21.7 C
Craiova
vineri, 29 martie, 2024
Știri de ultima orăActualitateImporturile de ouă taie „aripile“ producătorilor români

Importurile de ouă taie „aripile“ producătorilor români

 

Importurile de ouă din Polonia falimentează afacerile producătorilor autohtoni. Asta susţine Uniunea Crescătorilor de Păsări din România (UCPR), care trage un semnal de alarmă legat de importurile masive de ouă, ce se vând la preţuri foarte mici. Există îndoieli şi în ceea ce priveşte prospeţimea acestora, faţă de cele din România.

Importurile de ouă au generat deja efecte negative în producţia autohtonă. Unii dintre micii producători au intrat în faliment, dar şi cei mari spun că au probleme. Uniunea Crescătorilor de Păsări din România susţine că în special importurile din Polonia, care vin la preţ mic, au sufocat pieţele din ţara noastră. „Preţul mediu de import ouă din Polonia, în perioada ianuarie-iunie 2016, a fost de 0,28 lei/ou. Ofertele de ouă din Polonia din perioada primăvară – vară au ajuns chiar la 0,15 lei/ou. Facem menţiunea că preţul la poarta fermei nu include costurile cu sortarea, ambalarea şi transportul. Deşi preţul la poarta fermei în România este printre cele mai mici din UE, mult sub media acesteia, iar preţul mediu la poarta fermei în Polonia este cel mai mare din UE, mult peste media ei, totuşi preţul mediu al ouălor care se comercializează din Polonia pe piaţa din țara noastră este de 80% din preţul mediu intern din Polonia. Unele oferte ajung chiar la 50% din preţul mediu intern la poarta fermei în Polonia“, se arată într-un comunicat de presă emis de Uniunea Crescătorilor de Păsări din România.
Şi unii dintre micii producători din Dolj spun că importurile de ouă şi concurenţa neloială le-au restrâns sau chiar închis activitatea. „Nu pot să îmi explic cum de ajung în angrouri ouăle din import la preţuri atât de mici. Am avut o fermă cu 6.000 de găini, dar după nici un an am renunţat la afacere pentru că era nerentabilă. Am vândut găinile, iar acum câteva luni am închis activitatea şi am închiriat spaţiul altcuiva, care mi se plânge de aceleaşi probleme pe care le-am întâmpinat şi eu“, a spus Claudiu Popa, un fermier din Dolj care deţinea o crescătorie de păsări în Maglavit.

„Am fost nevoită să vând oul cu 13 bani“

Ana Liliana Totoianu este cel mai mare producător de ouă din Dolj. Deţine trei ferme în Vârvoru de Jos, Coşoveni şi Maglavit şi are, în total, 43.000 de păsări. Are contracte cu mai multe supermarketuri şi susţine că importurile şi-au pus amprenta asupra afacerii şi au fost perioade în care nu numai că a scăzut foarte mult preţul ouălor, dar uneori chiar le-a donat.
„Anul acesta, luna februarie nu am luat-o în calcul. Stăteam şi mă uitam că nu veneau comenzi. Reprezentanţii unora dintre supermarketuri îmi spuneau că aveau importuri de ouă şi până nu le terminau nu puteau face comenzi. Producătorul ce face în această situaţie, că nu-i poţi spune găinii să nu ouă? Am fost nevoită să vând oul cu 13-15 bani, sub costul de producţie, ca să nu le arunc. Am făcut donaţii, sponsorizări, le-am dat la casa de copii, la biserică. Anul acesta a fost unul atipic, iar în urma acestui impact negativ al importurilor de ouă din Polonia, foarte mulţi fermieri au renunţat, au vândut păsările, fiindcă nu au mai putut să continue. Nu spun că nu ar trebui să se facă import, dar să fie un import loial şi fair-play“, a spus Ana Liliana Totoianu.
Preţurile mici ale ouălor şi importurile masive au fost motivele pentru care alt producător din Dolj şi-a restrâns activitatea. El susţine că, în ritmul acesta, industria avicolă va dispărea treptat. „Am avut 9.000 de găini, iar acum mai am doar 3.000. Am redus activitatea pentru că nu mai e rentabil. Costă 26 de lei o găină cu TVA cu tot, trebuie să o ţii un an, pentru că aşa este eficientă. Gândiţi-vă: când să cumperi găina, astfel încât să o ţii un an, şi să vinzi ouăle în fiecare zi la acelaşi preţ sau la un preţ bun, când sezonul în care merge vânzarea ouălor este din septembrie până în martie?! Să faci un bussines care să funcţioneze doar şase luni pe an este îngrozitor. Niciodată nu mi-am dorit să mă ajute cineva, dar cel mai mare ajutor pe care mi-l poate da este să nu mă încurce. Când spunem să ne creeze un climat favorabil pentru economie nu înseamnă că vrem să ne dea bani, dar să ne protejeze afacerea, adică să fie loială concurenţa. Dacă ajunge să se vândă un ou din Polonia aici la angro cu 0,27 lei, când în România numai preţul de producţie este acesta, cum să mai concurăm cu el?“, a spus Dan Păloiu, care deţine o fermă de păsări în Teasc.
În consecinţă, crescătorii de păsări din România „protestează ferm faţă de concurenţa neloială cu ouă din Polonia şi solicită autorităţilor abilitate din România să notifice Polonia şi Comisia Europeană, întrucât acest fenomen duce la falimentul fermelor din România“, susţin reprezentanţii UCPR.

„Consumatorilor li se oferă ouă cu prospeţime îndoielnică“

Pe lângă faptul că ouăle din Polonia le fac concurenţă neloială celor autohtone din cauza preţurilor mici, producătorii spun că şi calitatea acestora ridică multe semne de întrebare. „Polonia are surplus de ouă, au depozitele pline şi dau ouăle în România, care sunt de acum 30 de zile. Mai bine le dau la un preţ mic decât să le piardă de tot. Am făcut tot felul de sesizări, dar ne controlează tot pe noi, producătorii“, a spus Ana Liliana Totoianu.
„Deşi România produce ouă peste necesarul de consum intern, consumatorilor li se oferă pe piaţă ouă cu prospeţime îndoielnică, aduse din import, în schimbul ouălor proaspete din producţie internă“, se precizează şi în comunicatul Uniunii Crescătorilor de Păsări din România.
Totodată, Adunarea Generală a UCPR informează consumatorii că, în conformitate cu legislaţia UE, privind trasabilitatea ouălor, toţi fermierii din UE au obligaţia să marcheze pe coaja oului, în ferma de origine, un cod alfa numeric. Prima cifră din acest cod reprezintă sistemul de creştere, următoarele două litere – ţara de origine (RO), următoarele două litere judeţul, iar ultimele trei cifre – codul fermei. În plus faţă de codul alfa numeric, fermierii din România au decis să marcheze voluntar, o dată cu marcarea acestui cod, şi „ddm“ (data durabilităţii minime), astfel că țara noastră este singura din Europa care marchează ddm-ul pe coaja oului.
„Atenţionăm consumatorii că, obligatoriu, codul alfa numeric şi ddm-ul trebuie să fie scrise cu cerneală de aceeaşi culoare sau nuanţă a aceleiaşi culori, asta însemnând că au fost marcate în acelaşi moment. În situaţia în care în comerţ se găsesc ouă cu cele două marcaje scrise cu cerneală de culoare sau nuanţă diferite, asta înseamnă că prospeţimea ouălor este suspectă, întrucât marcajul ddm-ului este făcut în România în funcţie de interese“, arată reprezentanţii crescătorilor de păsări.
Reprezentanţii Direcţiei Sanitar-Veterinare Dolj susţin însă că se fac controale care atestă calitatea ouălor şi este exclus ca acestea să ajungă stricate pe rafturile magazinelor. „Ouăle se controlează pe reţea, iar cei care le importă sunt obligaţi să facă un autocontrol şi să îşi întocmească un buletin de analiză, deci în nici un caz nu se vând ouă stricate“, a spus Andrei Butaru, directorul DSVSA Dolj.
Şi şeful OJPC Dolj alungă îndoielile legate de acest aspect şi spune că la nivelul judeţului nu au existat sesizări legate de aceste probleme: „Nu am avut nici o sesizare de acest gen, nu
ne-am confruntat cu astfel de situaţii, dar, dacă e nevoie, vom dispune controale în supermarketuri“, a spus Gheorghe Marinescu.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS