21.7 C
Craiova
joi, 28 martie, 2024
Știri de ultima orăActualitatePreședintele Autorității Naționale de Reglementare în Energie (ANRE), Niculae Havrileț: Consumatorii casnici de energie trebuie să fie atenți la ofertele prea avantajoase

Președintele Autorității Naționale de Reglementare în Energie (ANRE), Niculae Havrileț: Consumatorii casnici de energie trebuie să fie atenți la ofertele prea avantajoase

Niculae Havrileț, președintele Autorității Naționale de Reglementare în Energie (ANRE) (FOTO: Agerpres)
Niculae Havrileț, președintele Autorității Naționale de Reglementare în Energie (ANRE) (FOTO: Agerpres)

Consumatorii casnici de energie trebuie să fie atenți la ofertele furnizorilor care promit prețuri foarte mici, întrucât acestea pot avea clauze ascunse și chiar ilegale, precum scutirea de la plata certificatelor verzi și a contribuției de cogenerare, a declarat președintele Autorității Naționale de Reglementare în Energie (ANRE), Niculae Havrileț, într-un interviu acordat Agerpres.

Agerpres: Ce se va întâmpla în acest an cu prețul gazelor și cu cel al energiei electrice plătite de consumatorii casnici?
Niculae Havrileț: În anul 2016, pe segmentul energie electrică vor fi parcurse etapele 10 și 11 de eliminare a tarifelor reglementate. Pentru etapa 10 de eliminare a tarifelor reglementate, aferentă perioadei 1.01.2016 – 30.06.2016, procentele de achiziție a energiei electrice din piața concurențială pentru clienții finali care nu au uzat de eligibilitate sunt de 100% din consumul clienților noncasnici și 60% din consumul clienților casnici. Pentru etapa 11, respectiv perioada 1.07.2016 – 31.12.2016, procentele sunt de 100% din consumul clienților noncasnici și, respectiv, 70% din consumul clienților casnici.
În ceea ce privește evoluția prețurilor de furnizare a gazelor naturale în regim reglementat în anul 2016, creșterea prețurilor reglementate este influențată de majorarea prețului la producția internă, conform prevederilor Hotărârii Guvernului nr. 488/2015, cu un procentaj de 10%, de la 1 iulie 2016, de creșterea valorii stocului minim obligatoriu generată de creșterea prețului producției interne (spre exemplu, în anul 2015 impactul stocului de gaz asupra creșterii prețului final reglementat a fost de 4,5%), precum și de ajustarea tarifelor reglementate aferente serviciilor de distribuție, furnizare reglementată, transport și de înmagazinare.

A: Când se va finaliza procesul de liberalizare a piețelor, atât la gaze, cât și la energie electrică?
N.H.: Procesul de liberalizare a piețelor de energie electrică și gaze naturale pentru clienții noncasnici s-a încheiat odată cu finalizarea implementării etapelor calendarului de eliminare a prețurilor reglementate pentru această categorie de clienți, mai precis la 1 ianuarie 2014, pentru clienții noncasnici de energie electrică și la 1 ianuarie 2015 pentru clienții noncasnici de gaze naturale. În ceea ce privește clienții casnici, potrivit calendarului în vigoare, procesul de eliminare a prețurilor reglementate pentru clienții casnici de energie electrică, început în iulie 2013, este prevăzut să se încheie la finele anului 2017.
În domeniul gazelor naturale, Guvernul României s-a angajat ca, împreună cu ANRE, să elaboreze un nou grafic de eliminare a prețurilor reglementate pentru perioada 1 iulie 2015 – 30 iunie 2021, care să țină cont de trendul descrescător al evoluției prețurilor hidrocarburilor din regiune, precum și de perioada mai lungă de aliniere agreată cu instituțiile financiare internaționale.

A: Care sunt avantajele liberalizării pentru consumatorii casnici?
N.H: Piața liberalizată prezintă o serie de avantaje derivate din promovarea concurenței ca soluție pentru stabilirea prețului și calității serviciilor de furnizare. Dreptul de a-și alege furnizorul de energie electrică și de gaze naturale este unul din principalele avantaje pe care liberalizarea competiției îl aduce consumatorilor, aceștia având posibilitatea să negocieze direct cu furnizorii termenii și condițiile privind prestarea serviciului de furnizare a energiei electrice/gazelor naturale, cum ar fi prețurile, modalitățile de plată și calitatea serviciului. Concurența reprezintă un stimulent pentru companii, încurajându-le să acționeze la potențial maxim pentru a furniza servicii de calitate și la prețuri accesibile. Într-o piață competitivă, companiile vor concura între ele pentru a-și extinde aria clienților și vor reacționa rapid și flexibil la modificările ce apar în structura cererii. În același timp, concurența impulsionează și spiritul antreprenorial, recompensând companiile eficiente și sancționându-le pe cele ineficiente. Pe termen lung, posibilitatea schimbării furnizorului de energie electrică și gaze naturale reprezintă un avantaj evident pentru întreaga piață de energie, iar cu o informare corectă și permanentă a consumatorilor, aceasta se va putea maturiza în mod transparent și competitiv, cu beneficii pentru toți actorii.

A: Care sunt dezavantajele liberalizării pentru consumatorii casnici?
N.H.: Dezavantajele care pot apărea sunt determinate, în principal, de riscurile generate de fluctuația prețurilor și de caracterul aleatoriu al evoluțiilor pe piață. Prin emiterea reglementărilor necesare, îi revine autorității de reglementare sarcina de a găsi rezolvări cât mai apropiate de mecanismele pieței concurențiale, astfel încât posibilele imperfecțiuni și disfuncționalități ale pieței să fie contracarate și eliminate, iar beneficiile să fie asigurate pentru toți consumatorii, indiferent de natura consumului. O piață competitivă aduce reale beneficii inclusiv de ordin social, prin scăderea prețurilor la energie de care să beneficieze toți consumatorii, inclusiv cei cu venituri reduse.

A: Care sunt principalele aspecte pe care trebuie să le aibă în vedere un consumator casnic când încheie un contract de furnizare cu alt furnizor decât cel clasic?
N.H.: Clienții finali casnici trebuie să știe că au dreptul să își schimbe furnizorul de energie electrică și/sau gaze naturale în termen de 21 de zile de la data solicitării, cu respectarea condițiilor contractuale și că furnizorul poate fi oricare din operatorii economici deținători de licență de furnizare de pe teritoriul României, acest serviciu nefiind limitat la o anumită zonă geografică de deservire.
Mai trebuie să știe că procesul de schimbare a furnizorului este gratuit, fiind interzisă perceperea oricăror taxe sau tarife legate de parcurgerea acestuia și că nu implică modificări de ordin tehnic. Este important de reținut că inițierea procesului de schimbare a furnizorului nu poate avea loc decât după ce clientul final a optat pentru noul furnizor. Iar în acest sens, se recomandă ca, în prealabil, să se solicite și să se analizeze comparativ ofertele mai multor furnizori, astfel încât clientul final casnic să poată alege în cunoștință de cauză oferta cea mai avantajoasă pentru el dintre cele disponibile pe piață.
În relația contractuală cu furnizorul ales, clienții finali casnici trebuie să acorde atenție informațiilor referitoare la preț, la durata contractului, la condițiile și modalitățile de plată, la garantarea clauzelor contractuale privind drepturile și obligațiile, inclusiv la clauzele penalizatoare. Alte clauze contractuale care necesită atenție sunt și condițiile în care părțile pot renegocia clauze din contract, condițiile de încetare a contractului, precum și clauze care pot produce efecte și după încetarea contractului.
După ce convin asupra clauzelor contractuale, clientul final și furnizorul ales încheie contractul de furnizare, care își va produce efectele de la data încetării contractului încheiat cu furnizorul actual. Iar în acest scop, clientul final trebuie să notifice, în scris, actualului furnizor decizia de schimbare, precizând în mod expres data încetării contractului de furnizare existent.

A: În ultima vreme, mai multe firme nou intrate pe această piață vin cu oferte pentru clienții casnici la prețuri mai mici decât cele reglementate în prezent. Există vreo capcană în aceste oferte? La ce trebuie să fie atenți consumatorii? Cum își permit aceste firme să susțină prețuri mai mici decât cele reglementate?
N.H.: Deși unele oferte sunt atractive la o primă vedere, este bine să ne asigurăm că acestea au condiții avantajoase pe întreaga perioadă a contractului și că respectă prevederile legale în domeniu. Și mă refer aici la existența unor posibile oferte în domeniul energiei electrice în care nu sunt cuprinse informații privind valoarea certificatelor verzi sau contribuția de cogenerare. Orice promisiune de neplată a unor astfel de taxe venită din partea vreunui furnizor nu trebuie luată în considerare, pentru că nu respectă legislația în domeniu. Furnizorul nu poate scuti clienții finali casnici de la plata acestor taxe, deoarece acestea sunt obligații stabilite prin lege.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS