10.3 C
Craiova
joi, 25 aprilie, 2024
Știri de ultima orăActualitateVânzarea de case de marcat, blocată din cauza ANAF și MFP

Vânzarea de case de marcat, blocată din cauza ANAF și MFP

Momentan, casele de marcat clasice cu jurnal pe rolă de hârtie nu mai pot fi comercializate (Foto: Arhiva GdS)

În acest moment, vânzarea oricăror case de marcat este blocată, cu „sprijinul“ statului. Vechile case de marcat cu jurnal pe rolă de hârtie nu mai pot fi comercializate, iar noile case de marcat cu jurnal electronic, obligatorii pentru unele firme de la 1 iunie, nu pot fi cumpărate de comercianți din cauză că la ANAF nu funcționează aplicația care trebuie să dea numerele de ordine pentru fiecare astfel de aparat electronic. Cei care vor să înceapă o afacere nouă sunt blocați de sistem.

De la 1 iunie, firmele mari și mijlocii (inclusiv supermarketurile) sunt obligate prin lege să dețină și să utilizeze doar case de marcat cu jurnal electronic, iar de la 1 august au această obligație și firmele mici. Deși procedura achiziționării noilor case de marcat cu jurnal electronic a fost întârziată luni bune, din cauză că nu exista avizarea tehnică, apoi avizarea de la Ministerul Finanțelor a venit cu întârziere, la ora actuală vânzarea/cumpărarea unor astfel de noi aparate electronice fiscale este blocată din cauza ANAF. Un distribuitor de case de marcat electronice ne-a sesizat la redacție că, după ce s-a obținut avizarea necesară, acum nu pot fi înregistrate noile case de marcat fiscale din cauză că „aplicația ANAF prin care se dau numerele de ordine pentru casele de marcat nu funcționează“. Care este procedura? Importatorii și distribuitorii autorizați după ce au obținut avizele tehnice pentru modelele noi de case de marcat se înregistrează la ANAF într-un registru unic. Apoi distribuitorii din teritoriu merg la organele ANAF de la nivelul județelor. După seria fizică – aceea care conține DJ, de exemplu, pentru casele de marcat comercializate în județul Dolj -, trebuie să se obțină de la Direcția Generală Regională a Finanțelor Publice (DGRFP) Craiova un număr de ordine din șase cifre. Fiscul ia acel număr de ordine tot din aplicația ANAF unică la nivel central, care, însă, nu funcționează. Fără numerele de ordine de la ANAF nu se pot vinde noile aparate electronice fiscale, care costă între 900 și 1.300 de lei.

Aplicația aparține MFP și ar fi în testare

Situația este unică în toată țara. Potrivit unor surse, aplicația ANAF este în testare, la nivel central, și va fi funcțională abia după 4-5 iunie.
GdS a adresat către DGRFP Craiova o serie de întrebări legate de aplicația ANAF care este nefuncțională la nivel central. „Vă comunicăm că aplicația informatică care va fi pusă la dispoziția organului fiscal în vederea eliberării «Certificatului de atribuire a numărului unic de identificare a aparatelor de marcat electronice fiscale» este dezvoltată de Ministerul Finanțelor Publice, căruia vă puteți adresa pentru informații suplimentare privind implementarea acesteia la nivelul structurilor teritoriale“, se arată în răspunsul Fiscului, transmis către GdS.

Firme cu activitatea blocată

Totodată, statul a sistat posibilitatea comercializării caselor de marcat cu memorie pe rolă de hârtie, astfel că la acest moment nu se opoate achiziționa niciun fel de casă de marcat de pe piață. Cei care doresc să își înceapă o afacere care presupune încasarea de numerar sau cei care vor să își mai deschidă un punct de lucru nu au cum să demareze acel business, din cauză că firma respectivă nu se poate dota cu niciun fel de casă de marcat.
„Aștept de două săptămâni să îmi deschid o afacere. Am înființat firma, dar nu pot să dau drumul la activitate din cauză că nu pot achiziționa o casă de marcat. Este absurd cum statul descurajează mediul antreprenorial în România“, a spus un tânăr din Craiova care dorește să își deschidă o afacere ce presupune încasarea de numerar.

Se propune amânarea aplicării amenzilor

Ministerul Finanțelor Publice a propus un proiect de ordonanță de urgență care să modifice prevederile OUG 28/1999 și se solicită amânarea termenelor de la care se aplică sancțiunile către comercianți, însă nu se cere și amânarea termenelor legate de obligativitatea dotării firmelor cu case de marcat cu jurnal electronic. „În cazul contribuabililor mari sau mijlocii, sancțiunea se aplică începând cu 1 septembrie 2018 în loc de 1 iunie 2018, iar în ceea ce privește contribuabilii mici, aceasta se aplică de la 1 noiembrie 2018 în loc de 1 august 2018“, se arată într-un comunicat de presă al MFP. Prin același proiect de OUG se propune menținerea autorizațiilor de comercializare a vechilor case de marcat cu jurnal de hârtie până înspre toamnă, pentru ca acele firme care au neapărată nevoie de case de marcat să poată să cumpere din cele vechi, cu rolă de hârtie, până când statul reușește să reglementeze vânzarea noilor case de marcat cu jurnal electronic.
Potrivit OG nr. 20/2017, neîndeplinirea obligaţiei operatorilor economici de a se dota cu aparate de marcat electronice fiscale va fi considerată contravenție și va putea fi sancționată cu amenzi cuprinse între 10.000 și 20.000 de lei. În ceea ce privește amenda prevăzută pentru firmele care nu vor respecta noul termen de la care este obligatorie utilizarea caselor de marcat cu jurnal electronic, aceasta va fi cuprinsă între 8.000 și 10.000 de lei.
Rămâne de văzut dacă în ședința de guvern de astăzi se amână doar sancțiunile, sau se amână și termenele care impun utilizarea noilor modele de case de marcat cu jurnal electronic.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS