10.1 C
Craiova
miercuri, 24 aprilie, 2024
Știri de ultima orăActualitateConsiliul Concurenţei investighează de ce preţul carburanţilor din România depăşeşte media UE

Consiliul Concurenţei investighează de ce preţul carburanţilor din România depăşeşte media UE

Consiliul Concurenţei (CC) a demarat, la începutul lunii, o investigaţie sectorială pe piaţa carburanţilor, urmând să verifice de ce preţul carburanţilor din România a crescut în ultima perioadă peste media UE. Bogdan Chiriţoiu, preşedintele CC, spune că evoluţia preţului a fost surprinzătoare și că în acest an Autoritatea de Concurenţă va „insista“ pentru crearea platformei digitale destinate comparării preţurilor la combustibil, asemănătoare Monitorului Preţurilor, dar că nu poate preciza când va fi finalizată. „Anul acesta vrem să insistăm cu platforma pentru compararea preţurilor la combustibil. Vă mulţumim pentru ofertă. Am avut succes cu Monitorul Preţurilor la bunurile alimentare“, a declarat, ieri, Bogdan Chiriţoiu, preşedintele Consiliului Concurenţei, la conferinţa „ZF Power Summit `17 – Fuel of the Future“. Acesta a răspuns astfel la invitaţia de colaborare lansată de Răzvan Nicolescu, fost ministru al energiei, în prezent consultant în cadrul Deloitte, care a spus că „este importantă crearea platformei digitale care să cuprindă toate preţurile la carburanţi din România. Deloitte este dispusă să colaboreze gratis pentru acest proiect“. Chiriţoiu a spus că nu poate avansa un termen până la care va fi finalizată platforma pentru compararea preţului carburanţilor. Anterior, într-un in­terviu acordat Mediafax, pre­şedintele Consiliului Concurenţei a precizat că: „Legea spune că statul trebuie să asigure un comparator de preţuri pentru serviciile bancare. Cei de la Protecţia Consumatorului sunt interesaţi de proiectul acesta şi vom colabora cu ei, aşa cum am colaborat şi pentru Monitorul Preţurilor. De asemenea, am dori să existe un produs similar pentru preţurile la benzină şi motorină. Aici însă, sunt nişte initiative private şi nu vreau să le subminăm. Jobul statului nu este să facă ceea ce deja fac privaţii. Doar dacă vedem că ceea ce fac aceştia nu merge destul de bine, îi putem sprijini. Cred că iniţiativele actuale nu merg destul de bine, dar vrem să le ajutăm să crească, nu să le luăm noi, statul, locul“. „Este semiadevărat că în România preţul carburanţilor este mai mare decât în Austria. Întrebarea este de ce de un an este mai mare decât media UE. Căutăm răspunsul. Vorbim de preţul fără taxe. Pentru noi este o evoluţie surprinzătoare. Ne uităm la schimbări de legislaţie. Vârful a fost în primul trimestru al lui 2016“, a declarat, ieri, Bogdan Chiriţoiu, preşedintele Consiliului Concurenţei, la conferinţa „ZF Power Summit `17 – Fuel of the Future“. Iar Claudiu Conţanu, Chief Trading&Supply Chain Officer KMG International, arată care sunt costurile ce sunt incluse în preţul combustibilului: „Noi cumpărăm ţiţeiul la preţul pieţei în portul din Rusia, apoi avem costul transportului, al terminalului, pierderile de rigoare, schimbul valutar, stocurile de siguranţă (costuri operaţionale). Un alt motiv sunt biocomponenţii. Procentul de biodisel a crescut cu 30% în ultimii ani. Ca să nu mai vorbesc de scandalul cu RCA, care influenţează costul cu logistica. Un alt element foarte important sunt investiţiile pe care le-am făcut şi care trebuiesc recuperate în timp“. În opinia lui Hamza Karimov, CEO Socar România, „există problema legată de stocul strategic şi de importul motorinei. România nu este o ţară care să-şi acopere consumul din producţia internă şi depinde de preţul internaţional al petrolului. Acum trei ani a fost un impozit care a mutat stocurile în Ungaria“.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS