, spălare de bani, deturnare de fonduri, fals şi uz de fals etc.);

– informaţii obligatorii care trebuie transmise clientului: preţul pieţei în zonă, toate detaliile proprietăţii, reglementări locale aplicabile, procedura agenţiei pentru soluţionarea reclamaţiilor;

– agenţia imobiliară trebuie să justifice în orice moment (şi distinct în contabilitate) banii pe care îi deţine în numele unui client;

– să afişeze atestatele profesionale şi asigurarea profesională;

– sancţiunile prevăzute pentru neîndeplinirea obligaţiilor legii: amenda între 3.000 şi 100.000 de lei.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS

3 COMENTARII