6.2 C
Craiova
sâmbătă, 20 aprilie, 2024
Știri de ultima orăBani & AfaceriPrivatizarea DAEWOO, blocata de litigii

Privatizarea DAEWOO, blocata de litigii

Ministrul Radu Berceanu a caracterizat situatia de la DAEWOO drept „foarte incâlcita“, precizând ca societatea are importante litigii de natura comerciala. Cea mai importanta pare cea referitoare la posibilele datorii in valoare de 752 de milioane de euro pe care societatea le-ar avea la bugetul de stat.


Ministrul transporturilor, Radu Berceanu, unul dintre membrii comisiei interministeriale de privatizare a DAEWOO Craiova, a declarat sâmbata, in cadrul unei conferinte de presa, ca aducerea unui investitor privat la uzina s-a complicat din cauza problemelor de natura comerciala pe care le are societatea. Berceanu a caracterizat situatia existenta drept una „foarte incâlcita“.


„Situatia de la DAEWOO este foarte incâlcita, complicata. Exista interesul unor investitori foarte importanti pentru fabrica, dar sunt probleme in ce priveste felul in care sunt distribuite actiunile, ca si posibilele datorii ale societatii la bugetul de stat. Apoi, mai sunt si probleme cu pamânturile“, a spus ministrul, care a recunoscut ca nu poate da amanunte despre ceea ce se discuta in comisia de privatizare.


„Nimeni nu o sa dea un miliard de dolari pe fabrica“


Cea mai arzatoare problema este cea referitoare la posibilele datorii catre stat ale societatii craiovene. Potrivit unui proces-verbal de control al Directiei Regionale Vamale (DRV) Craiova, societatea ar datora bugetului de stat 752 de milioane de euro, ca taxe vamale la importurile de componente auto din perioada 1994-2001. DAEWOO Craiova a contestat datoriile pe cale administrativa, insa actiunea a fost respinsa recent de o comisie din cadrul Agentiei Nationale de Administrare Fiscala (ANAF). Problema datoriilor a ajuns in justitie, procesul fiind departe de a fi incheiat.


In ce priveste distributia actiunilor, DAEWOO AUTOMOBILE ROMÂNIA (DWAR) a rascumparat de la investitorii coreeni 51% din actiuni, insa ele sunt suspendate si nu pot conta in votul Adunarii Generale a Actionarilor (AGA). Restul de 49% este detinut de AUTOMOBILE CRAIOVA SA (ACSA), care este detinuta, in proportie de 72,4%, de catre stat.


Alt actionar semnificativ la ACSA este SIF Oltenia, care detine 22% din actiuni. Acum, statul nu stie pe care actiuni ar trebui sa le vânda. Pachetul majoritar de 72,4% de la ACSA sau cele 51% rascumparate de la coreeni, practic, cu banii tuturor actionarilor. In fine, potrivit liderului sindical Ovidiu Cioroianu, pamântul pe care se afla DAEWOO apartine ACSA Craiova, asa incât comisia va trebui sa rezolve si aceasta problema.


„Comisia a fost constituita ca sa grabeasca privatizarea, nu s-o intârzie. Nimeni nu o sa dea un miliard de dolari pe fabrica. Mai bine isi face alta“, a spus Ovidiu Cioroianu. Ministrul Radu Berceanu spune ca toate aceste probleme comerciale trebuie rezolvate inainte sa fie prezentata o oferta potentialilor investitori. „Trebuie sa gasim solutii. Nu putem sa asteptam sa vina niste investitori, noi sa le spunem ca le vindem fabrica, si când sa le vindem, le vindem incurcaturile. Trebuie lucrat intâi la rochia miresei, si apoi prezentata mireasa“, a concluzionat Berceanu.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS