6.7 C
Craiova
joi, 18 aprilie, 2024
Știri de ultima orăActualitateIsteria amenzilor „uriașe“ din așa-zisul nou Cod Rutier

Isteria amenzilor „uriașe“ din așa-zisul nou Cod Rutier

Polițiștii de la Rutieră nu vor aplica amenzi „uriașe“, ci doar pe cele prevăzute de Codul Rutier și până acum (Foto: GdS)
Polițiștii de la Rutieră nu vor aplica amenzi „uriașe“, ci doar pe cele prevăzute de Codul Rutier și până acum (Foto: GdS)

Începând din ianuarie, mai multe televiziuni, cotidiene, publicații on-line, bloguri și chiar radiouri s-au grăbit să anunțe că, pe 6 februarie, va intra în vigoare „noul“ Cod Rutier, care urma să aducă amenzi „uriașe“ sau „usturătoare“ și „pedepse drastice“ pentru șoferi. Ce s-a întâmplat vineri, pe 6 februarie? Nimic! Asta pentru că, de fapt, este vorba numai de câteva reglementări privind transportul copiilor în siguranță din Regulamentul de aplicare a Codului Rutier, care vor intra însă în vigoare pe 14 februarie. Gazeta de Sud a prezentat în ediția din 4 februarie („Amenzi pentru șoferii care nu transportă copiii în siguranță“) modificările aduse Regulamentului.

Isteria amenzilor „usturătoare“ a cuprins șoferii în apropierea datei de 6 februarie, când urma să intre în vigoare un așa-zis nou Cod Rutier. Asta pentru că, începând din ianuarie, majoritatea televiziunilor, cotidienelor sau publicațiilor on-line s-au întrecut să anunțe „nenorocirea“.
De exemplu, pe click.ro găsim titlul „Noul Cod Rutier aduce prima amendă mai mare de 2.000 de euro“, iar pe dcnews.ro „Cod rutier. Amenzi uriașe pentru șoferi, de sâmbăta viitoare“.
La rândul lor, jurnaliștii de la romaniatv.net au făcut chiar două articole referitoare la „noul“ Cod Rutier: „Amendă de 1.000 de euro pentru şoferii prinşi băuţi la volan“ este un titlu, iar altul anunța o „Amendă URIAŞĂ pentru cei care VOR TRECE PE ROŞU“.
Pe pagina adevarul.ro găsim un titlu ceva mai „cuminte“- „Noul Cod Rutier. Cum pot fi transportaţi copiii cu maşina“, însă mai jos aflăm că „altă regulă importantă din noul Cod Rutier se referă la faptul că şoferii care vor fi implicaţi în accidente şi vor avea o alcoolemie mai mare de 0,25 la mie în aerul expirat vor primi amenzi de până la 9.600 de lei“.
Nici romanialibera.ro nu s-a lăsat mai prejos și a scris, pe 5 februarie, că „noul“ Cod Rutier aduce „amenzi uriaşe“. Amenda „uriașă“ este aceeași și la romanialibera – 9.600 de lei.
În schimb, libertatea.ro anunță că urmează „Cod roșu pentru șoferii penali!“, dar și că „vor fi aspru pedepsiţi, fiind lăsaţi pietoni şi pentru 90 de zile, cei care gonesc ca nebunii pe şosele, cei care merg pe contrasens, cei care forţează trecerile de cale ferată şi cei care se urcă morţi de beţi la volanul maşinii“. Adică exact ce prevede… legislația în vigoare.
De pe realitatea.net, șoferii puteau afla chiar și de când se aplică sancțiunea „uriașă“! „NOUL COD RUTIER. 9.600 de lei cea mai mare amendă. Când se aplică sancţiunea URIAŞĂ“, scria realitatea.net pe 29 ianuarie, citând ca sursă Ziarul de Iaşi.
Nici publicațiile locale sau regionale nu au ocolit acest subiect și au anunțat adevărate tragedii pentru șoferi. Alba24.ro anunța, cum altfel, „Amenzi uriașe pentru ŞOFERII indisciplinaţi în trafic“, iar de pe bistriteanul.ro se putea afla că „de mâine (6 februarie – n.r.) vorbitul la telefon vă costă cât un smartphone!“.
De asemenea, actualitateacalarasi.ro anunța că „Noul Cod Rutier aduce amenzi usturătoare pentru șoferi“, iar pe pagina stiridecluj.ro se putea citi că „noul“ Cod Rutier vine cu o amendă de 1.000 de euro pentru… alcool („Noul Cod Rutier. Pentru alcool, amenda va fi de 1.000 de euro“).
Și craiovenii au avut parte de astfel de informații, aceștia putând afla din ediția de vineri a cotidianului Ediție Specială că șoferii sunt „revoltaţi de noul Cod Rutier“. Asta pentru că, de exemplu, pentru „trecerea pe culoarea roşie, aceştia vor fi amendaţi cu suma de 4.000 de lei“.

„Noul“ Cod Rutier, vechi din… septembrie 2014

După cum spuneam, Gazeta de Sud a prezentat acest subiect încă din septembrie 2014, când, într-adevăr, a fost modificat Codul Rutier („Atenție, șoferi! A fost modificat Codul Rutier!“ – 3 septembrie 2014).
Pe 26 august 2014, Guvernul a emis Ordonanța nr. 21/2014 pentru modificarea şi completarea Ordonanţei de Urgenţă a Guvernului nr. 195/2002 privind circulaţia pe drumurile publice (Codul Rutier).
Modificările aduse lămuresc situațiile în care persoanele cu domiciliul sau reşedinţa în România ori cele care dovedesc că se află la studii în țara noastră pot obține un permis de conducere, dar și în ce condiții pot fi conduse pe drumurile publice tractoarele agricole sau forestiere. De exemplu, permisul de conducere categoria B este valabil pentru vehicule din categoria Tr cu masa totală maximă autorizată de până la 3.500 kg, la care se poate ataşa o remorcă a cărei masă totală maximă autorizată să fie mai mică de 750 kg.
Altă modificare vizează condițiile în care șoferilor le pot fi recoltate probe de sânge pentru stabilirea alcoolemiei. Din septembrie, șoferilor li se poate lua sânge și într-o ambulanță. Recoltarea mostrelor biologice se face numai în prezenţa unui poliţist de la Rutieră, însă și în ambulanțe ale Serviciului de Ambulanță sau SMURD, iar medicul sau asistentul medical „poate recolta mostre biologice în măsura în care prin aceasta nu se afectează acordarea asistenţei medicale de urgenţă sau de prim ajutor, precum şi în situaţia în care persoana implicată într-un accident de circulaţie refuză transportul de urgenţă la o unitate sanitară sau starea sa de sănătate nu impune acest transport“. Transportul mostrelor biologice recoltate în ambulanțe se face de poliţiștii de la Rutieră.

Modificarea care a creat isteria

Șoferii care nu transportă copiii în siguranță pot fi sancționați cu 4-5 puncte-amendă  şi 3 puncte de penalizare
Șoferii care nu transportă copiii în siguranță pot fi sancționați cu 4-5 puncte-amendă
şi 3 puncte de penalizare

Ordonanța nr. 21/2014 a introdus noi reglementări și în privința centurii de siguranță și transportării în siguranță a copiilor. La art. 36, după alin. 1, s-au introdus trei noi alineate (11-12-13). Primul spune că șoferii de „autovehicule având locuri prevăzute prin construcţie cu centuri de siguranţă trebuie să informeze pasagerii cu privire la obligaţia legală de a le purta în timpul circulaţiei pe drumurile publice“, iar al doilea că șoferii au obligația „să se asigure că, pe timpul conducerii vehiculului, minorii poartă centurile de siguranţă sau sunt transportaţi numai în dispozitive de fixare în scaune pentru copii omologate“. Ultimul alineat prevede că șoferilor le este interzis să transporte copii în vârstă de până la trei ani în autovehicule care nu sunt echipate cu sisteme de siguranţă, cu excepţia celor destinate transportului public de persoane, precum şi a taxiurilor. În taxiuri, copiii de până la trei ani nu pot ocupa locul din față. Copiii cu vârsta de peste trei ani, care au o înălţime de până la 150 cm, pot fi transportaţi în autovehicule care nu sunt echipate cu sisteme de siguranţă doar dacă ocupă, pe timpul transportului, orice alt loc decât cel de pe scaunul din faţă. Sancțiunea pentru încălcarea acestor obligații este de 4-5 puncte-amendă (între 390 și 487,5 lei) şi trei puncte de penalizare.
În încheiere, se menționa că aceste trei alineate vor intra în vigoare la 30 de zile de la publicarea OG nr. 21/2014 în Monitorul Oficial, adică pe 28 septembrie 2014.
Polițiștii nu au putut aplica însă sancțiuni pentru încălcarea acestor obligații, pentru că trebuia modificat și Regulamentul de aplicare a OUG nr. 195/2002 privind circulația pe drumurile publice, lucru care s-a întâmplat pe 14 ianuarie, prin HG nr. 11/2015. Hotărârea de guvern a fost publicată în Monitorul Oficial pe 15 ianuarie și urmează să intre în vigoare după 30 de zile, adică pe 14 februarie și nu pe 6 februarie.
Modificările aduse Regulamentului de aplicare a Ordonanței de Urgență a Guvernului nr. 195/2002 privind circulația pe drumurile publice au fost prezentate pe larg în ediția de pe 4 februarie a GdS („Amenzi pentru șoferii care nu transportă copiii în siguranță“).

Poliția Română a lămurit „isteria“ amenzilor la cererea GdS

Toate știrile care anunțau amenzi „usturătoare“ și „uriașe“ începând cu 6 februarie au ceva în comun. Nu făceau referire la numărul unui act normativ care ar aduce modificări Codului Rutier și nu prezentau un punct de vedere al instituției care află prima despre eventualele modificări ale Codului Rutier: Poliția Română.
Gazeta de Sud a solicitat Poliției Române un punct de vedere referitor la creșterea amenzilor prevăzute de Codul Rutier, iar joi seară, Poliția Română a lămurit situația. Informațiile solicitate de GdS se găsesc începând de joi seară și pe pagina de internet politiaromana.ro.
„Începând cu 14 februarie 2015 intră în vigoare dispoziţiile referitoare la utilizarea obligatorie a centurilor de siguranţă şi a sistemelor de fixare a copiilor în scaune în vehicule. Prin noile reglementări nu se aduc alte modificări legislaţiei privind circulaţia pe drumurile publice, nefiind vorba de „un nou Cod Rutier“. Începând cu 14 februarie 2015, intră în vigoare dispoziţiile Hotărârii Guvernului nr. 11/2015, prin care s-a transpus legislaţia comunitară privitoare la normele tehnice de aplicare a dispoziţiilor din Ordonanţa de Urgenţă nr. 195/2002 privind circulaţia pe drumurile publice, referitoare la utilizarea obligatorie a centurilor de siguranţă şi a sistemelor de fixare a copiilor în scaune în vehicule, introduse prin Ordonanţa Guvernului nr. 21/2014“, spun reprezentanții Poliției Române. Adică exact ce scria GdS în ediția de pe 4 februarie.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS