12.6 C
Craiova
sâmbătă, 20 aprilie, 2024
Știri de ultima orăLocalStart la pasajul subteran

Start la pasajul subteran

În prima fază, vor fi demolate cele două case situate la intersecţia străzilor C.D. Fortunescu şi Arieş din Craiova, urmând ca strada Arieş să fie închisă treptat

Primăria Craiova a predat ieri amplasamentul constructorilor de la pasajul subteran, în vederea începerii lucrărilor. Reamintim că societatea craioveană MITLIV şi asociata sa, firma austriacă HABAU, au câştigat în asociere licitaţia organizată de municipalitate pentru pasajul subteran care va fi amenajat sub strada Arieş, de la intersecţia cu Calea Bucureşti şi până la cea cu Casa Studenţilor. Lucrarea va costa 35,6 milioane de lei (8,2 milioane de euro), fără TVA, mult sub cele 66 de milioane de lei (16 milioane de euro), cât estimase Primăria Craiova costurile totale ale acestui obiectiv. Finanţarea este asigurată în proporţie de 98% din fonduri europene, doar 2% din cheltuielile eligibile urmând să fie asigurate de la bugetul local.

O problemă de… durată

Termenul de execuţie prevăzut în contract pentru această lucrare este de 18 luni, însă primarului Craiovei i se pare exagerat de mare. Edilul ar vrea pasajul gata până la venirea iernii, de fapt până la alegerile generale din toamnă.
„Este o lucrare importantă privind fluidizarea traficului rutier. Ne bucurăm că a câştigat licitaţia o firmă din Craiova – MITLIV – care va avea ca asociat o firmă specializată din Austria – HABAU. Constructorul are obligaţia ca în 15 zile să se apuce de muncă. Sper ca acest pasaj să fie finalizat într-un timp cât mai scurt, şi mă gândesc la cel mult câteva luni, bazându-mă pe rigoarea austriacă şi pe elanul de muncă al românilor“, a declarat ieri, în momentul predării amplasamentului către constructori, primarul Antonie Solomon.
„În momentul de faţă se preia amplasamentul, lucrările urmând să înceapă în aproximativ 15 zile. Va fi o lucrare emblematică nu doar pentru noi, ci şi pentru Craiova. Vom lucra împreună cu o firmă din Austria, care are tradiţie în lucrări de acest gen, şi sperăm să ne încadrăm în termenul pe care ni-l va cere Primăria Craiova“, a explicat Marian Turluc, director de producţie în cadrul MITLIV.

Subsolul cu surprize

Pentru început, constructorii se vor ocupa de demolarea celor două imobile care stau în calea pasajului. Este vorba de cele două case din vecinătatea Agenţiei Judeţene de Ocupare a Forţei de Muncă Dolj – una pe strada Eugeniu Carada, la nr. 15, şi alta pe strada Arieş, nr. 8.
„Vom începe cu demolarea celor două clădiri, care se află la intersecţia străzilor Eugeniu Carada şi C.D. Fortunescu. Estimăm că demolarea se va încheia într-o săptămână. Încercăm să nu paralizăm circulaţia în această zonă, aşa că am convenit cu primăria să oprim circulaţia, cu ajutorul celor de la Poliţia Locală, doar în cursul zilelor de sâmbătă şi duminică, pentru a putea demola cele două case. Nu va fi vorba de implozie, ci de o demolare cu excavatorul şi buldozerul. Apoi se va închide circulaţia pe un sens, pe strada Arieş, în porţiunea dintre străzile Împăratul Traian şi C.D. Fortunescu, iar lucrările vor merge în continuare către strada A.I. Cuza“, a precizat reprezentantul MITLIV.
Cea mai mare problemă nu va fi însă demolarea, şi nici tunelul propriu-zis, ci o alta, aceeaşi ca şi la pasajul suprateran din Valea Vlăicii.
„Problema cea mai mare va fi a devierii utilităţilor din subsolul acestei zone“, consideră Eugen Georgescu, directorul Zonei Metropolitane Craiova.
„Devierea utilităţilor reprezintă o lucrare importantă şi destul de greoaie, pentru că în zona respectivă avem toate utilităţile oraşului – reţele de apă, canalizare, telefonie, electricitate, gaze. Furnizorii de utilităţi vor avea multă treabă cu aceste devieri, iar lucrările noastre depind de ei“, recunoaşte, la rândul său, directorul Marian Turluc.
Şi mai există o problemă, care ar putea da bătăi de cap constructorilor: în zona unde se va construi pasajul subteran au fost cândva un cimitir şi alte câteva construcţii a căror scoatere la iveală îi va atrage pe arheologi. Investigaţiile arheologice sunt lente şi i-ar putea sili pe constructori să-şi oprească lucrările când le e lumea mai dragă.

Haos în trafic

O altă mare bătaie de cap – de această dată nu pentru constructori, ci pentru autorităţile locale şi poliţie – o reprezintă devierea traficului pe perioada lucrărilor, inclusiv a transportului în comun.
„Deranj mare va fi pentru că încă n-am dat drumul la pasajul suprateran şi trebuie să ne gândim atent cum vom fluidiza circulaţia în centrul Craiovei, pentru că nu trebuie să fie bulibăşeală, iar gradul de motorizare a crescut în Craiova – sunt peste 110.000 de vehicule în oraş, la care se adaugă cele care sunt în tranzit“, a menţionat primarul Antonie Solomon.
Dacă la început va fi restricţionată circulaţia pe cel mult o bandă de mers, pe lângă casele ce vor fi demolate, în cel mult o lună va trebui închisă o porţiune destul de mare din strada Arieş, iar constructorii pasajului subteran estimează că în două-trei luni ar putea avea nevoie să se închidă total strada Arieş, de la Calea Bucureşti şi până la Casa Studenţilor. Practic, tot traficul de pe axa nord-sud a Craiovei va fi bulversat, fiind nevoie de devierea circulaţiei pe străzile adiacente. Mai mult decât atât, se va închide şi strada A.I. Cuza, iar asta poate chiar înainte de a fi gata pasajul suprateran de pe Calea Bucureşti, care să preia traficul.

Două giratorii

Construcţia propriu-zisă se va desfăşura în felul următor: se va fora cu ajutorul unor instalaţii speciale, se va introduce armătura şi apoi se vor turna pereţii laterali ai pasajului subteran, se va decoperta între ei şi se vor monta grinzile ce vor constitui tavanul tunelului. Abia apoi se va săpa sub aceste grinzi pentru a se crea tunelul propriu-zis.
Pasajul va avea o lungime totală de 405 m, adică de la Calea Bucureşti şi până la intersecţia cu străzile Eugeniu Carada şi C.D. Fortunescu. Partea acoperită a pasajului are 185 m, iar restul vor fi rampele celor două capete. Lăţimea pasajului a fost dimensionată astfel încât să asigure două benzi de circulaţie (câte una pentru fiecare sens), precum şi câte un trotuar tehnologic de o parte şi de alta a căii. Tunelul propriu-zis va avea o înălţime de circa 4 m, dar săpăturile vor merge până la o adâncime de 12 m.
Carosabilul de deasupra pasajului va fi reamenajat, urmând ca în cele două intersecţii pe care le va subtraversa – e vorba despre intersecţiile străzil or Arieş cu A.I. Cuza şi Împăratul Traian – să fie amenajate sensuri giratorii de proporţii.
În pasajul subteran se va intra pe o singură bandă, dar la ieşire vor fi amenajate câte două benzi, pentru a spori fluenţa traficului şi a nu-i sili pe şoferi să aştepte prea mult în tunel. Pasajul subteran va avea şi bretele laterale de ocolire pe exterior.
Aşadar, craiovenii vor fi nevoiți să mai sufere până când vor fi gata pasajele din centrul oraşului. Iar după ce acestea vor fi inaugurate, o altă lucrare de proporţii va afecta zona: reabilitarea bulevardelor Nicolae Titulescu şi Calea Bucureşti. Nu e vorba doar de carosabil şi linia de tramvai, ci şi de trotuare, care se vor îngusta pentru amenajarea unor piste de biciclete.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS