6.2 C
Craiova
sâmbătă, 20 aprilie, 2024
Știri de ultima orăActualitateViorica Cârstea, directorul adjunct al Liceului Tehnologic Auto: „Un bun meseriaș are locul de muncă asigurat“

Viorica Cârstea, directorul adjunct al Liceului Tehnologic Auto: „Un bun meseriaș are locul de muncă asigurat“

Directorul adjunct al Liceului Tehnologic Auto din Craiova, Viorica Cârstea, spune că tot mai multe firme se implică în formarea elevilor pentru a-și asigura resursa umană (Foto: Claudiu Tudor)
Directorul adjunct al Liceului Tehnologic Auto din Craiova, Viorica Cârstea, spune că tot mai multe firme se implică în formarea elevilor pentru a-și asigura resursa umană (Foto: Claudiu Tudor)

Liceele tehnologice au din ce în ce mai puțini elevi, iar la nivelul județului Dolj, în multe unități școlare cu acest profil, ultima medie de admitere este sub cinci. Profesorii care își desfășoară activitatea în aceste unități școlare afirmă însă că în ultimul timp a început să se resimtă lipsa forței de muncă specializate pe piața muncii. Viorica Cârstea, cadru didactic cu vechime de 30 de ani în cadrul Liceului Tehnologic Auto din Craiova și în prezent director adjunct al acestei unități școlare, spune că tot mai multe firme au ales să investească în formarea elevilor pentru a-și asigura resursa umană. Cu toate acestea, cel mai greu este să-i convingă pe elevi să urmeze studiile liceale. Cei care reușesc însă să învețe o meserie au un loc de muncă asigurat, susține directorul adjunct al acestei unități școlare.

GdS: Coordonați Liceul Tehnologic Auto din Craiova. Ce calificări se regăsesc la această unitate de învățământ?
Viorica Cârstea: Liceul Tehnologic Auto din Craiova și-a propus și își propune în continuare să formeze tineri absolvenți care să fie motivați să lucreze în unitățile noastre industriale, în calificări din profilul tehnic, domeniile mecanică, electric, electronică automatizări. Calificările specifice învățământului liceal sunt tehnician mecatronist, tehnician transporturi, tehnician electronist auto, tehnician instalații electrice, tehnician operator tehnică de calcul. Din 2014 a apărut și școala profesională cu durata de trei ani, un lucru foarte bun, și noi am fost unitatea școlară care și-a propus să formeze tineri absolvenți în calificări precum operator pentru mașini cu comandă numerică, mecanic auto, tinichigiu, vopsitor auto, electrician exploatare joasă tensiune, dar și pentru calificări care sunt foarte căutate, cum ar fi cea de sudor, care lipsește de peste 20 de ani din unitățile școlare. Depunem toate eforturile pentru a avea calificări cerute pe piața muncii.

GdS: Cum luați pulsul pieței muncii?
V.C.: Din octombrie 2013 implementăm proiectul „Adoptă un liceu“, prin care am încercat să formăm o bază de date privind nevoia profesională. În plus, unitățile industriale din Craiova au simțit o lipsă a formării profesionale a tinerilor și s-au coagulat, au venit în unitatea noastră școlară și împreună cu două ONG-uri din București, cu experiență în educație, au început să lucreze cu tinerii, să-i motiveze. Ei lucrează pe parte de dezvoltare personală a elevului, dar se implică în pregătirea practică. Elevii liceului nostru își desfășoară practica la unitățile industriale din Craiova și au posibilitatea de a vedea ceea ce se întâmplă la locul de muncă, dacă li se potrivește sau nu calificarea respectivă. Avem astfel și o relație directă cu companiile.

GdS: De unde vă vin elevii?
V.C.: Elevii ne vin de la școlile gimnaziale din Craiova, dar și din satele din județul nostru. Este însă o problemă într-adevăr în promovarea calificărilor. Liceul tehnologic oferă perspectiva clară a unui loc de muncă pus la dispoziție de firmele care au început să se implice activ în activitatea educațională. De câte ori merg și vorbesc cu elevii și cu părinții lor încerc să îi conving că și în prezent, dacă învață bine o meserie, vor avea un loc de muncă toată viața și nu pe bani puțini, cum sunt ei tentați să creadă. De multe ori se rezumă să mă întrebe doar pe ce salariu vor fi încadrați după ce termină. Este greu să îi convingem pentru că este și acest miraj al plecării în străinătate. Și copiii, de regulă, sunt tentați să obțină bani mulți într-o perioadă scurtă, fără să gândească în perspectivă, că la o anumită vârstă se pot trezi că nu mai pot să desfășoare o activitate fizică destul de greoaie și că nu au la bază nici o meserie.

GdS: Atunci când pleacă în străinătate se folosesc de ceea ce învață la școală sau pleacă pe contracte pe care le găsesc pe diverse domenii?
V.C.: Din păcate nu pleacă în specialitate, deși școala oferă un certificat de calificare profesională, care este recunoscut de Uniunea Europeană. Nu au această răbdare de a aprofunda meseria la unitățile noastre industriale și, dacă nu le convine salariul obținut, ca buni meseriași pot obține o sumă destul de importantă oriunde. Ar fi bine să rămână și aproape de casă pentru că vor avea un loc de muncă asigurat. Agenții economici din țară au nevoie de meseriași și noi asta încercăm să-i convingem. Unitățile din Craiova, și nu numai, au nevoie de tineri bine formați. Cei care își doresc acest lucru pot găsi la unitatea noastră școlară sprijin pentru a-și dezvolta potențialul, să se descopere, pentru că ei pot, dar numai că mulți vin cu teama că nu fac față cerințelor și îmbrățișează ideea de a munci fizic.

„Avem elevi care susțin interviuri pentru angajare“

GdS: În general, pentru aprobarea unei calificări liceele tehnologice trebuie să încheie parteneriate cu firme. Câte astfel de firme au venit spre școala dumneavoastră și câte au solicitat ca elevi sau absolvenți ai acestei școli să fie angajați?
V.C.: O spun cu toată responsabilitatea că suntem liceul din Craiova care are parteneriate cu cele mai multe unități economice de renume, precum Cummins, care se ocupă cu construcția unor generatoare electrice de mare capacitate, Popeci Utilaj Greu, Ford România, Kirkoff România, Sitco Service. Mai sunt și două unități cu patronaj italian, Dico România și Ferocet. De curând, s-au alăturat și cei de la Hidrosud. Și mai sunt unități care vor să încheie parteneriate cu noi. Toți agenții economici vor ca elevii să se pregătească și apoi să rămână angajați. Chiar în această perioadă avem două unități economice, Cummins și Popeci, care ne-au solicitat absolvenți de liceu, nu neapărat cu diplomă de bacalaureat. Fima Popeci a solicitat operator pentru mașini cu comandă numerică, o calificare foate căutată, iar Cummins a cerut tehnicieni electrotehniști și tehnicieni instalații electrice. Unii dintre elevi susțin în aceste zile interviuri și sunt convinsă că vor face față cerințelor. Noi am plusat și am oferit ca soluții pentru angajare și elevi de la școala profesională, care anul următor vor fi absolvenți.

GdS: Aveți și școală profesională, iar prima promoție de absolvenți va fi anul viitor. Câți elevi vor termina cursurile acestei școli?
V.C.: În anul următor vor fi trei clase de absolvenți de școală profesională, unde avem următoarele calificări: mecanic auto, operator mașini cu comandă numerică și o grupă de sculeri matrițeri, preluată de Ford România, care le-a oferit practica și o bursă suplimentară de 200 de lei, în afară de bursa pe care o dă Guvernul României. Sunt elevi foarte buni. Tot la școala profesională mai avem o clasă de electrician exploatare, de la care o parte din elevi susțin deja interviul pentru angajare. Putem spune că absolvenții de școală profesională de anul viitor, în mare parte, sunt deja angajați.

GdS: Liceul Tehnologic Auto are un istoric în domeniu. Cum a început activitatea educațională și ce parcurs a cunoscut până în prezent?
V.C.: Clădirea actualului Liceu Tehnologic Auto este realizată în 1978, pe atunci purta denumirea de Liceul Industrial „Tudor Arghezi“. Eu îmi desfășor activitatea în această școală din 1986, am o vechime de 30 de ani și am avut posibilitatea să văd fiecare schimbare din această școală. Înainte de 1989 erau foarte multe clase în domeniul industrial. De fapt, liceul a fost o pepinieră pentru unitățile industriale de pe platformă, și nu numai. După 1990, când industria a devenit morman de fier vechi, a scăzut numărul claselor pe domeniul tehnic, iar elevii, în mare parte, s-au canalizat spre liceele teoretice. Acum, după 25 de ani de la revoluție, se simte această nevoie de formare profesională și noi pe asta ne canalizăm. Mai am doar câțiva ani până când voi ieși la pensie și este o bucurie pentru mine să particip la dezvoltarea acestei școli, care va deveni un important centru de formare profesională pentru unitățile industriale din Craiova.

GdS: În ceea ce privește industria, încă a rămas imaginea unui morman de fier, la care fac referire de multe ori și părinții, și elevii. Cum vedeți dumneavoastră parcursul acestei ramuri a economiei?
V.C.: A fost o cădere bruscă, într-adevăr, după 1990, dar acum se simte că se ridică. Apar unități economice industriale din ce în ce mai multe și asta se vede la cererea de pe piața muncii. Tehnologia a evoluat. Strungarul sau frezorul nu mai lucrează pe acele mașini. Acum mașinile sunt dotate cu calculatoare, au un panou de comandă. Operatorul primește un program pe baza căruia lucrează pentru a realiza o piesă. Industria are o tehnologie nouă și imaginea de meseriaș este mult îmbunătățită. Chiar sudorul muncește în alte condiții. Foarte mulți părinți sunt reticenți să-și îndrume copiii spre această calificare, dar nu se mai sudează ca pe vremuri. Este tehnologie nouă și este cu totul altceva.
Va continua modernizarea spațiilor

GdS: La acest liceu, în ultimul timp s-au tot făcut îmbunătățiri în ceea ce privește spațiile de învățământ. Sunt emblematice clasele pe pereții cărora sunt pictate mașini, dar și diverse componente auto în jurul cărora sunt și diverse mesaje care îi îndrumă pe elevi să învețe. Pentru noul an școlar ce pregătiți?
V.C.: Firmele partenere au finanțat modernizarea claselor, iar desenele sunt făcute de elevi. Începând de săptămâna viitoare o să intervenim în alte două săli de clasă, care vor fi amenajate de Cummins și de Hidrosud. Acestea vor dota sălile de clasă cu videoproiectoare, un lucru pe care ni-l dorim de foarte mult timp. Un profesor poate să-și desfășoare activitatea la clasă foarte activ cu un videoproiector, indiferent dacă predă matematică, geografie, istorie sau disciplinele tehnice. Un videoproiector într-o sală permite să se învețe lecția din calsă, să se vadă altfel. Elevii devin interesați de informație, sunt activi în timpul orelor. Le-am tot spus agenților economici despre această necesitate și iată că răspund la cerințele noastre. În curând, vom avea toate sălile de clasă dotate cu videoproiectoare. De asemenea, din septembrie va începe renovarea unui atelier auto de către compania Ford, care îl va dota cu tot ceea ce este necesar. Vom primi motor Ford nou, funcțional și componente, și elevii vor învăța direct pe standuri amenajate de Ford România. Avem lucruri noi cu care îi vom primi pe elevi.
GdS: Continuați procesul de modernizare a spațiilor de învățământ. De ce anume ați mai avea nevoie pe viitor?
V.C: Avem nevoie de consiliere privind motivarea elevilor pentru a învăța o meserie. Avem un proiect care urmează să se implementeze și care vizează această consiliere a elevilor. Vom merge în tot mai multe unități școlare pentru a promova calificările acestui liceu auto.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS