10.3 C
Craiova
joi, 25 aprilie, 2024
Știri de ultima orăBani & AfaceriRomânii, cu ochii pe autoturismele străine

Românii, cu ochii pe autoturismele străine

Primele nouă luni ale anului în curs au fost mult mai profitabile din punctul de vedere al unităţilor vândute decât întregul an 2006, arată datele statistice întocmite de Asociaţia Producătorilor şi Importatorilor de Automobile. Uzinele Dacia deţin în continuare, aşa cum era de aşteptat, cel mai mare procentaj al cotei de piaţă – 30,3% (69.289 de unităţi vândute) – chiar dacă anul în curs a adus o scădere cu 7,2% faţă de anul trecut, românii preferând din ce în ce mai mult maşinile străine în locul celor autohtone. La celălalt pol se regăsesc maşinile producătorilor americani Ford şi Chevrolet, care au înregistrat creşteri de 1,2%, respectiv 1,4%. Şi maşinile germane sunt pe gustul românilor, Opel şi VW înregistrând un progres de 1,4%, respectiv 1,5%; Mercedes, BMW şi Seat au avut creşteri de 0,1%, în timp ce singura marcă de maşini cu „sânge“ nemţesc în scădere a fost Seat, cu 0,4% mai puţine vânzări decât anul trecut.

 

Citroen – cădere de 1.054 de unităţi

 

Francezii de la Renault şi Peugeot se pot lăuda şi ei cu sporiri ale numărului de vânzări cu 1,2%, respectiv 0,6%, Citroen fiind singura marcă franceză cu 1.054 mai puţine unităţi decât în 2006. Nici producătorii de pe continentul galben nu evită piaţa din România. Reprezentanţele japoneze Toyota s-au bucurat de procente cu 0,7% mai mari, în timp ce Nissan a resimţit o scădere de 0,2%. „Coreenele“ au avut rezultate total diferite: Daewoo a avut cu 3,2% mai puţine unităţi, Hyundai cu 0,9% mai multe, iar Kia a înregistrat acelaşi nivel al vânzărilor ca şi anul trecut.

Numai până în luna septembrie a acestui an, în România s-au vândut peste 228.000 de autoturisme, 25.000 de van-uri, 254.000 de vehicule uşoare şi peste 36.000 de vehicule comerciale.

 

UE propune o nouă normă de emisie de dioxid de carbon

 

Începând cu 1 ianuarie 2011, deputaţii europeni propun ca nivelul mediu de emisii de dioxid de carbon al autoturismelor comercializate în Uniunea Europeană să nu depăşească 125 g pe kilometru, se arată într-un raport adoptat miercurea trecută de Parlamentul European (PE). Circa 19% din emisiile de dioxid de carbon produse în Uniunea Europeană provin de la autoturisme şi vehicule uşoare. Obiectivul deputaţilor europeni pe termen scurt este îmbunătăţirea tehnică a vehiculelor, iar pe termen lung este reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră cu cel puţin 20% până în 2020.

Parlamentul European şi-a propus ca, la începutul anului 2020, nivelul mediu de emisii de dioxid de carbon să nu depăşească 95 g/km, iar în 2025 să ajungă la 70 g. Obiectivele pe termen lung ale Comisiei Europene trebuie confirmate sau revizuite cel mai târziu până în 2016. Deputaţii europeni recunosc dificultăţile pe care le pot avea unii producători în atingerea standardelor UE şi de aceea recomandă ca fiecare importator sau producător să aibă dreptul de a exclude anual 500 de vehicule din rândul celor deja utilizate.

Raportul Parlamentului European mai propune, de asemenea, ca începând cu 1 ianuarie 2011 să fie introdus un nou mecanism de piaţă închis. Acest mecanism, numit Sistemul de reducere a cotei admise de carbon (CARS), ar impune producătorilor şi importatorilor să plătească penalizări proporţionale cu fiecare depăşire a limitelor de emisii pe maşină vândută. Penalizările vor fi contrabalansate de credite rambursabile acordate autoturismelor nou-omologate ale aceluiaşi producător, cu emisii sub curba valorilor-limită. Din raport reiese că sancţiunile aplicate pentru depăşirea nivelului de g/km trebuie să fie mai mari decât recompensele acordate.

Marius COVACHE, Curierul Naţional

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS