11.4 C
Craiova
vineri, 29 martie, 2024
Știri de ultima orăBani & AfaceriManagement slab la Electro şi Avioane

Management slab la Electro şi Avioane

În timp ce Electroputere a devenit eficientă în mod miraculos, la Avioane Craiova, pierderile au crescut de şase ori. Aceasta din urmă este băgată „în groapă“ de majorări de întârziere la datoriile bugetare, de cursul valutar şi de lipsa de contracte.

 

 

 

Evoluţia economică a celor două mari fabrici din Bănie, Electroputere şi Avioane Craiova, are caracteristici spectaculoase postprivatizare, respectiv în plin proces de transfer de acţiuni, la ultima dintre ele. Dacă Electroputere şi-a diminuat drastic cheltuielile în primele trei luni ale anului, ajungând la pierderi de trei ori mai mici decât la finele lui 2007, la Avioane Craiova pierderile au crescut de aproape şase ori şi au ajuns la cifre colosale. Cele două companii au transmis recent rapoarte economice către Bursa de Valori Bucureşti (sunt tranzacţionate la categoria a II-a, respectiv pe piaţa secundară Rasdaq), care arată diferenţe ieşite din comun.

Explicaţia conducerii Electro, cusută cu aţă albă

 

La numai câteva luni după privatizare, Electroputere a arătat că poate fi şi eficientă. În numai trei luni, fabrica şi-a comasat activitatea şi a redus costurile în mod miraculos cu milioane de lei. Brusc, la început de an, pierderile uzinei au scăzut drastic. Datele furnizate de Electroputere către Bursă arată că, după primele trei luni ale lui 2008, fabrica are pierderi diminuate de trei ori faţă de cele înregistrate la sfârşitul lui 2007: la finalul lunii martie erau de 7,14 milioane de lei, iar la sfârşitul anului trecut, de 24,24 milioane de lei. Afacerile fabricii s-au comprimat pe primele trei luni la 28 de milioane de lei, cu 40% mai puţin decât în ultimele trei luni ale anului trecut. În acelaşi timp, cheltuielile trimestriale au scăzut cu 28%.

Întrebat cum a fost posibil să se reducă pierderi de milioane de lei într-un timp atât de scurt şi de ce s-a putut abia după privatizare, directorul economic al fabricii, Cornel Nica, a precizat: „Până acum nu ne permitea structura de producţie şi nu aveam cum să reducem cheltuielile“. Electroputere a fabricat aceleaşi produse, dar la costuri diferite. Şi nu s-a umblat la salarii, dar au scăzut afacerile (contractele, mai exact). „S-au restrâns nişte activităţi de producţie. Acum, în aceeaşi locaţie, nu se mai folosesc halele la aceeaşi capacitate, iar unele nu se mai folosesc deloc. De aici şi reduceri de cheltuieli cu utilităţile“, a adăugat Cornel Nica. Electroputere are datorii către bugetul de stat şi bugetele consolidate de aproximativ 44 de milioane de euro.

 

La Avioane, pierderi uriaşe

 

În plin proces de privatizare, Avioane Craiova „excelează“ la capitolul pierderi. Raportul transmis către Bursa de Valori arată că, pe 2007, societatea a avut pierderi de şase ori mai mari decât în anul precedent. În cifră absolută, pierderile la finele lui 2007 au fost de 7,06 milioane de lei, pe când în 2006 au fost de 1,25 milioane de lei. Situaţia s-a agravat în primele trei luni ale acestui an, când pierderile înregistrate au fost semnificative şi s-au cifrat „la mai mult de jumătate din cele pe tot anul 2007“, a precizat directoarea economică a companiei, Iolanda Maria. „Au fost două-trei luni când fabrica nu a vândut mai nimic. Nu suntem Coca-Cola, să vindem în fiecare zi, ci avem o structură de producţie diferită“, s-a justificat şi managerul companiei, Anatolie Boldişor.

 

Datoriile şi riscul valutar – probleme majore

 

Directorul economic al fabricii a explicat faptul că în pierderile de milioane de lei atârnă greu majorările de întârziere calculate de fisc pentru neplata în termen a obligaţiilor bugetare. „Avem datorii totale de 23 de milioane de lei, din care peste 90% sunt de natură bugetară şi foarte puţine sunt comerciale. Majorările de întârziere au condus, în primul rând, la pierderi. În al doilea rând, e diferenţa de curs valutar. Exportăm bunuri şi servicii, cele mai multe calculate în dolari, iar diferenţa de curs valutar a fost în defavoarea noastră şi riscul valutar a fost mare. În al treilea rând, nu au fost contracte suficiente ale fabricii“, a spus Iolanda Maria. Societatea trebuia să livreze un avion în luna martie, dar, din cauza unor întârzieri, aparatul de zbor a fost predat în aprilie. Abia luna aceasta situaţia financiară a companiei s-a îmbunătăţit uşor. Deşi la comenzi compania era „pe roşu“, a trebuit să fie majorate salariile, conform contractului colectiv de muncă, iar cheltuielile au crescut şi din cauza specificului uzinei. Responsabilii din societate spun că, deşi există secţii de producţie care nu au avut de lucru, trebuie menţinute în funcţiune şi consumă multă energie.

 

"Până acum nu ne permitea structura de producţie şi nu aveam cum să reducem cheltuielile. (…) Acum nu se mai folosesc halele la capacitate maximă".

Cornel Nica, director economic la Electroputere

 

"Au fost două-trei luni când fabrica nu a vândut mai nimic. Nu suntem Coca-Cola, să vindem în fiecare zi, ci avem o structură de producţie diferită".

Anatolie Boldişor, directorul Avioane Craiova

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS

14 COMENTARII