Gazul petrolier lichefiat – un combustibil alternativ care oferă siguranţă

Autori


„Credem într-o energie curată şi sigură”

Ce este GPL?

GPL-ul este derivat în principal în timpul extracţiei gazului natural şi a petrolului şi este, de asemenea, produs în rafinării. Este o sursă de energie extrem de versatilă, cu sute de aplicaţii în casă, industrie, agricultură şi, desigur, carburant pentru motoarele cu ardere internă.
GPL-ul auto este cel mai cunoscut combustibil alternativ din întreaga lume, fiind utilizat de mai multe decenii. Acesta este compus din propan şi butan. Beneficiile sale sunt  exploatare în condiţii de siguranţă mai ridicate decât la maşinile pe benzină sau motorină, costul redus de achiziţie, precum şi cantitatea redusă de emisii, GPL-ul auto fiind un carburant ecologic. Datorită răspândirii sale şi popularităţii din ultimii ani, GPL-ul auto, numit şi LPG sau autogaz, a devenit un produs indispensabil. În România există ,deja, peste 800 de staţii de GPL auto, numite şi instalaţii de tip skid. Multe dintre companiile de transport public sau companiile de taxi şi-au echipat flotele auto cu instalaţii pe GPL, acestea fiind o alternativă mai ieftină, sigură şi ecologică faţă de carburanţii clasici, benzina şi motorina. Pentru a alimenta un automobil cu GPL este nevoie, în primul rând, de o instalaţie de alimentare cu Gaz Petrolier Lichefiat.

Ce înseamnă o instalaţie GPL?

O instalaţie GPL reprezintă un ansamblu de echipamente care ajută la depozitarea şi alimentarea cu GPL eficient şi în siguranţă. Elementul comun al tuturor instalaţiilor este rezervorul. Acesta poate să fie cilindric (se montează în portbagaj) sau toroidal (se montează în locul roţii de rezervă). Rezervoarele sunt extrem de rezistente – neexistând până în prezent un accident în urma căruia să fi explodat o asemenea instalaţie. Practic, ai mai multe şanse ca rezervorul de benzină să ia foc înainte ca rezervorul GPL să prezinte urme de avarie.

Mentalităţi şi prejudecăţi în decizia de a monta GPL. De ce există îngrijorări faţă de acest sistem?

Cea mai mare parte a îngrijorărilor asupra siguranţei este percepţia şi lipsa de familiarizare cu acest sistem. Pe această piaţă auto există încă prejudecăţi care reprezintă cea mai gravă problemă atunci când vorbim de echiparea unei maşini cu o instalaţie GPL. Conotaţiile negative faţă de GPL apar din mai multe motive. În primul rând, un rezervor cilindric, plasat în portbagaj, sare în ochii orcărei persoane care este de faţă când deschizi portbagajul. Dacă rezervorul de benzină ar fi fost plasat acolo, este cel mai posibil ca efectul să fi fost acelaşi.
În al doilea rând, rezervorul de GPL este adesea confundat sau mai bine zis asociat cu buteliile de aragaz pe care încă multă lume le are acasă. În al treilea rând, mass-media, ocazional, ne dă informaţii despre consecinţele tragice ale accidentelor, care implică maşini ce au un sistem GPL montat, spunând că rezervorul GPL a cedat, deşi, atenţie: nimeni nu poate să ne dea un link exact sau să ne arate un articol exact în care se spune că maşina a explodat din cauza GPL-ului. Aceste mituri reprezintă cea mai mare problemă a celor care vor să facă o economie de combustibil în România. Ei bine, noi venim să spunem că aceste prejudecăţi creează o falsă impresie de know-how auto, însă care la sfârşitul zilei anulează şansa multor şoferi să meargă cu maşina în siguranţă şi cu o reducere a costurilor pentru combustibil cu până la 45% faţă de cele ale unei maşini pe benzină.

Situaţia reală

Pentru a înţelege de ce mersul pe GPL este mult mai sigur comparativ cu mersul pe benzină sau motorină, trebuie să facem o comparaţie. Un rezervor GPL este prin natura sa diferit faţă de rezervorul pe benzină sau motorină deoarece acesta este realizat dintr-un material mai gros şi mult mai rezistent decât rezervoarele tradiţionale, în speţă din tablă sudată din oţel. Este mult mai uşor să deformezi, să spargi, să desigilezi un rezervor de benzină decât unul de GPL, pentru că de obicei rezervoarele de benzină sunt făcute din plastic şi nu sunt echipate cu vreun dispozitiv de siguranţă. În caz de accident, un rezervor GPL plin nu îşi va schimba structura, nu va exploda şi nici nu va vărsa conţinutul. În sistemele pe benzină sau Diesel, alimentarea cu GPL este întreruptă în momentul impactului. Rezervorul se deformează, nu se sparge, scăpările de gaz nefiind posibile. Temperatura de aprindere a rezervorului GPL este mai mare faţă de benzină. Toate rezervoarele GPL sunt testate riguros, în conformitate cu normele europene, pe când rezervoarele de benzină sunt testate mai superficial.
Reglementările includ, de asemenea, şi alte condiţii care trebuie îndeplinite pentru ca rezervorul de GPL să poată fi utilizat. Aceste reglementări includ teste care trebuie efectuate pe rezervoare selectate aleatoriu din fiecare lot: teste pe materiale şi pe sudură, teste de spargere şi testul de foc. Producătorii rezervoarelor de GPL efectuează de asemenea teste suplimentare pentru a spori marja de siguranţă chiar mai mult.

De ce eşti în siguranţă cu GPL?

• GPL are cea mai mică rază de inflamabilitate dintre toate alternativele de carburanţi !
• GPL este mult mai sigur decât benzina!
• Componentele instalaţiei GPL auto sunt supuse unor severe verificări, fiind omologate internaţional!
• Testele au demonstrat că un autovehicul având instalaţie GPL auto nu explodează , deci e mai sigur decât cel pe benzină!

Există dezavantaje în folosirea GPL-ului auto?

Transformarea unui autovehicul pentru a putea funcţiona pe gaz implică un singur inconvenient şi anume reducerea spaţiului din portbagaj. Pentru rezolvarea acestei probleme au fost introduse rezervoarele toroidale care se montează în locul roţii de rezervă.

Concluzii

Luând în considerare toţi factorii de mai sus, o instalaţie GPL este mult mai sigură decât un sistem pe benzină sau motorină. Componentele instalaţiei GPL sunt certificate la nivel european şi omologate RAR. Instalaţiile GPL au sisteme speciale pentru a asigura siguranţa în exploatare dar şi în cazul producerii unui accident rutier. În concluzie, nu ai de ce să îţi fie teamă de GPL ci ar trebui să iţi pui întrebarea: Cât de sigur este să circuli pe benzină sau motorină? Aceste zvonuri despre rezervoarele GPL vin de multe ori din lipsa de cunoştinţe suficiente. Dar uite că dacă am săpat un pic mai adânc în această discuţie am văzut că siguranţa este pusă pe primul loc.

ADE Gas lansează o serie de articole dedicate domeniului auto GPL, cu scopul de a educa şi informa populaţia cu privire la beneficiile ecologice şi economice dar şi tehnologice ale folosirii combustibililor alternativi precum GPL (Gazul Petrolier Lichefiat).
România deţine aproximativ 3.000.000 de autovehicule care au ca sursă de alimentare benzina; dintre acestea doar 10% au montate instalaţii de GPL, comparativ cu Italia, Turcia, Bulgaria, Grecia, Serbia, Spania unde aproximativ 40-50% din autoturisme sunt echipate cu GPL. “Ne dorim ca aceste articole să ajute la creşterea consumului şi realizarea targetului impus de Uniunea Europeană, care spune că până în 2020, consumul de combustibili alternativi ecologici, trebuie să reprezinte 30% din consumul total de combustibil”, a declarat Cosmin Creţan, unul dintre acţionarii grupului ADE Gas.


Comenteaza acum

Alte stiri

12 ianuarie 2018

Mehedinţi: Recomandări pentru circulaţie rutieră în siguranţă

Având în vedere vremea nefavorabila de la sfârșitul acestei săptămâni, Inspectoratul de Poliție Județean Mehedinți recomandă tuturor conducătorilor auto să circule cu viteză adaptată permanent condiţiilor de trafic. În condiţiile producerii unor ...
9 ianuarie 2018

Recomandări pentru circulaţia autovehiculelor în siguranţă

Poliţia recomandă tuturor participanţilor la trafic să ţină cont de condiţiile meteorologice atunci când pornesc la drum și să circule cu viteză adaptată permanent condiţiilor de trafic. În condiţiile producerii unor fenomene meteo ce pot afecta ...

Sumarul ediției de vineri, 23 februarie 2018

Publireportaj

» Încheiere proiect „Dezvoltarea durabilă a firmei STYH A & A SRL”

Local

» Un tir a intrat într-o stâncă la Topleţi
» A furat o maşină de 20.000 de euro şi a fost prins
» Corul Filarmonicii din Vâlcea, desființat din lipsa banilor
» Cereau sute de euro pentru permise auto
» Poliţistul împuşcat de iubită, tot în stare gravă
» Localnicii din Brezniţa Ocol duc lipsă de locuri de muncă
» Primăria Municipiului Craiova – Consultare publică

Dolj

» Primăria Craiova preia hipodromul din Parcul „Romanescu“
» ITM-ul trece, medici îşi iau liber la mica înţelegere
» Străzi din Craiova, în beznă în mod repetat
» Condamnat la 18 ani de închisoare după ce a lăsat trei copii fără tată
» BMW oprit cu focuri de armă pe străzile din Bănie
» Întreruperi energie electrică de luni
» Colegiul „Frații Buzești“ va găzdui competiția olimpicilor la informatică

Gorj

» Mai mulţi pensionari decât angajaţi
» Patru polițiști locali ameninţă cu greva foamei

Olt

» Comoara secției de Etnografie a Muzeului Județean Olt: piese rare de port popular expuse până după Paște

Sport

» SCM și-a consolidat locul doi
» Dan Pascu: Avem nevoie de un lider pe finalurile de set
» Noutăţi la baschet: a revenit Hadar, a semnat Sebi Ionescu
» Alb-albaștrii pun „tunurile“ pe Timișoara
» Gardoș și Santos, buni de luptă

Sanatate

» Cum ajunge să moară de gripă un om sănătos
» Sedentarismul, generator de boli

Magazin

» Horoscopul de weekend
» Bancul zilei
» Reţeta de weekend – Brioșe cu ciocolată și iaurt grecesc

Top