16.7 C
Craiova
joi, 28 martie, 2024
Știri de ultima orăActualitateCE analizează posibile ajutoare de stat pentru aeroporturile din Cluj, Târgu Mureş şi firma Wizz Air

CE analizează posibile ajutoare de stat pentru aeroporturile din Cluj, Târgu Mureş şi firma Wizz Air

Comisia Europeană a iniţiat două investigaţii aprofundate separate pentru a stabili dacă măsurile adoptate în favoarea Aeroportului Internaţional Cluj-Napoca, Aeroportului Transilvania Târgu Mureş şi a transportatorilor care le utilizează (în principal Wizz Air) sunt conforme normelor UE privind ajutoarele de stat.

Investigaţiile vizează îndeosebi taxele de marketing plătite companiei Wizz Air de către Aeroportul Internaţional Cluj-Napoca şi tarifele aeroportuare reduse oferite de Aeroportul Transilvania Târgu Mureş transportatorilor aerieni care operează zboruri de pe aeroportul respective, a anunţat Comisia, într-un comunicat.

În plus, Comisia va examina şi subvenţiile primite, la rândul lor, de aeroporturi din partea autorităţilor locale. Iniţierea procedurilor le oferă părţilor interesate posibilitatea de a prezenta observaţii privind măsurile evaluate, fără a aduce atingere rezultatului investigaţiei.

„În sectorul aerian, se înregistrează o concurenţă puternică la nivel paneuropean. Prin urmare, Comisia trebuie să se asigure că tarifele aeroportuare şi alte condiţii oferite de aeroporturile publice regionale pentru a atrage transportatori aerieni nu denaturează condiţiile de concurenţă echitabile de pe piaţă. Investigaţiile noastre vor arăta dacă măsurile luate de România în favoarea celor două aeroporturi şi a unor transportatori aerieni sunt conforme cu normele UE privind ajutoarele de stat”, a declarat Comisarul UE responsabil cu politica în domeniul concurenţei, Margrethe Vestager.

Aeroportul Internaţional Cluj-Napoca, al doilea aeroport din România ca importanţă, este exploatat de o întreprindere deţinută integral de Consiliul Judeţean Cluj. În 2014 a deservit aproximativ 1,2 milioane de pasageri.

„Comisia a primit o plângere potrivit căreia aeroportul a acordat un ajutor de stat ilegal transportatorului aerian Wizz Air, prin intermediul unor condiţii avantajoase în cadrul anumitor acorduri încheiate între transportatorul aerian şi aeroport, în timp ce aeroportul a beneficiat, la rândul său, de un ajutor de stat de la Consiliul Judeţean Cluj, sub formă de finanţare publică”, informează CE.

Prin urmare, Comisia a examinat o serie de acorduri încheiate de Aeroportul Cluj-Napoca cu Wizz Air între 2007 şi 2010. În temeiul acestor acorduri, Wizz Air este remunerat pentru servicii de publicitate prestate judeţului Cluj, în schimbul unor condiţii diverse legate de prezenţa şi amploarea operaţiunilor companiei Wizz Air pe Aeroportul Cluj-Napoca. De asemenea, aceste acorduri stabilesc condiţiile aplicabile serviciilor de handling la sol pe care aeroportul le furnizează companiei Wizz Air.

Totodată, Comisia va examina în detaliu dacă diversele subvenţii primite din partea autorităţilor locale începând din 2011 au acordat Aeroportului Târgu Mureş însuşi un avantaj economic nejustificat faţă de alte aeroporturi. Comisia va încerca să verifice dacă eventualul ajutor este conform cu normele UE privind ajutoarele de stat, mai precis dacă aduce într-adevăr o contribuţie reală la accesibilitatea Transilvaniei şi la mobilitatea locuitorilor acestei regiuni (având în vedere relativa proximitate a Aeroportului Cluj-Napoca) şi dacă utilizarea fondurilor publice este limitată strict la minimumul necesar.

Investiţiile efectuate de autorităţile publice în societăţi care desfăşoară activităţi economice sunt conforme cu normele UE privind ajutoarele de stat dacă sunt efectuate în condiţii pe care le-ar accepta un actor privat care operează în condiţiile pieţei (principiul operatorului economic privat în economia de piaţă).

Dacă nu se respectă acest principiu, intervenţiile publice constituie ajutor de stat în sensul normelor UE (articolul 107 din Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene – TFUE), deoarece îi oferă beneficiarului un avantaj economic de care concurenţii săi nu dispun. Ulterior, Comisia examinează dacă un astfel de ajutor poate fi considerat compatibil cu normele comune ale UE care autorizează anumite categorii de ajutoare.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS