8.9 C
Craiova
sâmbătă, 20 aprilie, 2024
Știri de ultima orăActualitateMaşinile parcate ilegal nu mai pot fi ridicate

Maşinile parcate ilegal nu mai pot fi ridicate

Curtea Supremă a decis ieri că ridicarea autovehiculelor staționate neregulamentar nu poate fi făcută în baza unor hotărâri ale consiliilor locale. Ce se va întâmpla de acum înainte? Șoferii cărora le sunt ridicate mașinile pot contesta sancțiunea în instanță, iar pentru că decizia Curții Supreme este obligatorie vor câștiga procesele. (Foto: Arhiva GdS)
Curtea Supremă a decis ieri că ridicarea autovehiculelor staționate neregulamentar nu poate fi făcută în baza unor hotărâri ale consiliilor locale. Ce se va întâmpla de acum înainte? Șoferii cărora le sunt ridicate mașinile pot contesta sancțiunea în instanță, iar pentru că decizia Curții Supreme este obligatorie vor câștiga procesele. (Foto: Arhiva GdS)

Curtea Supremă a admis ieri un recurs în interesul legii formulat de Avocatul Poporului. Magistrații au decis că ridicarea autovehiculelor staționate neregulamentar nu poate fi făcută în baza unor hotărâri ale consiliilor locale. Ce se va întâmpla de acum înainte? Șoferii cărora le sunt ridicate mașinile pot contesta sancțiunea în instanță, iar pentru că decizia Curții Supreme este obligatorie vor câștiga procesele.  Autorităţile din Craiova au precizat că vor respecta decizia Curţii.

Magistrații Curții Su­preme au dat ieri o decizie care va încurca autorităţile locale din toată ţara. Judecătorii au stabilit că ridicarea mașinilor staționate neregulamentar nu se poate face în baza unor hotărâri ale consiliului local.
Curtea a admis un recurs în interesul legii formulat de Avocatul Poporului și a stabilit că „procedura de aplicare a măsurii tehnico-administrative constând în ridicarea vehiculelor staţionate/oprite neregulamentar pe partea carosabilă nu poate fi reglementată prin hotărâri ale consiliilor locale“.
Avocatul Poporului a susținut că „instanţele de judecată nu au un punct de vedere unitar în ceea ce priveşte legalitatea hotărârilor consiliilor locale având ca obiect reglementarea procedurii privind ridicarea vehiculelor staţionate neregulamentar, adoptate în aplicarea Ordonanţei de Urgenţă a Guvernului nr. 195/2002 privind circulaţia pe drumurile publice, republicată, cu modificările şi completările ulterioare“. Ce înseamnă acest lucru? Că, până acum, unele instanțe dădeau dreptate șoferilor care contestau sancțiunea primită (amenda plus ridicarea autoturismului), iar altele nu. Cum și-a motivat Avocatul Poporului acțiunea? Considerând că hotărârile de consilii locale care reglementează ridicarea autovehiculelor staționate neregulamentar încalcă legea. „Apreciem că hotărârile consiliilor locale adoptate în vederea reglementării procedurii privind ridicarea vehiculelor staţionate neregulamentar depăşesc competenţa ce revine consiliilor locale în această materie, fiind contrare prevederilor actelor normative cu forţă juridică superioară“, a mai susținut Avocatul Poporului.

Probleme cu Codul Rutier

Codul Rutier prevede la art. 64 că Poliția Rutieră poate dispune ridicarea vehiculelor staţionate neregulamentar pe partea carosabilă. Ridicarea și depozitarea acestor vehicule se face de către administraţiile publice locale, iar costurile sunt suportate de proprietarul mașinii.
Codul Rutier mai spune că ridicarea vehiculelor dispusă de Poliția Rutieră se realizează potrivit procedurii stabilite prin regulament. Problema este că în Regulamentul de aplicare a Codului Rutier (HG nr. 1391/2006) nu există nici un fel de procedură privind ridicarea mașinilor staționate neregulamentar, ci doar privind imobilizarea unui autovehicul.
Aici au intervenit autoritățile locale, care au reglementat cum au știut procedura ridicării mașinilor care staționează neregulamentar. „În aceste condiţii, la nivelul autorităţilor administraţiei publice locale au fost adoptate o serie de acte cu caracter normativ prin care s-a reglementat în detaliu procedura ridicării vehiculelor staţionate neregulamentar, instituind astfel o competenţă în favoarea unui serviciu public subordonat care aparţine în egală măsură şi Poliţiei Rutiere, dar şi Poliţiei Locale“, mai spune Avocatul Poporului. În final, Avocatul Poporului a cerut Curții Supreme să stabilească un mod unitar de aplicare a dispozițiilor legale, lucru care s-a întâmplat ieri.
Potrivit legii, decizia Curții Supreme trebuie motivată în termen de 30 de zile, după care în cel mult 15 zile va fi publicată în Monitorul Oficial. Decizia este însă obligatorie numai pentru instanţe de la data publicării acesteia în Monitorul Oficial, adică numai dacă sancțiunea primită de un șofer este contestată în instanță. Decizia nu se aplică însă proceselor încheiate deja, ci pentru cele aflate pe rolul instanțelor de judecată și cele care vor fi înregistrate pe rol în viitor. După ce decizia de ieri a Curții Supreme va fi publicată în Monitorul Oficial, instanțele de judecată vor fi obligate să admită contestațiile formulate de șoferii cărora le-au fost ridicate mașinile.

Aproximativ 2.000 de mașini ridicate din Craiova într-un an

În Craiova, de ridicarea, transportul și depozitarea mașinilor staționate neregulamentar se ocupă Regia Autonomă de Transport (RAT), iar cei care dispun ridicarea mașinilor sunt agenții Poliției Locale.
Directorul Poliție Locale Craiova, Octavian Mateescu, a explicat că agenții din subordinea sa dispun ridicarea mașinilor în mod legal, în baza legii Poliție Locale. „Ridicarea autovehiculelor staționate neregulamentar se dispune în baza Legii nr. 155/2010, iar sancțiunile se aplică în baza Codului Rutier. Trebuie spus că, anul trecut, am pierdut cel mult cinci procese, în sensul că sancțiunile au fost transformate de instanță în avertisment și nu au fost anulate procesele-verbale. Asta în condițiile în care, în 2014, Poliția Locală Craiova a dispus ridicarea a aproximativ 2.000 de autovehicule staționate neregulamentar“, a precizat Octavian Mateescu.
Potrivit Legii nr. 155/2010, Poliția Locală are printre atribuții și aplicarea sancțiunilor pentru încălcarea normelor legale privind oprirea, staționarea, parcarea autovehiculelor și accesul interzis, „având dreptul de a dispune măsuri de ridicare a autovehiculelor staționate neregulamentar“. În prezent, pe lângă amenda dată de agentul Poliție Locale, un șofer căruia i-a fost ridicată mașina staționată neregulamentar trebuie să mai scoată din buzunar suma de 150 de lei drept taxă de ridicare auto. La acest tarif, care a fost stabilit prin HCL nr. 839/2013, se adaugă suma de 10 lei pe zi pentru depozitarea mașinilor.

Regulament privind ridicarea mașinilor

Mai trebuie spus că, prin hotărârea Consiliului Local Craiova nr. 219/2007, a fost aprobat „Regulamentul privind organizarea şi desfăşurarea activităţii de ridicare, transport şi depozitare vehicule staţionate neregulamentar pe teritoriul municipiului Craiova“.
De aici putem afla, de exemplu, că aceia care constată staţionarea neregulamentară a vehiculelor sunt polițiștii de la Rutieră, primarul sau împuterniciţii săi, care aplică şi sancţiuni. Sunt ridicate şi transportate într-un loc special amenajat, „vehiculele care blochează circulaţia, împiedică vizibilitatea în intersecţii sau vizibilitatea semnelor de circulaţie, precum şi cele care împiedică desfăşurarea lucrărilor de întreţinere­ a drumurilor şi deszăpezirea“. În 2010, prin HCL nr. 333, art. 2 al Regulamentului a fost modificat. Astfel, HCL nr. 333/2010 spune că „operatorii care desfăşoară activitate de imobilizare, ridicare şi transport a vehiculelor staţionate neregulamentar pe teritoriul municipiului Craiova vor acţiona cu respectarea întocmai a prevederilor art. 64 din Ordonanţa de Urgenţă a Guvernului nr.195/2002 privind circulaţia pe drumurile publice“, adică exact articolul de lege despre care Avocatul Poporului spune că este încălcat de consiliile locale. În plus, aceiași operatori trebuie să respecte și prevederile Regulamentului de aplicare a Codului Rutier privind oprirea, staţionarea şi parcarea.

Ce spun autoritățile și șoferii

Radu Preda, managerul public al municipiului Craiova, a explicat pentru Gazeta de Sud că decizia instanței va fi respectată. „Vom respecta această decizie, deși ea este inconfortabilă. Gândiți-vă, însă, ce se va întâmpla în situația în care un autoturism va bloca accesul ambulanței, pompierilor sau al celor de la gaze, de exemplu. Am avut o situație în care un șofer a parcat în fața ușii de la intrarea într-un bloc, acea ușă se deschidea către exterior, iar oamenii nu au mai putut ieși sau intra.
RAT Craiova nu a făcut niciodată abuz în legătură cu ridicarea autoturismelor staționate sau oprite neregulamentar. Media zilnică este de zece ridicări, deși RAT poate ridica mai multe autoturisme. S-a mers pe ideea de a ridica doar autoturismele care chiar încurcă circulația, pentru că și noi știm că nu sunt suficiente locuri de parcare în oraș.
În plus, taxa a fost redusă la jumătate“, a precizat Radu Preda.
Managerul Preda nu a precizat însă dacă RAT Craiova va mai ridica mașinile staționate neregulamentar în perioada următoare.
Craiovenii susțin că această decizie îi avantajează pe șoferii indisciplinați, în timp ce șoferii corecți vor avea de suferit. „Știind că sunt corect și parchez regulamentar, nu am o problemă cu acest lucru. Problema va fi ca și până acum, cu ”bizonii” care oricum lasă mașinile pe unde vor. Cred că decizia instanței îi va încuraja și mai mult pe aceștia“, a spus un șofer craiovean.
„Este clar ce se va întâmpla. Dacă până acum unii se mai speriau pentru că li se putea ridica mașina parcată aiurea, de acum își vor lăsa mașinile pe unde îi taie capul, știind că vor primi cel mult o amendă. În schimb, șoferii corecți își pot face griji tocmai din cauza celor care îi vor bloca“, a spus alt șofer craiovean.

Sancțiuni

Regulamentul de aplicare a Codului Rutier prevede că oprirea este interzisă în zona indicatorului „Oprirea interzisă“, pe trecerile la nivel cu calea ferată, pe poduri și viaducte, în curbe și în alte locuri cu vizibilitate redusă, pe trecerile de pietoni ori la mai puțin de 25 de metri înainte și după acestea, în intersecții sau la o distanță mai mică de 25 de metri de colțul intersecției, în stațiile mijloacelor de transport public de persoane, pe pistele pentru bicicliști sau pe trotuar, dacă nu se asigură spațiu de cel puțin un metru pentru pietoni. Staționarea vehiculelor este interzisă în toate cazurile în care este interzisă și oprirea, dar și în dreptul căilor de acces care deservesc proprietăți alăturate drumurilor publice sau în pante și în rampe. Potrivit Codului Rutier, oprirea neregulamentară se sancționează cu două – trei puncte amendă (195-292,5 de lei) și două puncte de penalizare, iar staționarea neregulamentară cu patru – cinci puncte amendă (390 – 487,5 lei) și trei puncte de penalizare.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS